جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از رئیس سابق قوه قضائیه دعوت کرد

جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد پس از انتصاب آیت الله رئیسی به سمت رئیس قوه قضائیه از آیت الله آملی لاریجانی برای حضور در این دانشگاه دعوت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد مشهد، جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد پس از انتصاب آیت الله رئیسی به سمت رئیس قوه قضائیه توسط مقام معظم رهبری طی نامه از آیت الله آملی لاریجانی برای حضور در این دانشگاه دعوت کرد.

متن کامل نامه‌ی جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به رئیس سابق قوه قضائیه به شرح ذیل است:
بسمه جلت اسمائه
آیت‌الله حاج شیخ صادق آملی لاریجانی (دامت توفیقاته)
با سلام و تحیت؛
قوه قضائیه قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق صلح، عدالت اجتماعی و امنیت است. مساله قضا در رابطه با پاسداری از حقوق مردم در خط حرکت اسلامی به منظور پیشگیری از انحرافات موضعی در دوران امت اسلامی امری حیاتی است. مدیریت سنگین قوه قضائیه در دوران ده ساله پرتلاش و سرشار از اقدام و ابتکار جنابعالی با شایستگی‌های برجسته علمی و عملی و همت بی‌وقفه خدمات شایان تقدیری بر جای گذاشت.
از جمله اقدامات حضرتعالی در دوران تصدی ریاست قوه قضائیه، برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی و رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی بوده است که از نقاط مثبت مدیریتی شما محسوب می‌شود. یکی از مشکلات دستگاه قضایی که همواره گریبان‌گیر این قوه بوده کمبود نیروی انسانی قضایی و اداری بود که با درایت و اقدامات موثر شما موضوع جذب قضات جدید و تازه نفس و البته قضات عالم و نخبه در این دستگاه بیش از پیش محسوس بود.
از دیگر اقدامات جنابعالی استفاده بهینه از فناوری‌های نوین در فرآیندهای اقتصادی بود؛ راه‌اندازی سامانه ثنا و حذف ابلاغ‌های کاغذی از دیگر دستاوردهای قوه قضائیه در حوزه عدالت الکترونیک است که با حذف واسطه‌هایی همچون مامور ابلاغ و پست و رعایت حریم خصوصی افراد، ابلاغیه‌های قضایی به صورت الکترونیک برای طرفین پرونده‌ها قابل مشاهده است.
امروزه درهمه نظام‌های قضایی دنیا، برای استفاده از عدالت ترمیمی به جای عدالت کیفری تاکید می‌شود. در این مورد صدور بخشنامه‌ ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و بخشنامه استفاده از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس در جرایم پزشکی منجر به قتل عمد محصول تصمیم‌گیری دوران طلایی شماست.
راه‌اندازی طرح استفاده از پابندهای الکترونیک از دیگر اقدامات در دستور کار مجموعه قوه قضائیه برای تقلیل مجازات‌های حبس در دوران جنابعالی انجام گرفت. از جمله آفت‌های هر سیستم و دستگاهی که قرار است عدالت را اجرا و طعم آن را به مردم بچشاند، نیروهای فاسد و متخلف است که مانند موریانه به آن سیستم می‌افتند و مجموعه را نابود می‌کنند. دستگاه قضایی به عنوان دستگاهی با گستره‌ای به وسعت کشور که قطعا گستردگی آن بحث نظارت را هم سخت‌تر می‌کند از این آفت به دور نبوده و نیست. آنچه در این عرصه حائز اهمیت می‌باشد، بحث نظارت و کنترل است؛ آن هم نه فقط نظارت تک بعدی و خنثی بلکه نظارتی همه‌جانبه و فراگیر.
