تسلط بر روش شناسی به نظریه پردازی دانشجویان کمک می کند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر دانشجویان تسلط بر روش شناسی پیدا کنند نظریه پردازی نیز رخ خواهد داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در سومین کنگره《نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی》 اظهار کرد: هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نزدیک به ۱۷ سال است که آغاز به کار کرده که در این سال ها بیش از هزار طرح ارائه شده و از آن ها بیش از ۴۰۰ طرح اجرا شده است؛ همچنین ۴۶ نظریه ثبت شده است.

وی افزود: در حال حاضر دو هزار و 600 کرسی ترویجی زیر نظر کرسی های نظریه پردازی برگزار شده است و نظریه پردازی یک ادعای نو، دارای استدلال و مورد مقبولیت است.

خسروپناه ادامه داد: همچنین تشکیل کمیته های دستگاهی در دانشگاه ها یکی از اقدامات هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی است که باعث شده دانشگاه ها تمرکز بیشتری را برای برگزاری اینگونه کرسی ها داشته باشند.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در برگزاری کرسی های ترویجی هیچ خط قرمزی نداریم و تمامی اساتید آزادند نظریات خودشان را مطرح و بررسی کنند. امروز دیگر هیچ کس نمی تواند ادعا کند که در دانشگاه ها آزادی بیان وجود ندارد.

خسروپناه با ارائه پیشنهاداتی برای تحول در نظریه پردازی گفت: تا زمانی که روش شناسی علوم را در رشته های مختلف راه نیندازیم، کشف نظریات جدید توسعه پیدا نخواهد کرد؛ امروز در دانشگاه های کشور تکنیک های تحقیق کردن گفته می شود. اگر دانشجویان تسلط بر روش شناسی پیدا کنند نظریه پردازی نیز رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: ساختار دانشگاه های کشور آموزش محور است به همین دلیل آمار استادیارهای کشور بسیار زیاد اما آمار استادان کم است.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی اذعان داشت: دانشگاه های کشور باید به یک نهاد آموزشی و پژوهش محور کارآمد تبدیل شوند؛ یکی از راه حل های این موضوع تاسیس رشته ها و دانشکده های میان رشته ای است. ما در کشور به وجود دانشکده خانواده نیاز داریم.

خسروپناه در پایان اظهار کرد: در کنگره امروز از ۱۵ استاد برجسته دانشگاه تجلیل خواهد شد تا برای ادامه مسیر خود در راستای تحول نظریه پردازی انگیزه پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 999173

وب گردی

وب گردی