ردپای رژیم صهیونیستی در موتورهای جستجوگر/اسراییل بزرگترین ناقض حریم خصوصی

رژیم صهیونیستی خود را از اصلی ترین مدعیان دموکراسی و احترام به حقوق بشر در جهان نشان می دهد؛ این در حالی است که در عرصه فناوری با تولید نرم افزارهای جاسوسی، در جایگاه بزرگترین ناقضان حریم خصوصی در سطح جهان به شمار می رود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در سال های اخیر شرکت های اسرائیلی نسبت به جمع آوری اطلاعات کاربران اقدام کرده اند تا جایی که به دلیل نقض حریم خصوصی، ایجاد مشکلات امنیتی و فقدان شفافیت در تعامل با داده های جمع آوری شده، اختلافاتی میان این شرکت ها و غول های عرصه فناوری ایجاد شده است.

در سال 2018 آگاهی مردم نسبت به سوء استفاده از اطلاعات کاربران افزایش یافت و افشای ماجرای تحلیل اطلاعات کاربران فیس بوک توسط کمبریج آنالیتیکا در این مساله نقش مهمی ایفا کرد. همچنین رژیم صهیونیستی نیز قوانینی را در مورد حمایت از حریم خصوصی تصویب کرد و خط قرمزهایی را برای این گونه شرکت ها برای چگونگی تعامل با اطلاعات شخصی جمع آوری شده از کاربران قرار داد.

گلس باکس

اخیراً پایگاه اینترنتی « Techcrunch» متخصص در امور فناوری اعلام کرد که برخی نرم افزارهای شایع آیفون داده های کاربران را بدون اطلاع آنها ثبت و جمع آوری می کند که از جمله اسکرین شات ها و کلمات یا عددهای تایپ شده با کیبورد است.

این نرم افزارها از فناوری اسرائیلی گلس باکس « Glassbox» استفاده می کنند، این تکنولوژی به سازندگان و طراحان نرم افزارها و پایگاه های اینترنتی اجازه می دهد رفتار کاربران را نظاره کرده و آن را تحلیل کنند. این کار با هدف کمک به نرم افزار برای بهبود تجربه کاربر طراحی شده و باعث افزایش کارایی و میزان رضایت مندی از نرم افزارها و پایگاه های اینترنتی می شود.

فناوری گلس باکس که درآمد آن سالانه به ده ها میلیون دلار می رسد هم اکنون در بسیاری از نرم افزارها و پایگاه های اینترنتی در زمینه های هواپیمایی، گردشگری و بانک در داخل اراضی اشغالی مورد استفاده قرار گرفته است زیرا بانک های «هپوعلیم»، «لئومی» و « اسرائیل دیسکانت بانک» با استفاده از این فناوری به ارائه خدمات می پردازند. همچنین باید شرکت هوایی «ایر کانادا»، شرکت ارائه دهنده خدمات مسافرتی «اکسپدیا»، شرکت تولید پوشاک «ابرکرومبی اند فچ» و «هولستر» را به این لیست اضافه کرد.

این با وجود آن است که نظارت بر عملکرد کاربران و ثبت داده ها بدون اطلاع آنان اقدامی کاملاً مخالف با قوانین حریم خصوصی در شرکت اپل است اما برخی نرم افزارهای ارائه شده در فروشگاه این شرکت چنین ویژگی هایی را دارد.

در پایگاه اینترنتی « Techcrunch» آمده است در مورد نرم افزار شرکت هوایی کانادا مساله تنها به جمع آوری اطلاعات حساس محدود نمی شود بلکه داده هایی از جمله شماره گذرنامه و اطلاعات کارت اعتباری کاربر به طور کامل ذخیره می شود.

به همین دلیل شرکت اپل به سازندگان نرم افزارها هشدار داده است از فناوری گلس باکس استفاده نکرده یا به کاربر اعلام کنند اطلاعات وی جمع آوری می گردد در غیر این صورت نرم افزار مورد نظر از فروشگاه اپل حذف می شود.

گلس باکس تنها فناوری استفاده شده در این عرصه نیست و «Appsee» نیز فناوری دیگری در این رمینه است که فضاحتی مشابه را در سال 2018 به دنبال داشت، پژوهشگران دریافته اند که نرم افزارهای اندروید که از این فناوری استفاده می کنند هنگامی که کاربر مشغول تایپ اطلاعات شخصی است از صفحه نمایش وی تصویر برداری کرده و به شرکت های اسرائیلی برای تحلیل آنها ارسال می کند. به دنبال افشای این مساله گوگل آن را پیگری نموده و با « Appsee» برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی برخورد کرد.

