مصرف انرژی در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است

مدیر ملی پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان گفت: حدود ۴۰۰ ساختمان خصوصی و عمومی به عنوان ساختمان‌های پایلوت برای کاهش ۲۵ درصدی مصرف انرژی در نظر گرفته شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، مدیر ملی پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان در نخستین کارگاه بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان مدارس گفت: ایران سومین کشور دارنده ذخایر نفت و دومین کشور دارنده گاز طبیعی است.

هزینه‌های انرژی در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است و شاید به همین دلیل، فرهنگ صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها با الگوی جهانی فاصله بسیار دارد. فاصله‌ای که برای حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی هوا و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای نیازمند فرهنگ سازی و آموزش است. پروژه بین‌المللی «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» با همکاری سازمان ملل متحد (UN) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آگوست سال ۲۰۱۶ آغاز شده است و به مدت چهار سال ادامه دارد.

نسیم شکاری افزود: به تناسب جمعیت، از ۶۵ میلیارد متر مکعب گاز مصرفی بخش ساختمان کشور ۱۰ میلیارد از آن تنها در تهران مصرف می‌شود که این میزان در مقایسه با مصارف شهری در شهرهای پرجمعیت کشورهای توسعه یافته بسیار بیشتر است.

وی توضیح داد: برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای که یکی از اهداف مورد توجه سازمان ملل و اروپا است این پروژه در سه بخش مرتبط به یکدیگر فعالیت می‌کند. بخش نخست با نگاهی قوانین، مقررات و سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه انرژی در کشور، گپ‌های موجود را بررسی و آن‌ها را به سیاست‌گذاران پیشنهاد می‌دهد. در این بخش تلاش می‌شود با ایجاد بستر مناسب قانونی و حقوقی، بازاری برای صنایع کاهنده مصرف انرژی در بخش ساختمان شکل گیرد.

نسیم شکاری ادامه داد: مصرف انرژی در بخش خانگی در ایران بین ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی است در همین راستا در بخش دوم حدود ۴۰۰ ساختمان خصوصی و عمومی به عنوان ساختمان‌های پایلوت انتخاب شده و استانداردهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در آنها اجرا می‌شود. بنا است مصرف انرژی در ساختمان‌های پایلوت تا ۲۵ درصد کاهش یابد که از نظر ما میزان قابل دسترسی است.

مدیر ملی پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان ادامه داد: اگرچه تکنولوژی و تجهیزات به روز می‌تواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند اما مهم‌ترین عامل تغییر در الگوی مصرف، انسان‌ها و ساکنان ساختمان‌ها هستند بنابراین؛ بخش سوم که به نظر ما مهم‌ترین هدف پروژه ما است، به دنبال فرهنگ‌سازی و آموزش به ساکنان در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها است. در این بخش علاوه بر سیاست‌گذاران و ارگان‌های دولتی، زنان خانه‌دار و شاغل، مدیران ساختمان‌ها و مدیران تأسیسات از گروه‌های هدف برای افزایش آگاهی و دانش در حوزه کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها هستند.

نسیم شکاری در پایان گفت: هدف کیفی این پروژه، تحول بازار انرژی و محیط زیست کشور است که بتوان در بخش انرژی و ساختمان، کسب و کارهای قابل اتکا راه‌اندازی کرد.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 998802

وب گردی

وب گردی