دانشجویان به جای تقلید از استاد، نظریه ارائه دهند

رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی‌، گفت: دانشجویان باید به جای تقلید، نظریه ارائه دهند و بتوانند از استاد عبور کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی در سومین کنگره «نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی»، اظهار کرد: ابتدا باید بررسی کنیم که مشکل و مانع اصلی نظریه پردازی و ایده پردازی در کشور چیست؟ جمعی از حوزویان نامه ای را در سال ۸۱ به مقام معظم رهبری نوشتند و تأیید کردند که موضوع نظریه پردازی باید مسئول پیدا کند و نهادینه شود.

وی افزود: رهبری جواب این نامه را به سرعت دادند؛ جلساتی را در مشهد مقدس برگزار کردیم و طی آن مشکلات و موانع اصلی نظریه پردازی ارائه شد.


رشاد تصریح کرد: در سفر مشهد این موضوع را مطرح کردیم که هر امری در کشور مسئولی دارد؛ اما اصحاب علوم انسانی و هنر جایگاهی برای ارائه نظریات و دیدگاه‌های خود ندارند.

رئیس هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی‌ اذعان داشت: در این سفر ۴۶ مانع نظریه پردازی را در ۶ دسته مختلف بررسی کردیم و میان آن ها عدم شجاعت، عدم جرئت نقد شکنی، موانع سیاسی و سخت افزاری از جمله مهم ترین آن موانع بود. این ها باعث می شود که از عناصر نظریه پردازی به خوبی حمایت نشود.

وی تاکید کرد: عمیق ترین و بزرگترین مانع نظریه پردازی، کلیشه ای اندیشیدین در حوزه و دانشگاه است. در واقع دانشگاه های کشور اسیر کلیشه اندیشی شده اند.

رشاد خاطر نشان کرد: دانشگاهیان کشور متعهد، متدین و دارای هدف هستند؛ اما نتوانسته اند خود را از زندان کلیشه نجات دهند؛ گاهی برخی مسائل تبدیل به نماد علمی شده است در حالی که آن ها الزامی برای کلیشه ای اندیشیدن است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که نباید آثار علمی کشور را به خارج از مرزها ارجاع دهیم؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به صراحت بر این موضوع تاکید کرده است.

رئیس هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی گفت: تا زمانی که از زندان کلیشه خارج نشویم، نمی‌توانیم در امر نظریه پردازی موفق عمل کنیم؛ در حوزه نیز مشکل اجتهاد تقلیدی وجود دارد که در برخی موارد موضوع اجتهاد به درستی معنا نمی شود‌‌.

رشاد در پایان اظهار کرد: دانشجویان باید به جای تقلید، نظریه ارائه دهند و بتوانند از استاد عبور کنند؛ اما متاسفانه صرفا به تقلید اکتفا کردهاند.

انتهای پیام/

کد خبر: 999156

وب گردی

وب گردی