انعقاد تفاهم نامه کنسرسیوم فعالیت‌های علمی بین‌المللی در استان اصفهان

تفاهم نامه ایجاد کنسرسیوم همکاری ­های علمی بین­ المللی مشترک میان رؤسای دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان، علوم پزشکی، هنر و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به امضاء رسید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تفاهم نامه ایجاد کنسرسیوم همکاری­های علمی بین­ المللی مشترک میان رؤسای دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان، علوم پزشکی، هنر و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان به امضاء رسید.

در این آئین سید محمود مدرس هاشمی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: استان بدون همکاری های بین المللی رشدی نخواهد داشت و یقین دارم با هم افزایی اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد. این کنسرسیوم با هدف اصلی شکل گیری هم افزایی کار خود را آغاز خواهد کرد.
وی افزود: استان اصفهان استانی پرظرفیت در زمینه های علمی، فرهنگی و اجتماعی است اگرچه با محدودیت منابع به وجود آمده آن گونه که شایسته بوده پیشرفتی نداشته است.
مدرس هاشمی با تأکید بر اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم استان، علم و فناوری و مراکز علمی است، تصریح کرد: اصفهان بعد از تهران به جهت تعداد دانشجو و اعضای هیئت علمی و بسیاری از شاخص‌های کمی و کیفی استانی سرآمد است و دو دانشگاه در بین دانشگاه‌های سطح یک کشور دارد و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز دانشگاهی تاثیرگذار است و شهرک علمی تحقیقاتی از بی نظیرترین مراکز در کشور است.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های ۵ موسسه و دانشگاه هنر، اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی و همکاری‌های شکل گرفته می توان شاهد رشد بیش از پیش استان بود.
وی با اشاره به اهمیت شکل گیری فعالیت‌های بین المللی افزود: پس از شکل گیری کنسرسیوم، هم افزایی در تمام عرصه ها شکل خواهد گرفت البته قبل از آن هم همکاری های خوبی بین دانشگاه هنر، اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی و شهرک علمی تحقیقاتی بوده است، اما نیاز به گام های بلندتری وجود دارد.
در ادامه رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه ۱۰ درصد نخبگان کشور اصفهانی هستند، گفت: ۱۰ درصد واحد های فناور کل پارک‌ها از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است؛ همچنین ۱۷ درصد گردش مالی شرکت های دانش بنیان در اصفهان است. درکناراین آمار باید بگویم که بیشترین مهاجرت نخبگان از اصفهان و سومین شهر مهاجر پذیر برای کارگران است.
سید مهدی ابطحی با اشاره اینکه چهره شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان چهره ای شناخته شده در مجامع بین المللی است افزود: شهرک آماده هر گونه همکاری در این کنسرسیوم است و هرچند در دانشگاه های نسل سوم رقابت در ارزش آفرینی بسیار جدی است، اما اعتقاد داریم در عرصه های بین المللی باید همکاری های مناسبی داشته باشیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این آئین گفت: بحث توریسم به عنوان اقدامی راهبردی برای نجات استان مطرح است و دیگر گسترش صنعت و کشاورزی در اصفهان میسر نیست و توریسم در راستای اقدامات فناورانه ارزش افزوده بالایی دارد و با این کنسرسیوم و با حضور افرادی علمی در کشور تفاوت این افراد را با گردشگران متوجه خواهید شد.
طاهره چنگیز افزود: نهالی که امروز کاشته می شود نهال همکاری و هم افزایی بین ۵ موسسه بزرگ آموزشی و پژوهشی استان است که سایه آن بر کل کشور انداخته شده و سبب توسعه علمی و اجتماعی کشور خواهد شد.
وی ادامه داد: علوم پزشکی تنها مجموعه آموزشی، پژوهشی و فناورانه دانشگاه نیست بلکه با ورودش به کنسرسیوم، مرزهای دانشگاه مساوی با مرزهای استان خواهد شد.
هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه نمی توان فعالیت های بین المللی را جدای از بقیه مسائل دانست، افزود: برخی ها دیپلماسی علمی را تحریم نکردند و حتی پس از انقلاب هنوز اعزام دانشجو به امریکا و انگلیس و غیره داشتیم که نشان دهنده فراتر بودن دیپلماسی علمی از سایر بخش ها است. ممکن است در جایی به لحاظ سیاسی و اقتصادی به مشکل بر بخوریم؛ یک راه گریز ارتباطات علمی است که گشایش ایجاد می کند.
در ادامه مصطفی کیانی، رییس دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه ظرفیت اصفهان در علم و فناوری و هنر بالا است، گفت: ما دومین مرکز هنری در کشور هستیم و در سال گذشته توانستیم بعد از سال ها رشته موسیقی را در دانشگاه بازگشایی کنیم.
وی افزود: اصفهان در زمینه موسیقی و نمایش پیشکسوت است و امیدوارم پس از شکل گیری این کنسرسیوم علاوه بر همکاری در زمینه بین المللی همکاری های داخلی را هم بیشتر از قبل کنیم.
در پایان این مراسم تفاهم نامه ایجاد کنسرسیوم همکاری‌‌های علمی بین‌‌المللی مشترک میان رؤسای دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان، علوم پزشکی، هنرو شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به امضای طرفین رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 998741

وب گردی

وب گردی