اعلام حمایت دانشجویان از مقابله با فرار مالیاتی پزشکان

اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور طی نامه ای تاکید کردند: ما دانشجویان انقلابی بر خود لازم می دانیم ضمن رصد عملکرد مسئولین در جلوگیری از فرار مالیاتی، تحقق کامل مصوبات مجلس را در این خصوص را مطالبه کرده و از مواضع خود کوتاه نیاییم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اتحادیه‌های جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جنبش عدالتخواه دانشجویی طی بیانیه‌ای اعلام کردند: دولت الکترونیک می تواند مشکلات مالیاتی حوزه های مختلف را حل کرده و راه فرار مالیاتی را سد کند، اما در شرایط کنونی که هنوز این امکان میسر نشده است، طرح نسخه الکترونیک بصورت نسبی می تواند در این زمینه اثرگذار باشد. این طرح علاوه بر روشن ساختن مالیات پزشکان و سهولت در امر بیمه گذار، اگر بدرستی صنعت دارو را پوشش دهد، از احتکار و کمبود دارویی ناشی از آن نیز جلوگیری می شود.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

« بسیاری هستند که ثروت های باد آورده ای دارند، مالیات نمی دهند، از اموال عمومی به نفع شخصی خود استفاده می کنند و بدون استحقاق بسیاری هستند که مالیات و حقی را که متعلق به مردم است از درآمد و کسب خود منع می کنند و نمی دهند، این کار ناروایی است. بنابراین، گرفتن مالیات و ادا کردن آن و کمک به دولت و استنقاذ مالیات، یک وظیفه است.

(بیانات رهبر معظم انقلاب در نوروز سال‌ 1375)

در بسیاری از کشورهای جهان مالیات اصلی ترین منبع درآمدی دولت‌هاست اما متاسفانه در ایران فروش نفت سهم بزرگی از درآمد دولت را به خود اختصاص داده است که به علت نوسانات قیمت نفت، امکان تحریم توسط دشمنان نظام و .... نمی‌تواند منبع درآمدی قابل اتکایی برای کشور باشد. این همه لزوم اصلاح نظام مالیاتی را بیش از پیش مهم و اجتناب ناپذیر می‌کند. اصلاح نظام مالیاتی علاوه بر آنکه می‌تواند یکی از موثرترین راه‌های تامین بودجه‌ی عمومی کشور باشد، از وابستگی بیش از حد اقتصاد ایران به درآمد نفتی می‌کاهد و سبب تحقق عدالت، ایجاد موازنه بین اقشار مختلف جامعه و کاهش شکاف طبقاتی می‌شود.

در این میان‌ باید توجه داشت که افزایش درآمد های مالیاتی نباید به فشار بیشتر به اقشاری همچون کارمندان، کارگران و ... که جز اقشار کم‌درآمد جامعه هستند منجر شود، بلکه این افزایش درآمد باید از محل مالیات بر درآمد اقشار پر درآمدی همچون پزشکان، صرافان، طلافروشان، بازرگانان، دلالان و سایر مشاغل پر درآمد کسب شود.

متاسفانه به دلیل ضعف ساز و کار های قانونی و عدم اتصال پایگاه های اطلاعاتی به یکدیگر، اخذ مالیات واقعی از برخی مشاغل امکان پذیر نیست و حوزه‌ی سلامت مصداق بارز این مسئله است. در حالی که بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و همچنین اذعان برخی ازکارشناسان این حوزه مقدار واقعی مالیات پزشکان حدود ۶۷۰۰ میلیارد‌ تومان تخمین زده شده است، سازمان امور مالیاتی، مالیات پزشکان را تنها ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌کند. این در حالیست که بسیاری از کارکنان بخش دولتی و خصوصی که معمولا قشر ضعیف‌تری در جامعه هستند، مالیات های خود از جمله مالیات بر حقوق را به طور کامل پر‌داخت می‌کنند. با توجه به این مسائل، ایجاد ساز و کاری برای اخذ مالیات مشاغل پردرآمد و جلوگیری از فرار مالیاتی آن ها ضروری به نظر می رسد.

خوشبختانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بودجه عمومی سال 1398 به پیشنهادی رای دادند که بر مبنای آن مقرر شد از کارانه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت پلکانی مالیات دریافت شود. همچنین بنا به مصوبه دیگر مجلس ، تمامی صاحبان حرفه و مشاغل پردرآمد از جمله پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مکلف شدند در چهارچوب ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم از ابتدای سال ۹۸ از پایانه ی فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) استفاده کنند.

هرچند که مصوبات فوق با شرایط مطلوب فاصله دارد اما گامی ارزشمند در جلوگیری از فرار مالیاتی اقشار پردرآمد محسوب می‌شود.

به هر حال آن چه واضح است، نقش مهم مالیات در تحقق عدالت در جامعه‌ی اسلامی و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال است. از این رو ما دانشجویان انقلابی بر خود لازم می دانیم اولا ضمن رصد عملکرد مسئولین در جلوگیری از فرار مالیاتی، تحقق کامل مصوبات مجلس را در این خصوص را مطالبه کرده و از مواضع خود کوتاه نیاییم.

در ثانی، خود را موظف می‌دانیم که پیشنهادات اصلاحی که به صورت فنی و تخصصی از طرف دانشجویان به عنوان نخبگان جامعه ارائه می گردد را به حاکمیت منتقل کنیم. یکی از آن برنامه های مطلوب از نظر صاحب نظران این حیطه، طرح نسخه الکترونیک می‌باشد. طبیعی است که دولت الکترونیک می تواند مشکلات مالیاتی حوزه های مختلف را حل کرده و راه فرار مالیاتی را سد کند، اما در شرایط کنونی که هنوز این امکان میسر نشده است، طرح نسخه الکترونیک بصورت نسبی می تواند در این زمینه اثرگذار باشد. این طرح علاوه بر روشن ساختن مالیات پزشکان و سهولت در امر بیمه گذار، اگر بدرستی صنعت دارو را پوشش دهد، از احتکار و کمبود دارویی ناشی از آن نیز جلوگیری می شود.»

انتهای پیام/

کد خبر: 999286

وب گردی

وب گردی