ماهواره‌های دست‌ساز دانشجویان با یکدیگر رقابت می‌کند

هفته آینده فرودگاه ایوانکی استان سمنان شاهد و ناظر پرواز کاوشگرهای فضایی کوچک و دست ساز دانشجویان ایرانی است، کاوشگرهایی که ماموریت ماهواره ای خود را به انجام می رسانند و به زمین باز می گردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هفتمین دوره ملی و نخستین دوره بین المللی مسابقه کن ست، با حمایت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور تیم های دانشجویی ایرانی و خارجی، یکشنبه نوزدهم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

مسابقات کن‌ست ایران با هدف ایجاد زمینه‌ای برای رشد کیفی دانش و تجربه دانشجویان و علاقه‌مندان به فناوری هوافضا و علوم مرتبط با آن و شرکت در رقابتی هیجان انگیز و مطرح شدن ایده‌‌های نو، طراحی و برگزار می‌شود.

ماموریت اصلی کن‌ست‌ها، فرودی کاملا صحیح و اصولی با استفاده از چتر یا هرگونه ابزار مختلف است. اطلاعات فرود در هر لحظه باید یا به ایستگاه زمینی مخابره شود و یا در خود کن‌ست ذخیره و بعد بازپخش شود. اطلاعات فرود شامل دمای‌هوا، رطوبت، سرعت و شتاب فرود می شود.

این مسابقات همگی جوانب طراحی، ساخت و آزمون یک پروژه‌ فضایی از گزارش طراحی اولیه آن تا پیاده‌سازی در روز عملیات و ارائه نتایج پس از آن را شامل می شود. ماموریت‌ها و الزاماتی به منظور بازتاب جنبه‌های مختلف ماموریت‌های واقعی از جمله شرایط و الزامات مأموریت‌های سنجش از دور، مخابرات، زیستی و خودکارسازی در این مسابقات در نظر گرفته شده‌ است.

کن‌ست یک سامانه‌ بسیار ساده‌ مکاترونیکی است که به عنوان زیرمجموعه‌ای از دانش رباتیک فضایی مطرح می‌شود. نام این سامانه بر پایه‌ استاندارد ساخت آن هم‌ارز ماهواره‌ای که در ابعاد قوطی نوشابه است، انتخاب شده است. این سامانه یک فرصت آموزشی برای علاقمند به طراحی و ساخت ماهواره‌ای است، فراهم می‌کند. یک کن ست باید شامل همه‌ی بخش‌های اساسی یک ماهواره از جمله زیرسیستم‌های توان، مدیریت داده و فرمان و مخابرات باشد تا بتواند بصورت مستقل عمل کند.

در مسابقات امسال 18 تیم دانشجویی از ایران و دو تیم از کشور ترکیه شرکت کرده اند. این تیم ها با کاوشگرهای خود روز یکشنبه به رقابت با هم می پردازند تا تیم های برتر شناسایی و معرفی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998696

وب گردی

وب گردی