شناسایی جنین مبتلا به لب شکری از طریق سونوگرافی

عضو انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به امکان تشخیص مشکلاتی مانند لب شکری یا کوتاهی اندام جنین از طریق سونوگرافی گفت: این موضوع در 18 تا 22 هفتگی بارداری قابل شناسایی است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر شهرام اخلاق‌پور در کنگره تازه‌های سونوگرافی و اقتصاد رادیولوژی در ارتباط با سونوگرافی سه بعدی گفت:‌ این نوع سونوگرافی کاربرد جدیدی از این روش تصویربرداری است که بازسازی دو بعدی را سه بعدی کرده و به صورت آنی ارائه می‌دهد.
وی افزود:‌مطالعات زیادی در مورد عوارض احتمالی این روش انجام گرفته و مشخص شده در صورتی که قوانین لازم در این زمینه رعایت شود و میزان انرژی صوتی وارده به جنین استاندارد باشد ضرری به همراه نخواه داشت.
این متخصص رادیولوژی گفت:‌در ۱۸ تا ۲۲ هفتگی جنین می‌توان بررسی آنومالی آن را انجام داد که سونوگرافی سه و چهار بعدی در تشخیص ضایعاتی همچون لب شکری، کوتاهی اندام و ناهنجاری‌های سطح بدن می‌تواند مؤثر واقع شود.
اخلاق‌پور گفت: تشخیص سندرم دان از طریق سونوگرافی در هفته یازده تا سیزده بارداری با اندازه‌گیری ضخامت پشت گردن جنین و بررسی استخوان بینی آن قابل شناسایی است و اگر در این زمینه پزشک مشکوک شود تست از طریق خون مادر، جفت یا مایع آمینیوتیک قابل بررسی است. همچنین سندروم دان تست‌های خونی تشخیصی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998751

وب گردی

وب گردی