دوازده طرح کلان ملی تعیین تکلیف شدند

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون از ۲۰ طرح کلان ملی ۱۲ طرح تعیین تلکلیف شده و در حال اجرا است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود برومند دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) در حاشیه جلسه کمیسیون دائمی شورای عتف درباره طرح‌های کلان ملی، گفت: شیوه نامه تصویب طرح‌های کلان ملی باید دقیق‌تر باشد از این رو در این جلسه موضوعاتی در زمینه فرآیند اجرا و تغییرات آن مطرح و قرار شد شیوه نامه تصویب این طرح‌ها برای اعضای کمیسیون دائمی شورای عتف ارسال و اعضا پیشنهادات خود را در این زمینه اعلام کنند، در این جلسه در زمینه طرح ذخیره سازی گاز گزارشی ارائه شد که بر این اساس این پروژه کلان با شرکت ملی گاز در حال اجرا و پیشرفت خوبی داشته است.

وی افزود: برنامه‌های اجرایی و بودجه آن مشخص شده و باید گزارش عملکرد آن برای تأیید نهایی به شورای عالی عتف ارسال شود، دو طرح کلان نیز برای دریافت حمایت‌های صندوق شکوفایی و نوآوری باید در قالب شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کنند از این رو پیگیری‌هایی صورت گرفته و گزارش آن در این جلسه ارائه شد.

برومند اظهار داشت: ۶ طرح کلان در حوزه دفاعی تعریف شده است که در این جلسه نماینده وزارت دفاع اعلام کرد که اعتبارات این طرح‌ها در بودجه سال ۹۸ این دستگاه در نظر گرفته شده است. از ۴۸ طرح کلان ملی ۲۰ طرح کلان ملی برای ادامه پیشرفت تأیید شدند که از این تعداد ۶ طرح با حمایت وزارت دفاع در حال اجرا است، ۳ طرح کلان اجرایی شده، ۲ طرح کلان مشمول حمایت شرکت‌های خطرپذیر ها خواهد شد و یک طرح از سوی شرکت ملی گاز در حال اجرا است. ۸ مورد دیگر از این ۲۰ طرح کلان ملی تأیید شده باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی ادامه داد: همچنین براساس مصوبه کمیسیون دائمی شورای عتف، بخشی از اختیارات دبیرخانه این شورا در زمینه بررسی پروژه‌هایی که در قالب ماده ۵۶ قانون اساسی تعریف می‌شوند، به کارگروه‌های آموزش و پژوهش استان‌ها واگذار می‌شود و کارگروه‌های استانی باید نظرات خود را در زمینه این پروژه‌ها در مدت ۴۸ ساعت به دبیرخانه شورای عتف ارائه دهند.

برومند افزود: این اقدام علاوه بر آنکه تصویب طرح‌ها را کوتاه‌تر می‌کند، در زمینه واگذاری اختیارات فرهنگ سازی می‌شود و دبیرخانه نظارت‌های دقیق‌تری خواهد داشت.

وی به بررسی آخرین وضعیت بند ط تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور در جلسه شورای عتف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما در زمینه تعداد طرح‌هایی که بر اساس این قانون قرار داده شده است و میزان مبالغی که دستگاه‌ها واریز کرده‌اند مشکلاتی داریم که در این جلسه در این زمینه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

برومند ادامه داد: بر اساس بند ط تبصره ۹، شرکت‌های سود ده، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف هستند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل ۴۰ درصد از هزینه امور پژوهشی خود را در مقاطع سه ماهه به میزان ۲۵ درصد به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند تا در راستای حل مسائل و مشکلات خود از طریق توافقنامه با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و جهاد دانشگاهی و در قالب طرح‌های کاربردی، عناوین پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، طرح‌های پسادکتری و طرح‌های تحقیقاتی دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی غیر شاغل به مصرف برسانند.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: بررسی آئین نامه‌ها و عملکرد مناطق ویژه علم و فناوری آخرین دستور این جلسه بود که در این زمینه مشکلاتی در عملکرد این مناطق وجود دارد، در این جلسه پیشینه و عملکرد آنها بررسی و مقرر شد در جلسه آتی کمیسیون دائمی شورای عتف که در سال آینده برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 998775

وب گردی

وب گردی