آمادگی سوریه برای ایجاد مراکز پژوهشی مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی

وزیر آموزش عالی سوریه گفت: بورس‌های اعطا شده از طرف جمهوری اسلامی ایران به دانشجویان سوری در رشته‌های فنی و مهندسی است و امیدواریم با همت دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌های پزشکی نیز به آن اضافه شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، بسام بشیر ابراهیم وزیر آموزش عالی سوریه با استقبال از حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و هیات همراه در کشور سوریه، اظهار داشت: از تشریف فرمایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و هیات همراه به کشور سوریه و حضور در وزارت آموزش عالی این کشور بسیار خوشبختم و از طرف این وزارتخانه از دکتر طهرانچی و هیات همراه بابت این حضور تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه روابط منسجمی بین جمهوری عربی سوریه و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و دو کشور اهداف و سرنوشت مشترک دارند، گفت: در این راستا، روابط سیاسی مستحکمی بین دولت و مردم دو کشور وجود دارد و از اینکه امروز شاهد امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه دمشق و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات هستیم، بسیار خرسندم.

بسام بشیر ابراهیم با اشاره به قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم آمریکا، خاطرنشان کرد: با وجود آنکه نام بنده در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، اما بر گسترش همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی با دانشگاه آزاد اسلامی تأکید دارم و معتقدم که اِعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا تأثیری بر روابط علمی و دانشگاهی سوریه و ایران نخواهد داشت.

وزیر آموزش عالی سوریه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از شهرت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: امیدهای زیادی به این تفاهم‌نامه وجود دارد و باید علاوه بر تبادل دانشجو، به ایجاد مراکز پژوهشی مشترک نیز بپردازیم.

بسام بشیر ابراهیم ادامه داد: از جمهوری اسلامی ایران برای فراهم کردن شرایط بورس دانشجویان سوری و امکان تحصیل در این کشور قدردانی می کنم و معتقدم رشد کشور در این زمینه کاملا درون‌زا و مبتنی بر حفظ استقلال علمی کشور است.

وی خطاب به دکتر طهرانچی گفت: این بورس‌های تحصیلی در رشته‌های فنی و مهندسی بوده و امیدواریم با همت شما رشته‌های پزشکی نیز به آن اضافه شود. این موضوع را به گروه‌های تخصصی دانشگاه دمشق و دانشگاه آزاد اسلامی واگذار می‌کنم و امیدوارم شاهد نتایج این همکاری در آینده نزدیک باشیم.

دکتر طهرانچی نیز در این دیدار با اشاره به قرار گرفتن نام دکتر بسام بشیر ابراهیم وزیر آموزش عالی سوریه در فهرست تحریم آمریکا، گفت: زمانی‌که رئیس دانشگاه شهید بهشتی بودم، افتخار ما این بود که دشمنان مان ما را در فهرست تحریم قرار دادند. قرار دادن نام وزیر آموزش عالی سوریه در فهرست تحریم آمریکا نیز یک افتخار است که آن را خدمت جنابعالی تبریک می‌گویم.

امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی برای ما بسیار مهم است.

محمدماهر قباقیبی رئیس دانشگاه دمشق هم این دیدار گفت: برای بنده باعث افتخار بود که در سفرم به ایران از دانشگاه‌های این کشور بازدید کردم و از میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بابت پذیرایی و میهمان‌نوازی خوب‌شان تشکر می‌کنم. همچنین ورود انقلاب اسلامی ایران به دهه پنجم و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه دانشگاه دمشق یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های خاورمیانه است و بسیاری از رهبران و فرهیختگان سوریه فارغ‌التحصیل این دانشگاه هستند، گفت: ما تفاهم‌نامه‌های زیادی امضا کرده‌ایم، اما تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی برای ما بسیار مهم است. در دیداری که از دانشگاه آزاد اسلامی داشتم، متوجه شدم امکانات بسیار زیاد و آزمایشگاه‌های پیشرفته در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. بنده هم با وزیر محترم آموزش عالی سوریه هم صدا می‌شوم و آماده اجرای هر چه زودتر این تفاهم‌نامه هستم. دیدار صمیمانه و طولانی که در تهران با دکتر ولایتی داشتیم را هرگز از یادمان نخواهیم برد. برداشت ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی پشتیبانی خوبی از دانشگاه دمشق خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر، محسن نفر معاون علوم پزشکی، رضا مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات و بهروز طهماسب کاظمی مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را در این سفر کاری فشرده همراهی می‌کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998854

وب گردی

وب گردی