فیس بوک و ردیابی کاربران

شرکت نو ظهور اسرائیلی « Onavo» که از سال 2013 در اختیار شرکت فیس بوک قرار دارد نرم افزارهای فشرده سازی و کاهش داده های جستجو و همچنین جستجوی ایمن را طراحی می کند اما فیس بوک از این فناوری برای اهداف دیگری استفاده می کند.

بر اساس برخی گزارشات این نرم افزار برای ردیابی روندهای کلی عملکرد کاربران در فیس بوک و توانایی تشخیص نرم افزارهای رایج جدید میان آنها و تسلط بر آنان استفاده می شود چنانچه در مورد واتساپ و خرید آن توسط فیس بوک چنین مساله ای به اجرا گذاشته شد.

به عبارت دیگر فیس بوک به کاربران خود نرم افزاری ارائه کرد که قرار بود از آنان حمایت کند اما در واقع داده های آنها را جمع آوری می کرد و افشای این مساله انتقادات زیادی را متوجه فیس بوک و اوناوو کرد تا جایی که به این نرم افزار «برنامه ای برای جاسوسی» گفته شد.

مدارک منتشر شده اخیر توسط پارلمان انگلیس حاکی از آن است که دو مدیر اجرایی فیس بوک چگونگی مخفی کردن اطلاعات و استفاده از آنها به این منظور را مورد بررسی قرار داده اند، در آگوست 2018 اپل به طور کامل نرم افزار اوناوو را از فروشگاه خود حذف کرد.

سوپرفیش

سوپرفیش (Superfish) نیز یک شرکت اسرائیلی موفق بود که یک موتور جستجوی تصاویر را طراحی کرد، این شرکت پس از آنکه شرکت لنوو از محصول آن در نرم افزارهای لپ تاپ های خود استفاده کرد در صدر اخبار جهان قرار گرفت چرا که تبلیغات خود را در صفحات جستجو شده توسط کاربر با این نرم افزار گنجاند.

در سال 2015 کارشناسان از ضعف امنیتی این نرم افزار خبر دادند که با استفاده از آن هکرها می توانند کاربران را تعقیب کرده و اطلاعات آنان را سرقت نمایند که همین مساله انتقادات شدیدی را از سوی کارشناسان امنیتی و رسانه ها در سراسر جهان به دنبال داشت تا جایی که دولت آمریکا رسماً در مورد این نرم افزار هشدار داد و نرم افزاری برای مقابله با سوپرفیش به عنوان یک ویروس طراحی کرد.

پس از آن بود که لنوو اعلام کرد دیگر از سوپرفیش استفاده نخواهد کرد و ابزاری برای حذف آن منتشر نمود اما مدعی شد این نرم افزار تهدیدی امنیتی به شمار نمی رود. در پی موج شدید انتقادات این شرکت برای ادامه کار نام خود را تغییر داد اما در نهایت در سال 2016 تعطیل شد.

سیمیلار وب

سیمیلار وب (Similar web) یک شرکت اسرائیلی است که برای اندازه گیری استفاده از داده ها و رتبه نرم افزارها و پایگاه های اینترنتی استفاده می شود و عملکرد آن مانند افزونه الکسا است.

این نرم افزار اطلاعات برخی از افزونه های مرورگر، نرم افزارها، نوار ابزارها و خدمات دیگر ارائه شده بر روی دستگاه کاربر را بدون اطلاع افراد جمع آوری می کند.

این شرکت در سال 2018 پس از آنکه اعلام شد یکی از افزونه های این نرم افزار به نام ( Stylish) برخی اطلاعات کاربر را در اختیار داشته و فعالیت های افراد در فضای اینترنت را کنترل می کند با شرکت گوگل و فایرفاکس دچار مشکلاتی شد.

گوگل و فایرفاکس افزونه های این نرم افزار را از فروشگاه خود حذف کردند (اگر چه بعدها دوباره در فروشگاه آنها عرضه شد) اما این شرکت ادعاهای مطرح شده را نپذیرفت و اعلام کرد اطلاعات جمع آوری شده توسط این نرم افزار مجهول الهویه بوده و شخصی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 998798

وب گردی

وب گردی