تظاهرات جلیقه زردها وارد هفته هفدهم شد

جلیقه زردهای فرانسه هفدهمین شنبه اعتراضی خود را علیه سیاست‌های اقتصادی دولت «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری، برگزار کردند.

به گزارش گروه بین المللل ایسکانیوز، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد شامگاه شنبه شمار جلیقه‌زردها در روز نهم مارس را بیست و هشت هزار و ششصد نفر برآورد کرد؛ رقمی که کمترین میزان مشارکت معترضان از زمان آغاز این جنبش را نشان می‌دهد.

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت کشور، شمار تظاهرکنندگان نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی نشان‌ دهنده درگیری‌های پراکنده در شهرهای لیون و مون‌پلیه، میان تظاهرکنندگان و پلیس است.

در تظاهرات روز نهم مارس، حضور پرستاران کودکان معروف به «جلیقه صورتی‌» در کنار جلیقه‌زردها چشمگیر بود. این گروه از زنان که معمولا در خانه‌های خود از خردسالان نگهداری می‌کنند، نگران اصلاح قانون تامین اجتماعی و متضرر شدن از آن هستند.

از سوی دیگر، شماری از فعالان محیط زیست هم با شعار «پایان ماه، پایان جهان، مبارزه مشترک» با جلیقه زردها همراه شدند. عبارت «پایان ماه» به دشوار زندگی بسیاری از شهروندان فرانسه در روزهای آخر ماه و قبل از واریز حقوق ماه جدید اشاره دارد. «پایان جهان» هم نشانگر نگرانی کنشگران محیط زیست برای سرنوشت کره زمین در برابر تغییرات اقلیمی و آب و هوایی است.

تظاهرات هفتگی جلیقه زردها از ۲۷ نوامبر ۲۰۱۸ و در اعتراض به لایحه دولت برای افزایش مالیات سوخت آغاز شد. با وجود عقب‌نشینی دولت از آن طرح، اعتراضات جلیقه زردها علیه دولت امانوئل ماکرون ادامه پیدا کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 998995

وب گردی

وب گردی