ساخت پارچه هوشمند با قابلیت مدیریت گرمای بدن

محققان با استفاده از پوشش‌دهی الیاف پلیمری با نانولوله‌های کربنی، موفق به ارائه پارچه هوشمندی شدند که می‌تواند دمای بدن را مدیریت کند به‌طوری که هنگام گرم شدن هوا، بدن را خنک کرده و درصورت سرد شدن هوا، بدن را گرم نگه دارد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه مریلند ماده هوشمندی ساختند که می‌تواند فرد را هنگام سرد شدن هوا، گرم نگه دارد و درصورت گرم شدن هوا، بدن را خنک کند.

این ماده هوشمند از الیاف پلیمر معمولی ساخته شده که دارای پوششی از جنس نانولوله‌های کربنی است و می‌تواند در برابر تغییر دمای بدن پاسخ گرمایی مناسب نشان دهد.

در هوای گرم و شرجی، بدن شروع به تعرق می‌کند در نتیجه این پارچه منقبض شده و اجازه می‌دهد تا تابش مادون قرمز کمتری به بدن برسد. زمانی که هوا سرد و خشک می‌شود، این بافت منبسط شده و گرما را به دام می‌اندازد. بنابراین این نوع مسنوجات نسبت به تغییرات حرارتی بدن پاسخ می‌دهند.

از آنجایی که پاسخ این منسوجات به‌صورت آنی است، بنابراین پیش از این که فرد احساس نامطلوبی داشته باشد، پارچه هوشمند فعال شده و رفتار مناسب را در پیش می‌گیرد.

محققان دانشگاه مریلند نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان Dynamic gating of infrared radiation in a textile در نشریه Science به چاپ رساندند.

مین اویانگ از محققان این پروژه می‌گوید: « بدن انسان یک رادیاتور کامل است به‌ طوری‌ که به‌ صورت سریع گرما آزاد می‌کند. در طول تاریخ بهترین راه برای کنترل این رادیاتور، پوشیدن لباس یا درآوردن لباس بوده است اما این پارچه هوشمند یک تنظیم‌کننده کامل دو جهته است.»

یکی از کاربردهای این پارچه هوشمند، استفاده از آن در ساخت البسه ورزشی است اما می‌توان از آن در تولید لباس‌های خواب استفاده کرد.

اویانگ می گوید: « فکر می‌کنم که بسیار جالب توجه است که بتوان این پدیده را در منسوجات به کار گرفت و در نهایت عملکرد لباس‌ها را بهبود داد.»

چند سال قبل محققان مؤسسه فناوری ماساچوست موفق به ارائه فناوری مشابه ‌این شدند که در آن از باکتری‌های خاصی استفاده شده بود. اما در این پروژه محققان از پوششی حاوی نانولوله‌های کربنی برای پوشاندن الیاف استفاده کردند. این نانولوله‌ها با دو روش گرما را مدیریت می‌کنند، اول این که حفره موجود در پارچه را افزایش می‌دهند تا گرما از بدن خارج شود و دومین روش تغییر حفره‌های پارچه برای مدیریت میزان عبور امواج مادون قرمز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 998801

وب گردی

وب گردی