توانمندسازی استادان برای رفع شبهات ذهنی دانشجویان دانشگاه آزاد/ تأسیس معاونت خواهران در بسیج اساتید

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با ایسکانیوز ضمن تشریح عملکرد بسیج اساتید در سال 97 ، به ارائه گزارشی از فعالیت های این کانون علمی پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز-مریم شمسایی‌نیا؛ در روزهای پایانی اسفند سال 97 به سازمان مرکزی دانشگاه آزاداسلامی رفتیم تا با حضور در دفتر بسیج اساتید دانشگاه آزاد، از نزدیک با محمود هاشمی ریاست بسیج اساتید دیدار و گفت‌و‌گو کنیم.

او با روی گشاده پذیرای ما برای گفت‌و‌گوست، ضمن پذیرایی مختصر و هدیه کتابی که حاکی از جایگاه و اهمیت فرهنگ کتاب‌خوانی نزد اوست، با چهره‌ای آرام آمادگی خود را برای پاسخگویی به سوالات اعلام می‌کند.

محمود هاشمی استادیار گروه مدیریت بازرگانی واحد تهران شمال، عضو شورای مرکزی بسیج وزارت علوم، تالیف دو عنوان کتاب و انتشار ده‌ها کتاب، مقاله و طرح پژوهشی علمی و دانشگاهی در سوابق علمی واجرایی خود دارد. همچنین وی در 26 بهمن ماه به عنوان ریاست بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی منصوب شد و عنوان مدیر نمونه کشور در سال 97 را نیز در کارنامه خود دارد.

رئیس بسیج اساتید در این مصاحبه از تاسیس بسیج اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی طی یک‌سال گذشته و اقداماتی که در طی این مدت کوتاه توانسته انجام دهد، نظیر تاسیس معاونت خواهران، دبیرخانه راهبرد گام دوم انقلاب، ایجاد شبکه نخبگانی و انقلابی سخن گفت.

مشروح گفت‌وگوی «ایسکانیوز» با «محمود هاشمی» به شرح زیر است:

ایسکانیوز: در خصوص تاریخچه تأسیس بسیج اساتید در دانشگاه آزاداسلامی توضیح دهید؟

هاشمی: یک‌ سال از تاسیس بسیج اساتید در دانشگاه آزاداسلامی می گذرد، 26 بهمن 96 حکم ریاست بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی را به بنده دادند و از ابتدای اسفند سال 96 کار را در دانشگاه آزاداسلامی بدون هیچ مکانی برای دفتر، امکانات و ظرفیت آغاز کردیم. پس بهتر است بگوییم بسیج اساتید در فروردین سال 97 کار خود را آغاز کرد.

اولین گام بسیج اساتید تخصیص و تجهیز دفتر بسیج در سازمان مرکزی بود، از زمان تاسیس بسیج اساتید در شورای عالی انقلاب فرهنگی که بخشنامه‌اش در سال 81 صادر شده است، تا سال 96 در سازمان مرکزی دانشگاه آزاداسلامی دفتر بسیج اساتید نداشتیم که با تحول انقلابی مدیریتی در دانشگاه آزاداسلامی، الحمدالله باعث شد دفتر بسیج اساتید نیز افتتاح شود.

ایجاد شبکه نخبگانی از اساتید انقلابی

ایسکانیوز: بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی برای شناسایی و همگرایی اساتید نخبه و انقلابی چه راهکارهایی ارائه داده است؟

هاشمی: یکی از اقدامات بسیار خوب و اساسی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی استادان انقلابی و تشکیل شبکه‌ای تحت عنوان شبکه «اساتید نخبگانی و انقلابی» در مجموعه دانشگاه آزاد است.

حدود 950 تا 1000 استاد در این شبکه عضویت دارند و ذیل این شبکه فعالیت‌های علمی-پژوهشی انجام می دهند.

