دانشگاه آزاد واحد قائنات، شامپوی زعفران تولید می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات گفت: پیگیر آزمایشگاه تخصصی زعفران هم هستیم تا بتوانیم موضوعاتی مانند رنگ، رنگدانه ها و آنتوسیانین ها و هر ماده ای که در دو محصول زرشک و زعفران وجود دارد را استخراج کنیم. 

محمود مختاری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات اظهار کرد: واحد ما، مرکز زرشک و زعفران ایران و جهان است. یکی از مباحثی که در مرکز تحقیقاتی واحد قائنات پیگیری می کنیم، مربوط به کودهای زیستی است که می تواند هم برای درختان زرشک و هم سایر باغات مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین بحث بسته بندی های نوین زعفران و زرشک را دنبال می کنیم. پیگیر آزمایشگاه تخصصی زعفران هم هستیم تا بتوانیم موضوعاتی مانند رنگ، رنگدانه ها و آنتوسیانین ها و هر ماده ای که در دو محصول زرشک و زعفران وجود دارد را استخراج کنیم.

رئیس ایستگاه تحقیقاتی زرشک و زعفران تصریح کرد: البته برنامه های دیگری هم داریم مثل تولیدات فرآوری زرشک و زعفران، مثل ثبت اختراع شامپوها و صابون های گیاهی با استفاده از زعفران که حق ثبت اختراع این محصولات در اختیار ماست.

مختاری در پاسخ به این سؤال که با توجه به قیمت بالای زعفران، شامپوهای این محصول چه قیمتی خواهند داشت، گفت: شاید قیمت شامپوهای زعفران کمی بالا باشد؛ اما اگر به تولید صنعتی برسد، با توجه به اثرات دارویی بسیار مفید خواهد بود. اکنون زعفران به عنوان داروی ضد افسردگی جایگزین «ایمی‌پرامین» شده است.

وی خاطرنشان کرد: نمونه ای خارجی از شامپوهای زعفران وجود ندارد؛ چون 90 درصد از تولید این گیاه در ایران انجام می شود و صد هزار هکتار، وسعت زمین های زعفران در کشور ماست. شاید تنها کشوری که بتواند روی زعفران به این شکل کار کند، ایران خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات در پایان با اشاره به مشکلات مالی گفت: اول از همه بحث مالی و بعد مسائل اداری و حقوقی مطرح است. البته در گردهمایی سراسری رؤسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی قرار شد این مسائل برطرف شود.

مختاری در پایان تأکید کرد: فکر می کنم سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، روند درستی را در پیش گرفته و نگاه مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی را مثبت می بینم. اتفاقاتی که در این حوزه رخ می دهد، چه در حیطه اعضای هیئت علمی و استادان و چه در زمینه پژوهشی کاملا مثبت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 999279

وب گردی

وب گردی