وزیر ارشاد: گرفتار دانش فست‌فودی هستیم

وزیر ارشاد با اشاره به آسیب‌های اجتماعی که در هر جامعه‌ای وجود دارد، گفت:‌حتما نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند به این عرصه ورود داشته باشد و اخیرا در شهرهای مختلف کارهایی را آغاز کرده اما باید بدانیم نهاد کمیته امداد نیست.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اختتامیه چهارمین دوسالانه کارتون کتاب در باغ کتاب تهران با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و سفیر کشور اندونزی، برگزار شد.

وزیر ارشاد در این مراسم ضمن تبریک اعیاد ماه رجب اظهار داشت: باید بدانیم با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ـ به عنوان یک نهاد فرهنگی و تاثیرگذار ـ با چه تعبیری ارتباط برقرار می‌کنیم، چون خود تعبیر در نوع کارکردهای آن تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: نهادهایی که ما در فضای اجتماعی داریم، یا تک‌ساحتی هستند یا چندساحتی؛ مثلا یک کارخانه تنها در یک جهت کار می‌کند اما نهادی چون دانشگاه در چند ساحت کار می‌کند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز اینگونه است.

به گفته بالاترین مقام مسئول در وزارت ارشاد، نهادهای چند ساحتی گاهی در یک بخش کار می‌کنند گاهی میان بخشی و یا فرابخشی هستند. یعنی چند ساحت در چند بخش؛ طبیعتا در نوع انتظارمان در نهادها این بخشها تاثیرگذار هستند، از جمله نهادهای کتابخانه‌های عمومی کشور و برداشت من این است که نهادهای کتابخانه‌ها چندساحتی، میان‌بخشی و فرابخشی است و باید از این نگاه از آن انتظار داشته باشیم.

* کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌ها ۴۲ میلیون کتاب دارد

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود، یک سطح دیگر نهاد کتابخانه‌ها را کتاب و کتابخوانی دانست و از آن به عنوان هسته اصلی یاد کرد که در این هسته اصلی کارهای متعددی صورت گرفته است و بیان داشت: ما در حال حاضر بیش از ۳ هزار کتابخانه داریم و تحولات مختلفی در تعداد آنها اتفاق افتاده است، چرا که یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع این بخش فضای فرهنگی در اختیار دارد. ما مجموعا ۴۲ میلیون کتاب در این مجموعه داریم و مسیر طی شده نسبت به سال ۵۸ که یک میلیون و ۷۰۰ هزار کتاب در کتابخانه‌ها داشتیم، رشد را نشان می‌دهد. ضمن اینکه در حال حاضر در بخش اعضای نهاد نیز این سازمان رشد را شاهد بوده است.

به گفته عالی‌رتبه‌ترین مقام در وزارت ارشاد ما در سازمان کتاب و کتابخوانی (نهاد کتابخانه‌ها) تغییرات قابل تکامل و قابل توجهی را مشاهده می‌کنیم. حتما با قله فاصله داریم چرا که در برخی شهرها کتابخانه عمومی نداریم اما نهاد در حوزه کتاب و کتابخوانی مؤثر عمل کرده است.

وی با بیان اینکه کودکان به عنوان آینده‌سازان کشور برای هر جامعه‌ای اهمیت زیادی دارند، و هر مقدار خانواده‌ها تعداد فرزندانشان کمتر باشد این تعداد با آینده کشور پیوند خواهد داشت، گفت: طبعا آینده کشور ما به بحث کودک و نوجوان پیوند عمیقی خواهد خورد.

* نهاد کتابخانه‌ها در گام دوم انقلاب احتیاج به نوسازی و نوآوری بیشتری دارد

صالحی، نهاد کتابخانه‌ها را در حوزه کودک و نوجوان یک نهاد بسیار مهم برشمرد و با بیان اینکه اگر می‌خواهیم آینده و سازوکار کشور را مطمئن‌تر پیش ببریم، در کنار مدرسه، برخی مجموعه‌ها چون نهاد کتابخانه‌ها ایفاگر نقش مهمی هستند، گفت: در رویکرد جدید همه کتابخانه‌ها بخش کودک و نوجوان داشتند یا حتی شاهد کتابخانه‌های تخصصی هستیم. اما قطعا با این نگاه نهاد کتابخانه‌ها در گام دوم انقلاب احتیاج به نوسازی و نوآوری بیشتری دارد تا در حوزه کودک و نوجوان تاثیرگذاری جدی‌تری داشته باشد.