حدود 16500 استاد عضو کانون‌های بسیج اساتید در واحدهای دانشگاه آزاداسلامی هستند. از این رقم شامل استادان هیات علمی و مدرسات حق التدیس می شود.

شبکه انسانی که از نخبگانی توسط بسیج اساتید ایجاد شده است، ظرفیت هایی دانشگاهی هستند که به معنای واقعی کلمه حاضر هستند برای انقلاب و نظام سیلی بخورند.

ممکن است در یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی دو استاد و در واحد دیگر 5 استاد عضو شبکه «اساتید نخبگانی و انقلابی» باشند؛ اما بیشتر از 6 استاد از یک واحد دانشگاهی عضو این شبکه نیستند.

طبق بررسی های انجام شده، هنوز استادان انقلابی در واحدها هستند که شناسایی نشدند، به همین منظور قصد داریم در سال 98 شبکه نخبگانی را بسط دهیم و به 2000 نفر برسانیم.

لمس مشکلات؛ دستاورد سفرهای استانی

ایسکانیوز: در یک سال گذشته بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی همراه با هیاتی به استان های مختلف کشور سفر کرده است، هدف از سفرهای استانی چیست؟

هاشمی: در بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی در سال 97 تعداد 9 سفر استانی داشتیم، در سفرهای استانی یکسری از برنامه به صورت ثابت اجرا می شوند. دیدار با اساتید بسیجی استان ها، برگزاری جلسات با مسئولان کانون‌های بسیج اساتید در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، دیدار با نماینده مقام معظم رهبری در استان، دیدار با فرمانده سپاه پاسداران استان و دیدار با خانواده شهدای دانشگاهی از جمله برنامه های انجام شده در تمامی سفرهای استانی بوده است.

هدف از سفرهای استانی در کنار انسجام بخشی سازمانی، نشست با مسئولان و اساتید بسیجی برای شنیدن مشکلات، مسائل واحدها و استان ها و از سوی دیگر آشنا شدن با رسالت بسیج و انتظاراتی که مجموعه بسیج اساتید و دانشگاه آزاد اسلامی از آنان دارد و همچنین ارائه مشکلات استانی به مسئولین و گرفتن راهکار از آنهاست.

ایسکانیوز: هم‌فکری و هم‌اندیشی استادان منجر به هم‌افزایی بیشتر علمی در سطح دانشگاه می‌شود، برنامه بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی در این خصوص چیست؟

هاشمی: در مجموعه بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی به صورت منظم جلسات شورای مرکزی بسج اساتید در سازمان مرکزی برگزار می شود که در سال گذشته 25 مورد جلسه شورای مرکزی و 6 نشست مشترک شورای مرکزی و کانون های واحدهای دانشگاهی در مجموعه دانشگاه آزاداسلامی برگزار شد.

در تاریخ 31 خرداد هم‌زمان با سالروز تاسیس بسیج اساتید در کشور، بسیج دانشگاه آزاد نیز طی همایشی با محوریت «استاد بسیجی؛ تحول انقلابی و دانشگاه تمدن ساز» فعالیت جدی خود را اعلام کرد.

ایسکانیوز: اردوهای جهادی در سطح استادان در قالب اردوهای «راهیان علم و فناوری» برگزار می‌شود، بسیج اساتید دانشگاه آزاد چه اقداماتی درباره این اردوها انجام داده است؟

هاشمی: در راستای ماموریت اردوی راهیان علم و فناوری و پیشرفت الگوی ایرانی-اسلامی ویژه برنامه‌های مختلفی در کانون‌های بسیج اساتید واحدهای دانشگاهی در سال 97 برگزار شده است.

قالب این بازدیدها و اردوها با رسالت آشنا‌سازی استادان با دستاوردهای انقلاب اسلامی و انتقال و تبیین این دستاوردها در کلاس درس به دانشجویان و نخبگان دانشگاهی انجام شده است.

