ایران برخلاف آمریکا کشوری است با جثه‌ای کوچک و عقلی بزرگ

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی به دست برتر ایران و نحوه نفوذ تهران در عراق در مقایسه با آمریکا اشاره کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به عراق و نفوذ تهران در بغداد اشاره کرد و نوشت: حسن روحانی روز دوشنبه در حالی وارد عراق شد که این کشور در سال‌های اخیر تحولات بزرگ و کوچکی را شاهد بوده است. ایران، برنده واقعی انتخابات پارلمانی سال گذشته در عراق بود و گروه‌های مرتبط با الحشد الشعبی که بیشتر آن‌ها با ایران پیوند‌هایی دارند، به عنوان قدرت‌های اصلی در عراق ظاهر شدند.

«محمود المشهدانی» سیاستمدار سنی عراق و سخنگوی سابق پارلمان این کشور در پاسخ به این پرسش که ایران چطور توانست دست برتر را در تحولات عراق بدست آورد گفت: «ایران دارای جثه کوچک با مغزی بزرگ است؛ اما آمریکا جثه‌ای بزرگ با مغزی کوچک دارد.»

«عدنان الزرفی» عضو شیعه پارلمان عراق که در آمریکا زندگی می‌کند در پاسخ به این سوال گفت: آمریکا در عراق فقط حضور نظامی دارد. اما ایران در حیات سیاسی و نظامی عراق حضور پیدا کرده و اکنون هم به دنبال تقویت حضور اقتصادی و فرهنگی خود در این کشور است.

نیویورک تایمز در بخش دیگری از این گزارش نوشت: با وجود اینکه ایران روابط اقتصادی گسترده‌ای با عراق دارد—از جمله اینکه گاز طبیعی، محصولات فراوری شده نفتی و حدود ۲۰ درصد از برق عراق را تأمین می‌کند--همچنان قصد دارد روابط خود را با این کشور تقویت کند. حسن روحانی پیشتر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد قصد دارد تجارت با عراق را به سالانه ۲۰ میلیارد دلار برساند. این رقم در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به سفر مقامات ایرانی و عراقی به کشور مقابل نوشت: «در سه ماه گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و همچنین وزرای نفت و انرژی ایران به عراق سفر و همه آن‌ها درباره روابط تجاری میان دو کشور گفتگو کردند. عراقی‌ها هم به این سفر‌ها پاسخ دادند. برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به تهران رفت تا درباره نحوه تقویت روابط اقتصادی دو کشور علیرغم وجود تحریم‌های آمریکا گفتگو کند.

در این گزارش همچنین به نقش مهم ایران در نابودی گروه تروریستی داعش در عراق اشاره شده و آمده است: زمانی که تروریست‌های داعش بخش شمالی عراق را در دست گرفتند، این ایرانی‌ها بودند که به کمک عراق شتافتند و نیرو‌های الحشد الشعبی را تشکیل و گسترش دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 999245

وب گردی

وب گردی