زمینه‌ای برای نظریه‌پردازی تمامی اندیشه ها فراهم شود/ نیازمند فضای آزاداندیشی هستیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سومین کنگره «نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی»، گفت: همه دانشگاه‌های ما باید درگیر نظریه‌پردازی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید سعیدرضا عاملی صبح امروز در سومین «کنگره کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی» که در واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد،گفت: فکر، ورای مکان و محل است و محدودیتی ندارد، بنابراین کرسی آزاداندیشی ظرفیت سازی می‌کند که توان بیشتری به قابلیت فکر دهد.

وی ادامه داد: تفکر آزاد می‌تواند تبدیل به یک انحراف و یا یک امر متعالی شود. اندیشه نیازمند تعلیم و تربیت است، چرا که اگر اندیشه در مهار تعلیم و تربیت الهی قرار نگیرد، بمب اتم ایجاد می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امکان محدود کردن فکر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند برای فکر قالب قطعی ایجاد کنند، فکر آن را پس می‌زند. باید به آزاداندیشی توجه کنید که وسعت و فراخ برای فکر فراهم کنید. نباید یک قالب خاص برای فکر ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه فضای مجازی ادامه فضای اندیشه است، گفت: همانطور که فکر فرامحل و فراجغرافیا است، فضای مجازی نیز اینگونه است. مرز بین تفکر و نیرنگ یک مرز باریک است و مسیر هدایت و ذلالت از فکر کردن و فکر نکردن ایجاد می‌شود. امروز صنعت رسانه به نوعی صنعت خیر و به نوعی دیگر صنعت شر است و تفکر بنیادین باید منتهی به فهم اصل هستی شود.

وی با بیان اینکه نوآوری شکافتن سطح سخت صخره به شمار می‌رود و به نحوی باید نوآوری داشته باشیم که مسئولیت‌پذیری اجتماعی را در این راستا تقویت کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر نیازمند فضای آزاداندیشی هستیم و کرسی‌ها نباید به یک گروه خاص اختصاص یابد، چرا که حزبی شدن کرسی‌ها خطرناک است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که بیانیه گام دوم انقلاب تبدیل به یک جریان سیاسی شود و این بیانیه منشور تمامی اقوام است. این ادعا که آزادی بیان وجود ندارد، باید تغییر کند و باید زمینه‌ای فراهم شود تا تمامی اندیشه‌ها بتوانند نظریه‌پردازی کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تولید علم ایران نسبت به قبل از انقلاب، رشد ۵۰ برابری داشته، گفت: امروز نرم افزارهای آمریکایی ارتباطات اجتماعی را تعریف می‌کنند و استفاده ما از آنها به این معنی است که با قانون آنها بازی می‌کنیم. نوآوری قانون تولید می‌کند، بنابراین باید نوآوری داشته باشیم که قانون توحید را تولید و گسترش دهد.

وی خاطرنشان کرد: تفکر موانعی دارد که باید از آنها دور شد. یکی از موانع، هوای نفس است، چرا که نفس نمی‌گذارد عقل کار کند. مانع دوم تفکر، وابستگی است و مانع سوم نیز رشته‌های تحصیلی است، چرا که دیسیپلین‌ها کوری ایجاد می‌کند. دهه فعلی، دهه دانش یکپارچه نامگذاری شده و باید نگاه چند رشته‌ای ایجاد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 999177

وب گردی

وب گردی