ایسکانیوز: برای ارتقای سطح علمی مساجد در سراسر کشور و افزایش بصیرت استادان، بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی چه اقداماتی صورت داده است؟

هاشمی: در سال 97 یکی از اولویت‌های مجموعه بسیج اساتید افزایش و تقویت رابطه استاد با مسجد و شناسایی اساتیدی که با مساجد در ارتباط بودند، بود.

در این راستا جلساتی با ائمه جماعت استان ها برگزار شد و بنا داریم این ظرفیت دینی و علمی را در سال آینده تقویت کنیم تا استادان متناسب با نیازهای مساجد در این محل مقدس حضور پیدا کنند و ظرفیت علمی خود را برای ارتقای سطح مساجد محلات به کار گیرند.

کرسی های آزاداندیشی نظریه پردازی در راستای توانمندسازی علمی اساتید

ایسکانیوز: پاسخ‌گویی استادان به شبهات ذهنی دانشجویان یکی از اولویت های دانشگاهی است، بسیج اساتید برای پیشبرد این هدف چه تمهیداتی اندیشیده است؟

هاشمی: یکی از برنامه‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد برگزاری «کرسی‌های آزاداندیشی نظریه پردازی» و کارگاه‌های «توانمندسازی» در سطح استادان است.

کارگاه‌های توانمندسازی بیشتر با هدف توانمند کردن استادان برای رفع شبهات و آشنایی با مسائلی که وجود دارد و بعضا آن‌ها در پاسخ دادن و اقناع کردن دانشجویان ممکن است مجهز به علم کافی نباشند، برگزار می شود و استادان می‌توانند از طریق این کارگاه ها دانش لازم را کسب کنند.

استادان در کرسی های نظریه پردازی با دستاوردهای انقلاب آشنا می شوند تا بتوانند در کلاس درس از این ارزش ها دفاع کنند.

در خصوص موضوعات کارگاه‌ها و کرسی‌های نظریه‌پردازی که بسیج اساتید برگزار کرده است، می توان گفت هر نهادی توان برگزاری آن را ندارد؛ چراکه موضوعات چالش‌زا هستند و ممکن است نهاد برگزار کننده را مورد سوال قرار دهند؛ اما بسیج اساتید با رسالت انقلابی که دارد این کرسی‌ها را پیگیری و برگزار می‌کند.

در بسیج اساتید کشور نیز کمیته دستگاهی برای کرسی نظریه پردازی راه اندازی شده است که بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی ذیل این کمیته در سال آینده قوی تر از امسال برای تولید علم در حوزه نظریه‌پردازی ورود خواهد کرد.

ایسکانیوز: بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی برای تقویت و گسترش حوزه علم و پژوهش که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است، چه اقداماتی انجام داده است؟

هاشمی: یکی از دستاوردهای مهم بسیج اساتید در راستای بسط حوزه علم و پژوهش در سال 97 راه اندازی فصلنامه های علمی و پژوهشی است. فصلنامه های یاد شده با محوریت حوزه مدیریت فرهنگی و اجتماعی، روابط بین الملل، علوم سیاسی و محیط زیست است. با برنامه‌ریزی‌های لازم قرار است در سال آینده دو فصلنامه علمی-پژوهشی دیگر به کتابخانه علمی دانشگاه آزاداسلامی اضافه شود.

حل مشکلات جامعه، هدف اندیشکده های بسیج اساتید

ایسکانیوز: بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی در واحدهای دانشگاهی اقدام به تاسیس اندیشکده کرده است، درباره اهداف اندیشکده ها توضیح دهید؟

هاشمی: یکی از دستاوردهای مهم بسیج اساتید در یک سال گذشته تاسیس اندیشکده در سطح کانون های واحدهای دانشگاه آزاداسلامی است. اندیشکده غذا و دارو که بهمن ماه در مشهد مقدس رونمایی شد، آخرین اندیشکده تاسیس شده توسط بسیج در سال 97 بود که ذیل کانون بسیج اساتید واحد ورامین فعالیت می کند.

