پرونده اعتراضات صنفی دانشجویان در اسفندماه/ از تخلیه اتاق دانشجوی متأهل تا خفت‌گیری اطراف خوابگاه دانشگاه شریف

با آغاز نیمسال تحصیلی دوم، بسیاری از دانشجویان برای رسیدن به حق و حقوقشان دست به اعتراض زدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در نیمسال تحصیلی اول سال جاری بسیاری از دانشجویان در خصوص مشکلات صنفی به هر نحوی اعتراض کردند تا به خواسته‌شان برسند.

اعتراضات به قدری زیاد بود که مسئولان وزارت علوم وارد عمل شدند و با کمک صندوق رفاه وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان پیگیر مطالبات دانشجویی شدند تا با در اختیار گذاشتن امکانات و بودجه تا حدودی برخی مشکلات را مرتفع سازند.

در سالی که گذشت بیشتر دانشگاه‌ها با اعتراض دانشجویان مواجه شدند و عمده این اعتراضات صنفی و در مورد کیفیت پایین غذای سلف‌سرویس بوده است.

با این حال تعطیلات موقت دانشگاه‌ها در نیمسال اول تحصیلی برای برگزاری امحانات در بازه کوتاه زمانی صدای اعتراضات را کم کرد؛ اما با آغاز نیمسال تحصیلی دوم فشار دانشجویان روی مسئولان دانشگاه ها برای رفع مشکلات صنفی بیشتر شد.

در 20 روز گذشته بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف دست به اعتراض زدند. در آخرین اخبار از اعتراضات دانشجویی می توان به تجمع دانشجویان دانشگاه خوارزمی اشاره کرد و دانشجویان از وضعیت موجود ناراضی بودند. این دانشجویان با گذاشتن ظرف غذا در محوطه دانشگاه خواستار توجه مسئولان به مسائل صنفی دانشجویان شدند.

در این گزارش جزئیات تمام اعتراضات دانشجویی را در زیر می‌خوانید:

اعتراض 200 نفری در دانشگاه خوارزمی

جمعی از دانشجویان دانشگاه خوارزمی ظهر دیروز، نسبت به کیفیت بدغذای سلف اعتراض کردند.

این اعتراض به دلیل پایین بودن کیفیت غذای سلف بود که جمعی از دانشجویان دانشگاه خوارزمی با گذاشتن ظرف غذا در محوطه دانشگاه نسبت به آن اعتراض کرده و خواستار توجه مسئولان دانشگاه به مسائل صنفی دانشجویان شدند.

حدود 200 دانشجو در اعتراض به پایین بودن کیفیت غذای سلف ظروف غذای خود را در محوطه دانشگاه رها کرده و خواستار توجه مسئولان به مشکلات دانشجویان شدند.

اعتراض دانشجویان متأهل دانشگاه تهران

دانشجویان خوابگاه متاهلی جلال آل احمد دانشگاه تهران به دلیل برخورد حراست و تخلیه اتاق‌ها باعث دلخوری دانشجویان شده بودند و همین موضوع باعث شد تا تعداد زیادی از ساکنان تجمع کنند.

پس از این مشکلات، نامه‌ای از سوی دانشجویان 16 بهمن به ریاست دانشگاه ارسال شد که در این نامه دانشجویان درخواست کردند کمیته ویژه پیگیری مشکلات از سوی رئیس دانشگاه ایجاد شود.

دانشجویان معتقدند که جریمه‌ها از سوی مسئولان دانشگاه تهران غیرقانونی بوده است و به همین خاطر ساکنان تصمیم به اعتراض گرفتند.

گویا نیرو‌های اداره خوابگاه‌های دانشگاه با ورود به خوابگاه جلال، اتاق یکی از دانشجویان که هنوز با دانشگاه تسویه حساب نکرده بود را تخلیه کرد و زمانی به خوابگاه مراجعه کردند که این دانشجو در خوابگاه نبود و بدون اطلاع وی این کار را انجام دادند حراست حکم تخلیه نداشت و اطلاعی هم به دانشجو نداده بودند.

پس از اعتراضات دامنه‌دار دانشجویان متأهل خوابگاه با هماهنگی و حضور خضری، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران جلسه‌ای میان دانشجویان متأهل و شورای متأهلین دانشگاه تهران برگزار شد و مسئولان دانشگاه قول مساعد به دانشجویان دادند.

بی‌کیفیتی غذای سلف دانشگاه تربیت‌دبیر شهید رجایی و خفت‌گیری دانشجویان خوابگاهی شریف

جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت‌دبیر شهید رجایی در اعتراض به مسائل صنفی و غذایی خود تجمعی اعتراضی برگزار کردند. این دانشجویان در اعتراض به غذای بی کیفیت سلف که چندی پیش نیز در غذای یکی از دانشجویان حشره بوده است، از درب سلف دانشگاه تا ساختمان ریاست دانشگاه غذاهای خود را روی زمین چیدند.

