تنهایی هولناک در همهمه دنیای مجازی

همزمان با گسترش بی رویه فناوری اینترنت در جهان و سهولت دسترسی به آن، برخی مشکلات در جوامع بشری افزایش یافته است که انزوای اجتماعی را می توان به عنوان سرآمد این عوارض به شمار آورد.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، همزمان با گسترش بی رویه فناوری اینترنت در جهان و سهولت دسترسی به آن برخی مشکلات در جوامع بشری افزایش یافته است که یکی از آنها انزوای اجتماعی به شمار می رود، در این مقاله به بررسی ارتباط این دو مسئله پرداخته شده است. پایگاه خبری شبکه تلویزیونی «وی» کانادا در گزارشی به میزان تاثیرات شبکه های اجتماعی و به طور کلی اینترنت بر روابط انسان ها با جهان خارج پرداخت.

در این گزارش می خوانیم: در این زمینه تحقیقات بسیاری انجام شده است که برخی از آنها با یکدیگر تناقض دارند؛ اما آنچه کاملاً روشن است، آن که اینترنت به عامل انزوای اجتماعی بسیاری از افراد تبدیل شده و خواهد شد.

تعداد زیادی از افراد ساعت های زیادی از عمر خود را در اینترنت برای انجام تحقیقات، کار یا گفت‌و‌گو با دوستان خود از طریق شبکه های اجتماعی صرف می کنند و تعداد آنها همچنان رو به افزایش است.

فناوری کمک کار

یکی از عوامل تنهایی و دوری از اجتماع انسان ها دورکاری است. از آنجایی که اینترنت عملیات جست‌و‌جو و تبادل اطلاعات را آسان کرده دیگر نمی توان کارمندان را در یک مکان واحد یافت؛ زیرا برخی اوقات آنها در یک موسسه برای ماه ها و یا سال ها مشغول کار روی یک پروژه هستند بدون آن که با یکدیگر ملاقات کنند.

هم اکنون این گونه کارمندان با پست الکترونیک یا تلفن و یا شبکه های داخلی با هم ارتباط برقرار می کنند.

با فناوری های امروز دیگر نیازی به ارتباط مستقیم با همکاران نیست در نتیجه تکنولوژی توانسته مسافت های زیادی میان مردم ایجاد نماید و این می تواند بر جامعه و ماهیت منابع انسانی تاثیرگذار باشد.

در چنین وضعیتی هر فردی از خود می پرسد برای چه منزل خود را ترک کنم در حالی که می توانم از همین جا با همکاران و کارمندان و یا حتی مشتری های خود ارتباط برقرار نمایم؟

این که یک فرد ساعت های طولانی از زمان خود را در برابر صفحه نمایش رایانه خود می گذراند، باعث انزوای بیشتر وی خواهد شد.

هیولایی در جلد یک دوست

لازم است بدانیم برخی افراد وجود دارند که تقریباً در زندگی آنها مفاهیمی مانند پدر، مادر و دوستان معنایی ندارد. همچنین بعضی از افراد که بیشتر زمان خود را در فضای مجازی می گذرانند، حتی ارتباطات خود با همسر و فرزندانشان را بدون آن که توجه داشته باشند، کاهش می دهند.

بعضی دیگر از افراد زندگی مجازی برای خود ساخته اند که کاملاً با زندگی واقعی آنها تفاوت دارد و در آن که در احاطه دوستانی قرار دارند که اصلاً آنها را نمی شناسند؛ اما باز هم ترجیح می دهند به جای نزدیکان خود به همین دوستان مجازی اعتماد نمایند.

علاوه بر آن پژوهش انجام شده در سال 2009 حاکی از آن است که 55 درصد از مردم آمریکا که در اینترنت گشت و گذار می کنند اختلافات و بحث هایی جدی با دوستان مجازی خود دارند که اصلاً آنها را نمی شناسند.

