تدوین استراتژی جدید در معاونت بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی

علیرضا شیخ عطار گفت: در گذشته هیچ استراتژی در معاونت بین‌الملل طراحی نشده بود، اولین کاری که در یک سال گذشته انجام دادیم، تدوین استراتژی بود و همه کارهای ما در حال حاضر در چهارچوب همین استراتژی است.

علیرضا شیخ عطار مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص اجرایی نشدن تفاهم‌نامه‌های این ادارهکل در سال‌های گذشته، گفت: تفاهم‌نامه‌های گذشته همه شوخی بوده‌اند؛ نه بار حقوقی داشتند و نه بار اجرایی. فقط برای رفع تکلیف و گزارش مطبوعاتی بوده‌اند. حدود 300 تفاهم‌نامه در طول 10 سال گذشته امضا شدند و یکی از آن‌ها هم اجرایی نشده است. دلیل آن هم این است که مدیران قبلی سیاست خارجی بلد نبودند و فکر می‌کردند که امضای تفاهم‌نامه یعنی رسیدن به هدف، درحالی‌که تفاهم‌نامه قدم ابتدایی و کاملاً مقدماتی است.

شیخ عطار در پاسخ به این سؤال که طرح تأسیس واحد دانشگاهی در گرجستان، تاجیکستان، کویت، روسیه و اوگاندا که در سال‌ 95 مطرح شده بود در چه وضعیتی است، گفت: در حوزه بین‌الملل باید استراتژی داشته باشید، بر اساس آن کشورهای هدف را تعیین کنید، بر اساس آن مذاکره کنید، پس از مذاکره یادداشت تفاهم امضا کنید، پس از آن نقشه راه بدهید، قرارداد امضا کنید و بعد به مرحله اجرا برسانید. این مراحل هیچکدام در گذشته طی نشده و این کشورهایی که اسم بردید در مورد آن‌ها هیچ استراتژیی در معاونت بین‌الملل طراحی نشده بود.

مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییرات مدیریتی در این دانشگاه گفت: در طول این یک سال ما دو تفاهم‌نامه امضا کردیم. یک تفاهم‌نامه با کشور عراق و یک تفاهم‌نامه هم با سوریه که هر دو تفاهم‌نامه برنامه زمان‌بندی دارد و الان در حال اجرایی کردن برنامه‌های آن هستیم. برنامه اجرایی عراق را تنظیم کردیم و در حال تنظیم برنامه سوریه هستیم تا کارها شروع شود.

وی افزود: اولین کاری که در یک سال گذشته انجام دادیم تدوین استراتژی بود. استراتژی به تصویب هیات امنا و هیات رئیسه رسیده و همه کارهای ما در حال حاضر در چهارچوب همین استراتژی است؛ یعنی بودجه، تشکیلات، سفرها و مذاکراتمان بر مبنای استراتژی مصوب است.

تاسیس دفتر در ایتالیا و مسکو پروپاگاندای پوچ بود

شیخ عطار با رد وجود دفاتر دانشگاه آزاد در مسکو و کشورهای آلمان و ایتالیا، گفت: کدام دفتر در ایتالیا وجود داشته؟ کدام دفتر در مسکو وجود داشته؟ مجوز و ثبت این‌ها کجا بوده و با کدام دانشگاه همکاری می‌کردند؟ این‌ها همه پروپاگانداهای پوچی بوده که دانشجو را به نام مسکو جذب می‌کردند. آن دانشجوها هم حتی عکس مسکو را ندیدند و الان در واحد تهران مرکز در حال تحصیل هستند.

مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح فعالیت‌های قبلی و فعلی این دانشگاه در کشور آلمان، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در آلمان دو دفتر داشت. یکی از آن‌ها که یک نوع شیادی بود که از طریق واحد امارات بود، در واقع دو تا مغازه گرفته بودند. واحد تهران جنوب یک تفاهمی داشته با دانشگاه تورینگن که بر اساس آن اتاقی در وزارت آموزش عالی ایالت تورینگن به دانشگاه دادند. یک فرد هم برخی کارها را در آنجا پیگیری می‌کند که فقط آن را می‌شود به‌عنوان یک دفتر تلقی کرد. تعداد کمی دانشجو هم به آنجا اعزام شدند که آن فرد کارهای مربوط به آن‌ها را پیگیری می‌کند و بیش از آن نیست.

وی در خصوص دانشجویان اعزامی به آلمان افزود: تعداد کمی از دانشجویان از واحد تهران جنوب برای تحصیل در مقطع دکتری به آلمان رفته‌اند. من اسم این را فعالیت بین‌المللی نمی‌گذارم. فعالیت بین‌الملل یعنی جذب دانشجوی غیر ایرانی، نه اینکه برای دانشجویان خودمان فرصت دکتری فراهم کنیم! دانشجو خودش می‌تواند دکتری بگیرد لازم نیست ما برای او پذیرش بگیریم و کارهایش را انجام دهیم. این همه دانشجو داریم که در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل می‌کنند مگر امور بین‌الملل دانشگاه برای آن‌ها پذیرش گرفته است؟

آقازاده‌های دانشگاه آزاد یک‌قدم در چهارچوب فعالیت‌های بین‌المللی برنداشتند

شیخ عطار با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در کشور ایتالیا دفتری ندارد، گفت: برخی از آقازاده‌ها روی حساب رفاقت‌هایی که با بعضی از ایرانی‌های مقیم داشتند برای نفوذی که روی ابوی‌شان داشتند، رفتند تحت این عناوین جاهایی را درست کردند و برایش تبلیغ کردند. به‌جز دفتر تورینگن آلمان بقیه را تعطیل کردیم برای اینکه چیزی وجود نداشت و فقط یک تبلیغ دروغ بود. مراکز هزینه‌ای بودند که در ماه چیزی می‌گرفتند برای آدم‌هایی که آنجا بودند و یک‌قدم در چهارچوب فعالیت‌های بین‌الملل برنداشتند؛ یعنی نه کار پژوهشی شده بود نه کار آموزشی.

کد خبر: 998915

وب گردی

وب گردی