با فرض وجود همه نواقص و کاستی‌ها، مسئله نظارت بر قضات و مجموعه‌های قضایی کشور به معنای واقعی کلمه تشدید شد. از یک طرف دیوان عالی کشور نظارت خود را بر صدور آراء در دادسراها و دادگاه‌ها با اعزام بازرسان تقویت کرد و از طرف دیگر نظارت‌های محسوس و نامحسوس حفاظت اطلاعات قوه قضائیه بر قضات و افراد سودجو که به عنوان کارچاق‌کن در مجتمع‌ها و محاکم قضایی رفت و آمد می‌کردند شدت یافت و در این ده سال هر چند آمار و ارقام دقیقی از سوی قوه قضائیه ارائه نشده لکن براساس همان آمارهایی که داده شد، تعدادی از قضات، وکلا و کارشناسان متخلف دستگیر و مجازات شدند. یکی از نقاط عطف برخورد با قضات متخلف در دستگاه قضایی در دوران تصدی جنابعالی بر ریاست قوه قضائیه بیانگر نگاه موشکافانه و ریزبینانه به آن مجموعه پیچیده و دقیق است.
برگ زرینی دیگر در کارنامه حضرتعالی مسئله پیشگیری از وقوع جرم و توجه به آن حوزه است. بدون شک پیشگیری در هر حوزه‌ای به ویژه در حوزه بزه و بزهکاری مستلزم حرکت فراملی است و به همت جنابعالی معاونتی با این مضمون تشکیل شد که امروزه در بسیاری از موضوعات اجتماعی ورود کرده و دستاوردهای خوبی به ارمغان آورده است. این معاونت با شناسایی راه‌های پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی علاوه بر در اختیار گذاشتن نقشه راه به مجموعه‎های قضایی، سایر دستگاه‌ها را هم در چگونگی بروز جرایم در حیطه و وظایف خود، راهنمایی می‌کند.
امنیت، اصلی‌ترین مولفه یک جامعه پویاست؛ یکی از مواردی که امنیت و احساس امنیت را در هر جامعه‌ای تهدید می‌کند جرایم خشن مانند سرقت‌های مقرون به آزار و مسلحانه، دست اندازی به جان و مال مردم و اذیت نوامیس است. در ده سال گذشته برخورد با جرایم خشن که در منظر مردم اتفاق می‌افتاد و رعب و وحشت در جامعه ایجاد می‌کرد، به عنوان یکی از کارویژه‌های قوه قضائیه تعریف شد.
یکی دیگر از مشکلاتی که طی دو سال گذشته گریبان کشور را گرفت، مساله موسسات مالی و اعتباری و مال‌باختگان این موسسات بود که هزینه بسیاری را بر مردم تحمیل کرد. هر چند دستگاه قضایی در تکوین این مشکلات نقشی نداشت اما با توقیف اموال متخلفان وارد این ماجرا شد و با جلسات کارشناسی، سپرده‌گذاران را از حیث میزان سپرده و با استفاده از آمار بانک مرکزی تقسیم کرد و کوشید با همکاری دولت در طول زمانی خاص سپرده‌ها به ترتیب میزان آن‌ها به افراد بازگردانده شود. در پایان، قوه قضائیه در طول این ده سال کوشید با شجاعت، اتقان و بدون توجه به فشارها با تخلفات افرادی که به نوعی از مکنت، ثروت و قدرت برخوردار هستند قاطعانه رسیدگی کند.
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ضمن دعوت از جنابعالی در جوار بارگاه علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) جهت حضور در این دانشگاه برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان در دوران تصدی ریاست قوه قضائیه، مراتب تقدیر و تشکر خود را از خدمات ارزشمند و کارآزموده و موفق در مدیریت‌های کلان و تلاش دلسوزانه و خردمندانه و سلوک مهربانانه، برای جنابعالی آرزوی توفیق وافر داشته و امید است با عنایت به اهمیت مسئولیت در مجمع و شورای نگهبان در امور محوله به خوبی تاثیرگذار بوده و در مسئولیت‌های خطیر یاد شده متمحض گردید.

جامعه اسلامی دانشجویان
دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

کد خبر: 999027

وب گردی

وب گردی