افزایش همکاری آموزش و پرورش با دانشگاه فنی و‌حرفه ای/ مشکلات هنرستانی‌ها رفع می شود

آمارها نشان می دهند که در سال جاری با سه ساله شدن هنرستان‌ها، ۳۲۰ هزار نفر به جمع هنرآموزان در سراسر کشور اضافه شد و طی این سه سال اخیر ۶۰۰ هزار دانش آموز داشتیم که به بالای ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از ضروریات امروز جامعه ما با توجه به اهمیت موضوع اشتغال و اقتصاد مقاومتی، موضوع توسعه آموزش‌های مهارتی است و با توجه به این که وزارت آموزش و پرورش یکی از بزرگترین دستگاه‌های آموزش مهارتی در کشور است؛ لازم است به طور جدی تر و دقیق تر از گذشته در این حوزه ورود کند.

لزوم توجه به آموزش های مهارتی در آموزش و پرورش

هرساله حدود 600 هزار دانش‌آموز در هنرستان‌ها مشغول تحصیل هستند که در سال تحصیلی جدید این تعداد به 900 هزار نفر افزایش یافته است. در این راستا وزارت آموزش ‌و پرورش نقش چشم گیری در آموزش‌های مهارتی به‌عهده دارد اما در این مسیر قطعا به مشارکت سایر دستگاه‌ها به ویژه دانشگاه فنی ‌و حرفه ‌ای نیازمند خواهد بود.

در واقع تأسیس دانشگاه فنی و حرفه ‌ای توسط وزارت آموزش ‌و پرورش برای این بود که تقویت آموزش‌های مهارتی در دوران دبیرستان و در امتداد یادگیری در دوره کاردانی توسط آموزشکده‌های فنی‌ و حرفه ‌ای انجام شود اما در برنامه پنجم توسعه این آموزشکده‌ها به آموزش عالی واگذار شد و مسئولیت اصلی ارائه آموزش‌های کاردانی پیوسته به‌ عهده این دانشگاه گذاشته شد.

همچنین توجه به ضرورت فرهنگ سازی در حوزه کار و کارآفرینی موضوعی است که در سال های اخیر کمتر به آن توجه شده اما اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته که تصویب قانون نظام جامع آموزش، تربیت مهارتی و فنی و حرفه ای در راستای ایجاد یک وحدت جدی از جمله مهم ترین آن هاست.


تعداد هنرآموزان افزایش یافته است

دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش، آمار پذیرش و ثبت نام هنرستان ها در سال جاری و در پایه دهم را ۳۷ درصد اعلام کرده و قرار است تا پایان برنامه ششم این رقم به ۵۰ درصد برسد.

همچنین در سال جاری با سه ساله شدن هنرستان‌ها، ۳۲۰ هزار نفر به جمع هنرآموزان در سراسر کشور اضافه شد و طی سه سال اخیر ۶۰۰ هزار دانش آموز داشته ایم که امروزه به بیش از ۹۰۰ هزار نفر رسیده که این رشد نویدبخش توجه بیشتر مردم به آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای است.

در این راستا، با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی و گستردگی در حوزه مشاغل و نیازهای موجود، اگر قرار است به آمار ۵۰ درصدی در هنرستان‌ها برسیم و آموزش‌های با کیفیت‌تری داشته باشیم، باید تعامل بین دستگاهی را افزایش دهیم.

برنامه درسی 5ساله هنرستانی ها

با توجه به تغییر ساختار آموزشی و استقرار نظام 6.3.3 ، وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ ای را با دانشگاه فنی‌‌وحرفه ‌ای در چند محور مختلف منعقد کرد. نخستین محور تنظیم برنامه درسی 5ساله است تا دانش‌آموزانی که وارد هنرستان‌ها می‌شوند بتوانند به ‌شکل پیوسته تا مقطع کاردانی ادامه تحصیل بدهند؛ یعنی سه سال در آموزش و پرورش و دو سال در دانشگاه فنی و حرفه‌ ای ( ورود آن‌ها به این دانشگاه بدون کنکور است) تا پس از اخذ مدرک کاردانی به ‌عنوان تکنسین وارد بازار کار می‌شوند و به این ترتیب، فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ‌ای با طی دوره یک‌ساله تربیت معلم به‌عنوان استادکار در هنرستان‌ها جذب خواهند شد.

در این راستا، دانش‌‌آموزانی که تمایل دارند به‌ صورت تکنسین وارد بازار کار شوند می‌توانند از طریق دانشگاه فنی و حرفه ‌ای ادامه تحصیل بدهند البته اگر دانش‌آموزان شاخه کاردانش تمایل به ورود به دانشگاه داشته باشند، این امکان برای آن‌ها نیز وجود دارد اما باید حدنصاب لازم در نمرات را کسب کنند زیرا دوسوم ظرفیت مخصوص دانش‌آموزان فنی و حرفه ‌ای است.

از طرفی، تنها راه تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش، جذب فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است که دانشگاه فرهنگیان در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای 41 رشته و در کاردانش 150 رشته دارد اما دانشگاه شهید رجایی که وظیفه آموزش نیروهای مورد نیاز در بخش فنی را به‌ عهده دارد و تمامی رشته‌ها را دارا نیست؛ بنابراین با همراهی سایر دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی انجام می‌شود که یکی از بهترین ظرفیت‌های در اختیار دانشگاه فنی و حرفه ‌ای است.

همچنین مقرر شده تا دانشگاه فنی و حرفه‌ ای در آموزش دانش‌آموزان مشارکت بیشتری داشته باشد چرا که در این سال 300 هزار دانش‌آموز به هنرستان‌ها اضافه می‌شوند و دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی که از میان دانش آموزان هنرستان‌ها ورودی جذب می‌کردند، ورودی نخواهند داشت و دانشجویان آن‌ها منحصر به افرادی می‌شود که مدرک دیپلم دارند که برآورد شده است تعداد آنها حدود 30 هزار نفر باشد. بنابراین بخشی از ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای خالی می‌ماند و می‌توان از این ظرفیت برای آموزش دانش‌آموزان هنرستانی به‌ ویژه در پایه دوازدهم بهره برد.

در واقع افزایش و توسعه همه جانبه مشارکت ها در حوزه آموزش های کار دانش با کیفیت بخشی و توسعه آموزش های مهارتی خارج از مدرسه و عملیاتی کردن تفاهم نامه های همکاری با سایر دستگاه ها نمود عینی یافته است و انتظار می‌رود که با توسعه این مشارکت ها، قدم های بلندی برای نیل به اهداف آموزش های کار دانش برداشته شود.

شواهد نشان می دهد اجرای نظام آراستگی در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار دانش باعث جذابیت بیشتر محیط های هنرستان‌ها، افزایش بهره وری و همچنین استفاده بهتر از تجهیزات کارگاهی موجود شده است که در این راستا مدیران هنرستان‌ها باید بتوانند با برنامه ریزی مدون مجموعه تحت مدیریت خود را برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش یاری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998880

وب گردی

وب گردی