اندیشکده انرژی و مواد ذیل واحد تهران جنوب، اندیشکده زنان توسط کانوهای دیگر در سراسر کشور ایجاد شده است و در سال آینده بنا داریم 10 اندیشکده دیگر راه اندازی کنیم. تا این اندیشکده ها بتوانند به صورت عملیاتی ظهور و بروز داشته باشند.

هدف تمام اندیشکده ها شناسایی، بررسی و تحلیل معضلات و مشکلات و ارائه راه حل مسائل در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و ... است.

همچنین 3 طرح در قالب اندیشکده با عناوین «جنگ نرم»، «سواد رسانه‌ای»، «رسانه و سبک زندگی» که با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب انتخاب و آماده برای اجرایی شدن در سال آینده شده اند.

موضوعات اندیشکده ها در واقع برای سال آینده متناسب با نیازهای جامعه انتخاب و گسترش خواهند یافت.

ایسکانیوز: دانشگاه آزاداسلامی اولین دانشگاه مستقل است که معاونت خواهران بسیج اساتید را تاسیس کرده است، فعالیت و مأموریت معاونت خواهران را تشریح کنید؟

هاشمی: اولین معاونت خواهران بسیج اساتید در مجموعه دانشگاه های مستقل، توسط دانشگاه آزاداسلامی تاسیس شد. استادان خانم بسیجی در این معاونت به صورت فعال در حال پیگیری ماموریت های علمی و انقلابی خود هستند. موضع‌گیری های انقلابی بسیج اساتید خواهران نسبت به مباحث بین الملل از جمله اقدامات این معاونت بوده است.

اولین نشست تخصصی معاونت خواهران بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی، «اجلاس زن مسلمان ایرانی در آیینه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» بود که به مناسب ولادت حضرت زهرا(س) با حضور بیش از 100 استاد خانم دانشگاه آزاداسلامی برگزار شد.

شکل‌گیری شورای خواهران بسیج اساتید از جمله کارهای مهم معاونت خواهران است. یکی از اقدامات بسیج اساتید در سال 98 شبکه سازی از اساتید خانم انقلابی در مجموعه دانشگاه آزاداسلامی است. تا نقش و رسالت خود را اجرایی و عملیاتی کنند.

ایسکانیوز: نحوه اطلاعرسانی رسانه‌ای در بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟

هاشمی: دبیر رسانه‌ای بسیج اساتید اقدام به راه‌اندازی گروههای رسانهای و ایجاد کانال های مختلف در شبکه های اجتماعی و پیام رسان موبایلی برای اطلاع رسانی عملکردها و برنامه های دانشگاهی کرده است. همچنین اطلاع رسانی به موقع در خصوص برنامه ها و فعالیت های کانون ها در این کانال ها بارگذاری می شود.

راه اندازی سایت رسمی بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی در سازمان مرکزی برای آگاهی بخشی به اساتید، دانشجویان و عموم مردم از جمله فعالیت های دیگر واحد رسانه ای بسیج اساتید است.

ایسکانیوز: اهداف و فعالیت «دبیرخانه راهبردی گام دوم انقلاب» را تبیین کنید؟

هاشمی: دبیرخانه راهبردی گام دوم انقلاب در روزهای انتهایی سال 97 تاسیس شد؛ اما در سال 98 اجرایی می شود، ذیل این دبیرخانه هفت کارگروه با همان محورهای ماموریت بیانیه گام دوم انقلاب تشکیل شده است.

در سال آینده در راستای گام دوم انقلاب شش اجلاس منطقه ای داریم که در هر اجلاس یکی از ماموریت ها، محور اجلاس خواهد بود. هدف از برگزاری این اجلاس ها در کنار گفتمان سازی و جریان سازی گام دوم انقلاب، در واقع احصا، ایجاد و رسیدن به راهکارها و الگوهای عملیاتی برای محورهای گام دوم انقلاب است. این اجلاس ها در شش منطقه که در هر اجلاس پنج استان همجوار مشارکت دارند، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998983

وب گردی

وب گردی