برخی دانشجویان مدعی شدند که در سلف این دانشگاه چند بار دیگر هم این اتفاق افتاده است؛ ولی دیگر صبر دانشجویان به پایان رسید و با هماهنگی قبلی تصمیم گرفتند که دانشجویان از درب ورودی سلف تا دفتر ریاست دانشگاه ظروف خود را بچینند.

در بین تجمع کنندگان رئیس و مشاور رئیس دانشگاه حضور یافتند؛ اما خبری از معاونت دانشجویی و فرهنگی نبود.

در جلسه ریاست با نمایندگان دانشجویان معترض به نداشتن بودجه و غیرقانونی بودن این تجمع پرداخته شد؛ اما دانشجویان معتقدند بودجه دانشگاه کافی است.

هر چند وقت یکبار خبر خفت‌گیری و زورگیری در خیابان های کنار دانشگاه ها منتشر می شود، مسئله ای که گرچه سارقین و زورگیران شاید بعد از عمل مجرمانه خود به پول زیادی نرسند! اما به هر حال همان اندوخته کم دانشجو نیز می تواند دردسرهای زیادی برای این قشر به وجود بیاورد.

ماجرای امنیت دانشجویان ساکن خوابگاه‌های شریف از سال گذشته با اتفاقاتی که برای این دانشجویان رخ داد خبر ساز شد، از زورگیری تا تهدید و در نهایت به سرقت رفتن لوازم همراه دانشجویان که بار‌ها و بار‌ها تکرار شد.

البته معاون دانشجویی دانشگاه و حتی رئیس دانشگاه قول‌هایی را برای مذاکراه با نیروی انتظامی به دانشجویان دادند، اما طی دو هفته اخیر گزارش سرقت و زورگیری از دانشجویان به بالاترین آمار خود رسیده است.

با این حال همچنان مسئولان دانشگاه صنعتی شریف پاسخگو نیستند و مشخص نیست چه زمانی قرار است این مشکلات برطرف شود.

تعدادی از دانشجویان خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در اعتراض به کیفیت پایین مواد غذایی ضمن برگزاری تجمع، ظروف غذای خود را نیز مقابل سلف گذاشتند که بلافاصله کارمندان سلف دانشگاه این ظروف را جمع کردند.

اعتراض دانشجویان به غذای سلف در خصوص مواد اولیه ای است که کیفیت خیلی پایینی دارد و همین مسئله باعث نارضایتی دانشجویان شده بود.

طی چندماه اخیر نماینده شورای صنفی به آشپزخانه سلف رفت تا کیفیت غذا را بررسی کند و راهکارهای خوبی جهت ارتقای کیفیت غذا به مسئولان سلف داده شد؛ اما بازهم توجهی نشد.

همچنین چون دورچین غذا حذف شده است و در یک ماه اخیر قراردادی با شرکت جدیدی بسته نشده و شرکت قبلی هنوز سرکار است، نارضایتی دانشجویان دوچندان شده است.

اعتراض دانشجویان دانشگاه ارومیه/ دانشجو پول ندارد، مسئول مشکل ندارد

4 اسفند بود که جمعی از دانشجویان ارشد دوره شبانه دانشگاه ارومیه با تجمع در این دانشگاه نسبت به شهریه این دانشگاه اعتراض و طی نامه ای خواستار اصلاح و کاهش شهریه‌ها شدند.

جمعی از دانشجویان ارشد دوره شبانه دانشگاه ارومیه مقابل دفتر رییس دانشگاه تجمع کردند تا صدای اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند.

حدود 60 دانشجو با امضای بیانیه و ثبت شماره دانشجویی خود رسما اعتراضشان را نسبت به شهریه بالای دانشگاه ارومیه به مسئولان اعلام کردند.

به گزارش ایسکانیوز، عمده اعتراضات دانشجویی در سه هفته اخیر کیفیت پایین غذای سلف سرویس بوده و دانشجویان برای پیگیری مطالباتشان تصمیم به اعتراض دسته جمعی گرفتند و تا کنون مسئولان دانشگاه ها به دانشجویان وعده و وعید داده اند که به زودی راهحلی برای برطرف کردن مشکلات در نظر خواهند گرفت.

باید منتظر ماند که با آغاز سال جدید و بودجه ناکافی دانشگاه ها در سال 98 چه مطالباتی در پرونده اعتراضات صنفی دانشجویان ثبت می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 999063

وب گردی

وب گردی