حتی کاربرانی که اوقات خود را در بخش های مختلف اینترنت مانند سایت های مباحثه، وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و شبکه های تخصصی می گذرانند معتقدند در فضای مجازی دارای روابط اجتماعی واقعی هستند.

در واقع این افراد تمام وقتی را که در مقابل صفحه نمایش رایانه خود صرف می کنند به دنبال ارتباط با جهان خارج هستند.

شبکه های اجتماعی برای انسان این توهم را ایجاد می کند که در میان دوستان واقعی قرار دارد؛ اما در مقابل دوستان مجازی انسان را به راحتی از جهان خارج جدا کرده و آن را به انزوا می کشانند.

در همین راستا نتایج یک پژوهش بیانگر آن است که 30 درصد از افرادی که در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت دارند حتی همسایه های خود را نمی شناسند.

این تحقیق هم چنین تاکید دارد تعداد دوستان این افراد که می توانند اسرار خود را با آنان در میان بگذارند به آرامی کاهش می یابد. در سال 1985 هر فرد به طور متوسط 3 دوست نزدیک داشته است که می توانسته اسرار خود را با آنها مطرح نماید؛ اما پس از گذشت دو دهه از این زمان، تعداد این دوستان برای هر فرد به دو نفر کاهش یافته است. نکته حائز اهمیت آن است که 25 درصد از کسانی که در این پژوهش شرکت کرده اند هیچ فرد مورد اطمینانی در اطرافیان خود نداشته اند.

کسانی که در شبکه های اجتماعی بیشتر حضور دارند معمولاً با افرادی ارتباط برقرار می کنند که افکار و علایق کاملاً متفاوتی با آنها دارند تا جایی که ترجیح می دهند افراد مقابل از قومیت های متفاوت از خود باشد تا از این طریق فرد به ویژگی باز بودن و داشتن قابلیت تعامل با تمام افراد و همچنین بالا بودن سطح فرهنگی متصف شوند.

مخدر بی‌پایان

اینترنت تا حد زیادی به وقوع پدیده « اوتاکو » در ژاپن کمک کرده است، این اصطلاح در مورد کسانی استفاده می شود که دیوانه وار به بازی های ویدئویی یا تماشای تصاویر متحرک و کمیک استریپ ها علاقه داشته و زمان زیادی را به این منظور در اینترنت می گذرانند.

تنها ارتباط این افراد با جهان خارج در غذا خوردن خلاصه می شود، آنها گاهی اوقات برای خرید از منزل خارج می شوند، درس می خوانند و کار می کنند؛ اما تنها در اینترنت با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

انزوای اجتماعی تاثیرات مستقیمی بر سلامتی دارد، بر اساس یک پژوهش انجام شده در انگلیس در سال 2010 خطر صرف زیاد وقت در اینترنت برای هر روز به تنهایی معادل خطر مصرف 15 نخ سیگار در یک روز است.

علاوه بر آن که بر اساس این پژوهش در انگلیس انزوای از جامعه ارتباط مستقیمی با افزایش میانگین تعداد مرگ‌و‌میر دارد.

راهکارهای موجود

تاکنون راه‌حل‌های متعددی برای مقابله با پدیده انزوای ناشی از فناوری های جدید ارائه شده است؛ زیرا قربانیان انزوای اجتماعی به حمایت بیشتر اطرافیان، ایجاد زمینه های دیگر برای علاقمندی آنان، انجام فعالیت های متفاوت و ورزش نیازمند است.

در حالی که اینترنت کمک قابل توجهی به احداث دیوار انزوا میان افراد جامعه کرده است؛ اما هنوز مهم‌ترین ابزار برای ارائه اطلاعات به مردم محسوب می شود خصوصاً هنگامی که به طور صحیح مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان باید بدانید اگر اینترنت برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است احتمال دارد که به تدریج دچار انزوا شوید؛ اما این مسئله کاملاً در اختیار شما بوده و به نوع استفاده شما از این ابزار بستگی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 999047

وب گردی

وب گردی