وی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌ها، نهاد کتاب و کتابخوانی است؛ نهاد تاثیرگذار بر حوزه کودک و نوجوان است. نهادی که باشگاه فرهنگی است زیرا ما نیازمند کلوپ‌ها و باشگاه‌های تجمع‌ساز فرهنگی به عنوان رویش‌های فضای اجتماعی فراتر از جنسیت، قومیت و مذهب در کشور به عنوان باشگاه فرهنگی ایرانیان هستیم و کمتر جایی را داریم با این گستره که به عنوان باشگاه‌های فرهنگی ایرانیان با محور کتاب عمل کند اما نهاد دارای چنین ظرفیتی است.

صالحی با بیان اینکه نهاد در عین اینکه سازمان کتابخوانی سازمانی مؤثر بر هویت و آینده کودکان و نوجوانان است و به نوعی نهاد اجتماعی تلقی می‌شود، توضیح داد: نهاد اجتماعی که کار خود را با کتاب به پیش می‌برد. اینکه این ساختار و سازمان با چه نگاهی باید خود را با نهادهای اجتماعی در کنار جریان کتابخوانی بداند، به برخی نکته‌ها اشاره می‌کنم؛ اول بحث توسعه انسانی برای همه کشورها مهم است. زیرا کشورها با توسعه انسانی توسعه می‌یابند و مقدمه هر نوع رشد و توسعه شمرده می‌شود. دریچه رشد و توسعه همه‌جانبه است، بنابراین بدون این توسعه پیشرفت اتفاق نمی‌افتد. اما باید بدانیم متغیرهای این توسعه انسانی چیست؟ مقولاتی چون مشارکت جمعی، حسن روابط اجتماعی و انسانی و ... زیرا بدون حسن روابط توسعه انسانی اتفاق نمی‌افتد.

* نهاد کتابخانه‌ها کمیته امداد نیست

وی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی که طبعاً هر جامعه‌ای کم و زیاد آن را دارد و ما هم متاسفانه کم نداریم، حتما نهاد می‌تواند ورود داشته باشد و اخیراً در شهرهای مختلف کارهایی را آغاز کرده است. هر چند تاکید می‌کنم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کمیته امداد نیست. اینکه نهاد چطور در حوزه فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند فعال باشد، مهم است و اینکه نهاد به عنوان نهاد اجتماعی چطور می‌تواند به کمک نهاد مدرسه و خانواده بیاید، نکته دیگر است.

وزیر ارشاد افزود:‌ ما گرفتار خاموشی نگران‌کننده درون خانواده‌ها هستیم، باید با کلمات مفید آن را پر کنیم و بخشی از این کلمات مفید که خاموشی را از بین می‌برد، از حوزه کتاب برمی‌خیزد. باز هم تاکید می‌کنم؛ نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد تک‌ساحتی نبوده و چندساحتی است.

وی به حوزه کارتون کتاب هم اشاره کرد و آن را ظرفیت قابل توجه برشمرد و گفت: ما امروز گرفتار تغذیه فست‌فودی، سریع، آسان یا سیری مضر هستیم، البته در حوزه دانش و دانایی هم گرفتار دانش فست‌فودی هستیم؛ سریع آسان اما مضر! بیش از چند خط خواندن را نمی‌توانیم تحمل کنیم ولی ذهن باید مثل بدن با تمرین مهارت‌ها را کسب کند.

صالحی در پایان سخنان خود گفت: هم در فضای جهانی و هم منطقه‌ای و هم ملی گرفتار این مخاطره هستیم. باید هشدار داده شود و کارتون یکی از هنر رسانه‌ها و رسانه هنری‌های هشدار دهنده است که با تصویر و بدون ترجمه حرف‌های خود را می‌گوید.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 999230

وب گردی

وب گردی