«بانک اطلاعات موسیقی کشور» رونمایی شد

«سامانه بانک اطلاعات موسیقی کشور» رونمایی شد. سامانه «نای» امکان پژوهش درباره سیر تحولات موسیقی کشور را میسر می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز،مراسم رونمایی از «سامانه بانک اطلاعات موسیقی کشور» به نشانی www.nay.ir در دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

اعضای هیات اُمنای «انجمن موسیقی ایران» در این مراسم حضور یافتند.

آغازگر مراسم امروز «علی ثابت‌نیا» مدیرعامل انجمن موسیقی بود و در مورد این پروژه گفت: آقای حسینی اولین وظیفه‌ای که به ما محوّل کردند تشکیل «رصدخانه موسیقی ایران» بود که اولین قدم همین رصدخانه، ایجاد «بانک اطلاعات موسیقی کشور» محسوب می‌شد. با این وجود که محور و مبنای این سامانه اطلاعات هنرمندان موسیقی هستند، به علاوه جایی برای اصحاب رسانه، پژوهشگران و کسب و کارهای حوزه موسیقی نیز پیش‌بینی شده است. بحث محتوایی بانک اطلاعات موسیقی از مردادماه سال گذشته کلید خورد. هر نرم‌افزار و سامانه‌ای نیاز به کار و راه‌اندازی دارد تا اشکالات و ایرادهایش مشخص و سپس مرتفع گردند. این سامانه از امروز کارش آغاز می‌شود.

ثابت‌نیا در ادامه افزود: مهم‌ترین نیاز این سامانه نوپا، حمایت و کمک‌هایی است که از سوی نهادهای وزارت ارشاد می‌تواند داشته باشد. باید ابزارهایی تشویقی برای هنرمندان وجود داشته باشد. همچنین در حوزه آموزش موسیقی نیز نیاز به کمک داریم. شرط عضویت در این سامانه برای هنرمندانی است که در زمینه موسیقی به فعالیت حرفه‌ای اشتغال دارند. بعضی استان‌ها اطلاعات هنرمندان خود را به صورت کامل جمع‌آوری کرده‌اند و آماده است فقط این اطلاعات باید روی سایت ما بارگذاری شود. انجمن‌های موسیقی استان‌ها مکلف و موظف به جمع‌آوری اطلاعات هنرمندانی هستند که نمی‌توانند اطلاعات خود را بارگذاری کنند.

مدیرعامل انجمن موسیقی ادامه داد: مدیرانی که برای موسیقی تصمیم می‌گیرند بهره‌برداران اصلی این سایت هستند. این اتفاق در سال آینده نیز تداوم خواهد یافت و ورود ارگان‌ها و نهادهای مختلف به این بانک اطلاعاتی کمک شایانی خواهد کرد و تداوم نیافتن چنین پروژه‌هایی به تغییر مدیران، ارتباط مستقیم دارد و اگر عزم جدی در هنرمندان وجود داشته باشد، حتما اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. البته ما در تلاش هستیم تامشوق‌هایی برای حضور هنرمندان در این سامانه فراهم کنیم.

احمد صدری عضو هیات اُمنای انجمن موسیقی ایران هم در این مراسم گفت: ارزشیابی هنرمندان از طریق همین سامانه بانک اطلاعات موسیقی ایران، یکی از کارهای تشویقی است که در همین راستا صورت می‌گیرد.

در این بخش از مراسم نوبت به علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی رسید و گفت: زمانیکه مدیری به دوره‌های پس از خودش فکر می‌کند، کار ارزشمندی است. دیدن اهداف بلند مدت کار مهمی است و به همین دلیل از آقای ثابت‌نیا برای این دیدگاه تشکر می‌کنم.

ترابی در مورد اهمیت و ارزش این بانک اطلاعاتی افزود: تمام اطلاعات موسیقی کشور در انجمن موسیقی نگهداری می‌شود و این به خودی خود یک گنجینه است. از این نظر ما امکان پژوهش درباره سیر تحولات موسیقی کشور را خواهیم داشت. بهره‌برداری از این سامانه زمان‌بر است. ما هم فکر می‌کنیم با هماهنگیِ این سامانه، کدهایی برای هر هنرمند در سامانه ایجاد کنیم تا دیگر از ارائه اطلاعات تکراری به دفتر موسیقی جلوگیری شود.

در ادامه محمد الهیاری مدیرکل دفتر آموزش وزارت ارشاد گفت: در یازده ماه گذشته که من در حوزه آموزش هنر مشغول به انجام وظیفه هستم، بزرگ‌ترین نقص و فقدان این مجموعه، نبود بانک اطلاعاتی در حوزه موسیقی بوده است. نمایه‌سازی یک اتفاق مهم برای سامانه‌های اطلاعاتی است. در گذشته هیچ‌گونه چیزی شبیه به سامانه پیش رو نداشته‌ایم. این بانک اطلاعاتی محدود به یک یا چند صفحه نیست و زیرصفحه‌ها و زیرمجموعه‌های بسیاری دارد. یکی از موانعی که همواره باعث شده سیاستگذاری دقیقی برای آینده موسیقی کشور نداشته باشیم، نبود بانک اطلاعاتی موسیقی بوده است.

در آخر کیوان فرزین از عوامل تیم فنی این پروژه گفت: این بانک اطلاعاتی که در موردش صحبت می‌کنیم، مربوط به اهالی موسیقی است. در حوزه‌ مدیریت هنر موسیقی و مدیران موسسه‌های خصوصی هم در این سامانه حضور خواهند داشت. سازندگان ساز، پژوهشگران، ترانه‌سرایان، نوازندگان، صدابرداران، ناشران نیز می‌توانند وارد سامانه شده و اطلاعات خود را وارد سامانه کنند و به اصطلاح آن را آپ‌لود یا بارگزاری کنند.

وی در ادامه افزود: همچنین اطلاعات جامعی از کل حوزه موسیقی جمع‌آوری می‌شود و راستی‌آزمایی صورت می‌گیرد و در مراحل بعد اعضای این سایت می‌توانند از امکانات بعدی استفاده کنند. نکته دیگر اینکه شعب انجمن موسیقی سراسر کشور قرار است تا انتخاباتشان را از طریق همین سایت انجام دهند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 999236

وب گردی

وب گردی