از طریق ایران و روسیه با دمشق ارتباط داریم

وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر لزوم همکاری با ایران و روسیه در موضوع ادلب، گفت که جداسازی معارضان از تکفیری‌ها در این منطقه ادامه دارد و دولت سوریه نباید به آنجا حمله کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که به همکاری با روسیه و ایران در موضوع منطقه ادلب در سوریه و توافق سوچی برای ورود کمک‌های بشردوستانه ادامه می‌دهند.

آکار طی گفت‌وگو با میز سردبیری خبرگزاری «آناتولی» گفت: «فرایند جداسازی معارضان از گروه‌های افراطی در ادلب هنوز ادامه دارد... گشت‌های مشترک ترکیه و روسیه در ادلب، گام مهمی به سوی حفظ ثبات و آتش‌بس در این منطقه است».

وی با اشاره به آغاز گشت‌های روسیه در مناطق مرزی ادلب و گشت‌های ترکیه در مناطق غیرنظامی ادلب از امروز، توضیح داد: «اگر حملات (در ادلب) ادامه پیدا می‌کرد و موج آوارگان بیشتر می‌شد، 3.5 میلیون نفر دیگر نه تنها به سمت ترکیه و اروپا بلکه به سمت آمریکا هم روانه می‌شدند».

وزیر دفاع ترکیه مجددا بر درخواست آنکارا از واشنگتن برای پس گرفتن تسلیحات اعطایی به شبه‌نظامیان کُرد سوری تاکید کرده و خواستار خروج عناصر مسلح از شهر «منبج» در شمال سوریه و تدارکات برای بازگرداندن آن به صاحبان اصلی‌اش شد.

آکار ضمن بیان اینکه ترکیه هیچ ارتباط مستقیمی با دولت سوریه ندارد، افزود: «ارتباط (غیرمستقیم)، آنهم اگر نیاز باشد، از طریق روسیه و ایران است... بزرگترین شکایتی که از رژیم سوریه داریم، نقض آتش‌بس است... انتظار داریم که آن را رعایت کنند و از روسیه می‌خواهیم که حملات رژیم به ادلب را متوقف کند».

وی با ادعای اینکه آنکارا هیچ مشکلی با کُردها نداشته بلکه فقط با سازمان‌های تروریستی چون «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) مبارزه می‌کند، تصریح کرد: «جمهوری ترکیه تنها کشوری است که با تروریست‌های داعشی می‌جنگد».

وزیر دفاع ترکیه با اشاره به پیشنهاد آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه بعد از عقب‌نشینی نظامیان این کشور، گفت: «نیروهای ما قادر هستند به تنهایی امنیت این منطقه را تامین کنند. آنها نهایتا در آنجا (منطقه امن) خواهند بود».

آکار ضمن تکرار موضع دولت ترکیه در ممانعت از نزدیک‌شدن شبه‌نظامیان کُرد به مرزهای این کشور، تاکید کرد: «آنها تهدیدی برای کشور و مردم ما هستند. ما هرکاری بتوانیم برای تامین امنیت خود انجام می‌دهیم زیرا امنیت را نمی‌توان از طریق نواب به دست آورد».

وی با بیان اینکه ترکیه به تمامیت ارضی همسایگانش، مخصوصا سوریه و عراق، احترام می‌گذارد، اضافه کرد: «چیزی که ما را نگران می‌کند، امنیت ملی است. نیروهای مسلح ترکیه هر زمان و در هر جایی که نیاز باشد، از مردم و خاک سرزمین خود دفاع می‌کنند».

وزیر دفاع ترکیه درباره خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 از روسیه نیز گفت که این مسئله نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است و از ماه اکتبر سال جاری میلادی آنها را تحویل می‌گیرند.

آکار با تاکید بر اینکه عملیات‌های نظامی در شمال عراق علیه گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) ادامه می‌یابد، اظهار داشت: «ما هر کاری که لازم باشد در شمال عراق انجام می‌دهیم... از منطقه هفتنین شامل متینه، زاب، آواشین باسیان، هاکورک و گارا گرفته تا قندیل و آسوس... ما نمی‌توانیم عملیات‌های ضد تروریستی در سنجار و مخمور را کاهش دهیم».

وی با بیان اینکه حدود 17 هزار تروریست اکنون عضو پ.ک.ک هستند، به ارائه آماری درباره عملیات‌های ضد تروریستی ترکیه پرداخت: «که از این تعداد، 750 نفر در خاک ترکیه، سه هزار نفر در شمال عراق و 13 هزار نفر در شمال سوریه هستند. ما در سال 2018 حدود 2556 تروریست را در داخل و خارج ترکیه از پای درآوردیم».

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 998866

وب گردی

وب گردی