چند توافقنامه در سفر روحانی به بغداد امضا می شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز شنبه به مناسبت سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت که سفر دکتر «حسن روحانی» به بغداد، در برگیرنده امضای چند توافقنامه بین دو کشور ایران و عراق است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری المعلومه عراق، «ایرج مسجدی» در همایش روز شهید که به مناسبت سالروز شهادت آیت الله «محمد باقر حکیم» از رهبران نهضت اسلامی در عراق برگزار شد گفت که سفر روحانی به بغداد در برگیرنده امضای چند توافقنامه بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق است.
وی اضافه کرده است که این توافقنامه ها در زمینه خط آهن بین شهر خرمشهر و بصره، ایجاد و توسعه شهرک های صنعتی، روادید سفر بین دو کشور، مسائل گمرکی و همکاری های بهداشتی و پزشکی است.
مسجدی تاکید کرد که انتظار می رود سفر روحانی به بغداد منجر به ارتقا روابط دو جانبه در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شود.
وی حجم پیش بینی شده تبادلات تجاری بین دو کشور را 20 میلیارد دلار در طول سال های اندک آینده عنوان کرد و گفت: در حال حاضر عراق اولین هدف صادرات کالاهای ایرانی است و از کشورهای چین و ترکیه در این زمینه پیشی گرفته است.
ایرج مسجدی خاطر نشان کرد که انتظار می رود که تا مارس 2020 (اول فروردین 1399) بیش از40 نمایشگاه اختصاصی ایرانی در عراق برگزار شود.
وی میانگین افزایش سالانه تبادلات تجاری را بین دو کشور 2.5 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت که فروش برق و گاز به عراق در افزایش این نرخ اثرگذار بوده است.
مسجدی در پاسخ به مطالبات بازرگانان و فعالان اقتصادی درعراق در خصوص لغو روادید بین دو کشور گفت که در حال حاضر پیش نویس تسهیل صدور روادید سفر بازرگانان و فعالان بخش اقتصادی و صنعتی بین دو کشور تهیه شده است.
براساس آمارهای رسمی دو کشور حجم تبادلات اقتصادی بین دو کشور به 13 میلیارد دلار رسیده و سهم کالاهای غیرنفتی از این تبادلات بالغ بر 7 میلیارد دلار است.
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار است روز دوشنبه در راس یک هیات وارد عراق شود که اولین سفر روحانی به عراق از زمان تصدی پست ریاست جمهوری به شمار می رود.
روحانی همچنین اولین رییس جمهوری یک کشور خارجی است که به طور رسمی و به دعوت «برهم صالح» رییس جمهوری و 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق، بعد از تشکیل دولت جدید عراق در 10 مهرماه گذشته، به بغداد سفر می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998989

وب گردی

وب گردی