سفر روحانی به عراق فرصتی مناسب برای تفاهمات جدی است

'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه تاکید کرد: سفر آتی دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد، فرصتی مناسب برای رسیدن به تفاهم های جدی میان تهران و بغداد است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از ورود به بغداد پایتخت عراق در جمع خبرنگاران، درباره هدف خود از این سفر گفت: فرصت خوبی است که قبل از سفر آقای رئیس جمهوری اسلامی ایران هماهنگی های لازم را در مورد موضوعات مختلف با برادران عراقی خود انجام بدهیم.
ظریف تصریح کرد: سفر دکتر روحانی به عراق، سفری تاریخی و فرصتی نیکو برای رسیدن به تفاهم های جدی میان دو کشور است.
وی درخصوص برنامه های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، به بحث و گفتگو درخصوص موضوعات سیاسی و همکاری های اقتصادی از جمله در حوزه ترانزیت، انرژی و صنعت میان مقامات دو کشور اشاره کرد.
ظریف گفت: در طول این سفر همچنین درباره موضوعات مربوط به همکاری های مرزی گفتگو صورت خواهد گرفت.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دامنه گسترده روابط و همکاری های تهران بغداد گفت: ما در حوزه های مختلف از بهداشت تا امنیت با عراق همکاری های خوبی داریم و امیدواریم در این سفر نیز بتوانیم توافقاتی را بین دو کشور به انجام برسانیم.
ظریف در پاسخ به سوالی درخصوص تلاش برخی کشورهای برای تخریب میان تهران و بغداد، گفت: ایران و عراق دو کشور همسایه با مشترکات فراوان جغرافیایی، مرزی و فرهنگی و اجتماعی هستند و هیچ کشوری حق ندارد در روابط خارجی این دو کشور دخالت کند.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دخالت دیگران در روابط خارجی ایران و عراق سبب می شود خود آنها فرصت هایی که دارند از دست بدهند اما نمی توانند با این دخالت ها روابط میان دو کشور را متاثر کنند.
در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص برنامه های سفر دکتر روحانی به بغداد، کربلا و نجف گفت: آقای دکتر روحانی در بغداد دیدارهای متعددی با همه مقامات ذیربط، مسوولان سیاسی، احزاب، نخبگان، سران عشایر و سران مذاهب خواهد داشت و در کربلای معلا و نجف اشرف نیز ضمن زیارت عتبات عالیات به دیدار مراجع عظام خواهد رفت.
وزیر امور خارجه ایران ساعتی پیش برای انجام مقدمات سفر رسمی دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران وارد بغداد شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه عراق قرار گرفت.
دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار است به دعوت رسمی رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق، در راس یک هیات بلندپایه روز دوشنبه به این کشور سفر کند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر سه روزه به عراق همچنین با سفر به کربلای معلا و نجف اشرف ضمن زیارت عتبات عالیات، با تنی چند از مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو خواهد کرد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 998990

وب گردی

وب گردی