ژنراتورهای تولیدی کشور چرخ صنایع را می‌چرخانند

ژنراتورهای توربین بادی با کاربرد در صنایع مختلف خودروهای برقی، نظامی و تولید برق، توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در استان لرستان طراحی و تولید بومی شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، انرژی باد یکی از انرژی های بکر و خدادادی است. ایران یکی از کشورهای بهره‌مند از این انرژی پاک است و شهرهای مختلفی در کشور وجود دارند که آب و هوای خوب خود را وامدار همین انرژی بی پایان هستند. در واقع انرژی باد، مدت طولانی‌ است که در خدمت انسان‌هاست و از زمان‌های دور، انسان این انرژی را برای مصارف مختلف مهار کرده‌ است.

یکی از کاربردهای انرژی باد، استفاده از این انرژی برای تولید برق با هزینه کمتر و بدون اثرات مخرب زیست محیطی است. ایرانیان باستان از ماهرترین و مبدع‌ترین اقوام جهان در مهار انرژی بادی بوده‌اند که این مهارت از نسل پیشین به نسل امروز نیز منتقل شد و جوانان ایرانی و خلاق ایرانی را به طراحی و ساخت توربین های بادی رساند.

یکی از شرکت های دانش بنیان با محوریت جوانان نخبه ایرانی در رشته تحصیلی مهندسی مکانیک، دو سالی است که به عرصه تولید توربین های بادی و طراحی ژنراتورهای مورد استفاده در این توربین ها ورود کرده اند و با تلاش و همت آنها، این توربین ها در کشور تولید شد.

به گفته محمدحسن دلفان که آستین همت را بالا زد و با کمترین امکانات استانی اقدام به تولید توربین بادی و قطعه اصلی آن یعنی ژنراتور کرده است، این ژنراتورهای تولیدی که عنوان دانش بنیانی نیز دریافت کرده اند در صنایع مختلفی چون برق، خودروهای برقی، نظامی و غیره کاربرد زیادی دارد.

وی می گوید: در حال حاضر نمونه طراحی شده ژنراتور ما به مرحله صنعتی رسیده و مورد تایید قرار گرفته است. در صورت تامین مالی می توانیم این محصول را به مرحله تولید انبوه برسانیم و در اختیار صنایع مختلف قرار دهیم.

در واقع تیغه یا پره‌ی توربین بادی مانند بال هواپیما کار می‌کند. همانطور که هوا از هر دو طرف پره عبور می‌کند، شکل پره باعث می‌شود که فشار هوا در دو طرف پره نامتوازن شود و همین باعث چرخیدن پره‌ها به دور روتور توربین می‌شود. در بالای توربین‌های بادی، یک بادنما و بادسنج قرار می‌گیرد که به‌ کامپیوتری متصل است و توربین بر اساس اطلاعات بادنما، جهت خود را به سوی باد عوض می‌کند.

پره‌ها به یک روتور متصل شده‌اند که در هر دقیقه در حدود ۱۸ بار می‌چرخد، اما این میزان دور، به‌اندازه‌ای نیست که برای تولید برق کافی باشد. بنابراین، شفت اصلی یک سری چرخ‌دنده‌ها را می‌چرخاند که میزان دور در دقیقه را به حدود ۱۸۰۰ افزایش می‌دهد و در این سرعت است که ژنراتور می‌تواند شروع به تولید برق کند. معمولا هر چه توربین‌های بادی بزرگ‌تر باشند یا در ارتفاعات بالاتری قرار گرفته‌ باشند، توان بالاتری دارند.

مدیر عامل شرکت باد خیزان انرژی درباره مزیت های استفاده از توربین بادی برای تولید برق، عنوان می کند: مهم‌ترین مزیت استفاده از این توربین ها، کاهش تاثیرات مخرب زیست‌محیطی است. توربین‌های بادی به طور مستقیم، هیچ‌گونه آلودگی آب ‌و هوایی یا زیست‌محیطی ندارند. به همین ترتیب، تجهیزات و ماشین‌آلات توربین‌های بادی هیچ یک از گازهای گلخانه‌ای مضر را که به تغییرات اقلیمی کمک می‌کند، منتشر نمی‌کند.

وی ادامه می دهد: این عدم آلودگی باعث می‌شود که جمعیت‌هایی که در اطراف مزارع بادی ساکن هستند، از مشکلات جدی پزشکی مانند سرطان ریه یا آسم مصون باشند. علاوه‌ بر این، حیوانات نیز در محیطی سالم‌تر رشد می‌کنند.

با توجه به اینکه انرژی باد یک منبع تجدید پذیر است و به کشتیرانی یا ذخایر زیرزمینی متکی نیست، مانع از آلودگی‌های غیر مستقیم ناشی از حمل‌و‌نقل می‌شود. انرژی بادی برخلاف بسیاری از روش‌ها، قادر به تولید برق بدون استفاده از آب است، به همین دلیل، می‌تواند از آلودگی آب و کمبود انرژی ناشی از خشکسالی جلوگیری کند.

این فعال دانش بنیانی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از تولید این توربین ها و ژنراتورهای تولید شده بومی در کشور، عنوان می کند: با توجه به اینکه ایران در مسیر تولید و استفاده از ماشین های برقی قرار گرفته است اگر از ژنراتور تولید شده در کشور حمایت شود، می توانیم از این ژنراتور سبک و مفید در صنعت رو به رشد ماشین های برقی بهره بگیریم.

وی همچنین تصریح می کند: ژنراتور طراحی شده در شرکت ما با یک تغییر 10 درصدی می تواند به عنوان موتور روی خودروهای برقی سوار شود تا برق تولید و ذخیره کند.

انرژی باد تقریبا در همه‌جای زمین در دسترس است؛ اما پیرامون میزان سازگاری و نیروی باد، تفاوت‌های وجود دارد. یک برآورد نشان می‌دهد که ۱ میلیون گیگاوات انرژی بادی در کل زمین وجود دارد و اگر فقط ۱ درصد از این زمین‌ها از نیروی باد بهره‌برداری کنند، می‌توان تمامی تقاضای جهانی برق را تامین کرد.

واقعیت این است که ایران هنوز وابسته به سوخت‌های فسیلی است و سال هاست که تمام برق کشور به کمک این سوخت تامین می شود اما معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با عزمی که برای حمایت از توسعه انرژی های پاک دارد؛ تلاش می کند با حمایت از شرکت های دانش بنیانی که در عرصه تولید انرژی های پاک فعالیت می کنند؛ دورنمای زیباتر و پر امیدتری از این انرژی در کشور به تصویر بکشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 999182

وب گردی

وب گردی