ایجاد محیطی بانشاط برای دانش‌آموزان، مهم‌ترین دغدغه  کانون پرورش فکری باشد

نشست فصلی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور صبح امروز در سالن حجاب با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیدمحمد بطحایی در نشست فصلی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تسلیت شهادت حضرت امام هادی، علیه‌السلام و قدردانی، از زحمات و تلاش مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: با تلاش شما همکاران و فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در کانون‌ها انجام می‌شود، روز به‌ روز شاهد پرفروغ‌تر شدن چراغ کانون هستیم و امیدوارم به‌زودی کانون به دوران اوج خودش برسد.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه سمت‌وسوی تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان هستند گفت: اگر به آن دقت نکنیم همه کارهای ما به بیهودگی سپری‌ شده است. زمانی که از تربیت صحبت می‌کنیم منظور این است که متربی در مسیر تربیتی متصف به ویژگی‌هایی شود که خداوند آن‌ها را حائز است و کسی با تربیت‌تر است که این ویژگی‌ها را داشته باشد. این صفات فقط برای دین اسلام نیست و برای همه نظام‌های تعلیم و تربیت و ادیان، این ویژگی‌ها تعریف‌ شده است.

او ادامه داد: در گام اول در مسیر تربیت، این مسیر باید برای کودکان و نوجوانان فراهم و سازگارتر شود و این مقصد همه فعالیت‌ها در آموزش‌وپرورش است. اگر در فعالیت‌ها از این بحث غافل شویم پیامد مطلوب موردنظر را نخواهیم داشت و کودکان ما با همه سختی‌هایی که کشور در مسیر تعلیم و تربیت آنان طی می‌کند، به هدف اصلی آموزش‌وپرورش که تعلیم و تربیت است، دست نمی‌یابند. بچه‌ها وارد گردونه یادگیری رسمی و غیررسمی می‌شوند تا به تربیت دست پیدا کنند بنابراین در صورت نرسیدن به این هدف، همه تلاش‌های ما بیهوده و بی‌اثر است.

بطحایی دو گام مهم پیش روی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رسیدن به این اهداف قرار داد و گفت: گام اول شناسایی موانع تربیت و گام دوم فراهم کردن شرایط و لوازم و امکانات لازم است و اینکه در اختیار دانش‌آموزان و مربیان قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش در تعریف یادگیری گفت: منظور از یادگیری تغییر نسبتاً پایدار در نگرش، دانش و رفتار دانش‌آموزان است و اگر دانش‌آموزان را به برنامه‌های تربیتی کانون‌ها بیاوریم اما رفتار آنان تغییر نکند یا پایدار نباشد در حقیقت یادگیری رخ نداده است.

گاهی فکر می‌کنیم یادگیری صورت گرفته است اما تا زمانی که تربیت اتفاق نیفتد، یادگیری صورت نمی‌گیرد، به همین علت ویژگی‌هایی که مدنظرمان بوده است در فارغ‌التحصیلان مدارس مشاهده نمی‌کنیم و متأسفانه ما معلمان گاهی مانع را برنمی‌داریم و حتی باعث موانعی هم می‌شویم.

وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: برنامه‌های درسی و پرورشی گاهی باعث موانعی شده‌اند. محیط آموزش رسمی تبدیل به محیطی شده است که دانش‌آموزان به‌ زور به مدرسه وارد می‌شوند و برای همین یادگیری اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه دانش‌آموزان باذوق و اشتیاق به مدرسه بیایند.

بطحایی به مصرعی از شعر «می‌سوزم و بهر تسلای جگر دف می‌زنم» اشاره کرد و گفت: کار شما مدیران کل کانون‌های پرورش فکری بسیار سخت است و ایجاد محیط شاد برای دانش‌آموزان باید مهم‌ترین دغدغه شما باشد، بنابراین محیط کانون طوری باشد که در آن دانش‌آموزان با اشتیاق و ذوق و تمایل درونی حضور داشته باشند و از بودن در آن احساس شعف کنند و این اتفاق زمانی می‌افتد که برنامه‌های شما همسو با نیاز دانش‌آموزان باشد.

وی در پایان گفت: در چند ماه اخیر با هنرمندان و نخبگان در حوزه‌های مختلف فرهنگی دیدارهایی داشتم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند با توجه به اینکه ظرفیتی مطمان برای جامعه است از این سرمایه استفاده کند و از نخبگان فرهنگی و هنری در برنامه‌ها بهره بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 999071

وب گردی

وب گردی