ستاری: توجه به  نیازهای بومی استان وظیفه اصلی دانشگاه‌هاست

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری سرمایه‌گذاری صنعتی بدون توجه به نیازاستان را نه یک فرصت بلکه آسیبی برای محیط زیست و اقتصاد دانست.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، صبح امروز 21 اسفندماه شهرستان بروجرد در استان لرستان، میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بود تا مرکز نوآوری و شکوفایی این شهرستان در دانشگاه آیت الله بروجردی افتتاح شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از اهمیت درانداختن طرحی نو در زیست‌بوم استان گفت و ادامه داد: برای معنا یافتن مفهوم حقیقی توسعه، یک اقتصاد درون زا نیاز داریم . باید تفاوت میان سوار کردن یک سری ماشین آلات و یک صنعت درون‌زا و کارآفرین مشخص شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دانشگاه‌های استان را فرصتی برای حرکت به مسیر نوآوری و گذاز از اقتصاد منبع محور دانست و گفت: خوشبختانه دانشگاه نوپای بروجرد نخستین گام‌هایش را در مسیر نوآوری و پرورش کارآفرین نهاده است. این که دانشگاه بدون توجه به نیازهای محوری بوم استان سرفصل هایی را تدریس کند که کارآمد نیست، منجر به تربیت نسلی فارغ التحصیل می شود که غایت و سعادت را در استخدام دولتی و پشت میزنشینی ببیند.

به گفته رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در صحبت از توسعه و تحول، دانشگاه ستون محوری است. باید محیط اطراف دانشگاه از وجود این عنصر مهم جامعه بهره ببرد، به طوری که شهری از وجود دانشگاه برخوردار است متمایز و برجسته باشد.

ستاری، سرمایه‌گذاری صنعتی بدون توجه به نیازاستان را نه یک فرصت بلکه آسیبی برای محیط زیست و اقتصاد دانست و گفت: توسعه ای که از بیرون به استان تحمیل شود و هیچ ربطی به مزیت های ذاتی استان نداشته باشد علاوه بر آلایندگی و بیکاری حاصلی ندارد و به همین ترتیب دانشگاه غیر بومی و ناسازگار با اولویت های جامعه راه گشا نیست.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، توسعه باید از دل استان بجوشد. توسعه هایی که از خارج استان وارد شود زاینده و تحول آفرین نخواهد بود، صنعت از بیرون نصب شده در حد کارخانه و مونتاژ باقی می ماند و راه به نوآوری و پیشرفت نمی برد و نیازی به دانشگاه و مهندس ندارد. صنعتی متعلق به ما خواهد بود که دانش بهینه سازی و تولید و ارتقا را در دست داشته باشیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، راه ماندگاری جوان خلاق و کارآفرین را نوش‌داروی عارضه مهاجرت استعدادهای استانی دانست و گفت: اگر بتوانیم این زیست بوم فرهنگی کارآفرینی و نوآورانه را شکل دهیم می توانیم تحول را انتظار داشته باشیم. توسعه به معنای توسعه فیزیکی نیست بلکه بخش اصلی کوه یخ بیرون زده از اقیانوس، فرهنگ و نرم افزار تحول است.

ستاری با بیان این که تربیت بزرگانی که با نوآوری هایشان تاریخ ساز شده اند، نیاز به محیطی دارد که میزبان و پرورش دهنده استعدادها باشد، تأکید کرد: باید تمامی بخش های استان از مردم تا مسئولان استانی این موضوع را با جان و دل بخواهند به طوری‌که جوان خلاق و کارآفرین نسبت به کسی که در تمنای استخدام و پشت میزنشینی است، متمایز و برجسته باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از نقش زیرساختی و حمایتی دولت گفت و ادامه داد: دولت تلاش می کند کارآفرینی را با ترویج یک زیست بوم در همه ابعاد آن به لحاظ اقتصادی، کارآفرینی و فرهنگی توسعه دهد که حمایت از پارک های علم و فناوری، کارخانجات و و مراکز رشد گام اولیه است و برای این کار دانشگاه باید محور و ستون قرار بگیرد.

ستاری ادامه داد: وظیفه ما این است که از این تفکر جدید در دانشگاه ها و استان حمایت کنیم و هزینه های آن را می پردازیم. اگر دانشگاه به آن سمت حرکت کند، دیگر بخش های دانشگاه نیز به این سمت و سو می رود، امیدواریم در آینده اتفاق تحول آمیز جدیدی بیفتد و شاهد نسل تازه کارآفرینان این شهرستان باشیم.

دیدار فناوران بروجردی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین از واحدهای دانش بنیان و فناور که در این مرکز نوآوری استقرار دارند دیدن کرد و با فعالان فناور این واحدها به گفت و گو نشست.

فناوران شرکت دانش بنیان ثمر دانش زاگرس تولید کننده رنگدانه های طبیعی بر پایه ریزجلبک‌ها، محصول دانش‌بنیان خود را به معاون علمی وفناوری رییس جمهوری معرفی کردند

شرکت ایرانیان بروگرد زاگرس نیز دستگاهی ساخته است که حفاری چاله زنی و کنده کاری را در محل هایی که دسترسی برای نیروی انسانی دشوار است ممکن می‌کند. همچنین به کمک این دستگاه، حفاری در ارتفاع بالایده متر در بدنه یا سقف انجام می شود

«بودارکننده چکه‌ای گاز» دستگاهی فناور و ساخته شده توسط فعالان فناور دانش بنیان صنعتگران علم پیشه است که مقدار معین و لازم از مایه بودار کننده را برای بودار کردن حجم معینی از گاز توسط یک فرآیند پیچیده و با دقتی بالا عبور می‌دهد.

شرکت دانش بنیان پیشتازان علم واقتصاد دستگاه برش اکسی لینگ را تولید کرده است که برای برشکاری در فلز و غیر فلز به کار می‌رود.

همچنین فناوران شرکت آب پیشروان پارس کار به ساخت تابلوهای سافت استارتر مجهز مشغول هستند. این دستگاه، به خصوصیات و قابلیت های کنترل و حفاظت از انواع الکتروپمپ، الکتروشناور موتورهای الکتریکی و اتصال به شبکه مجهز است و راه اندازی اورژانسی الکتروموتور با دو فاز و جلوگیری از ایجاد پدیده کاویتاسیون امکان پذیر ساخته است.

فراز صنعت توسعه تولیدکننده محافظ های دیجیتالی پردازشگردار در ایران نیز محصول خود را به معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معرفی کردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از این سفر، در گلزار شهدای دانشگاه آیت الله بروجردی حضور یافت و به شهیدان گمنام ادای احترام کرد. او همچنین همزمان با هفته منابع طبیعی، یک اصله نهال را در محوطه این دانشگاه غرس کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 999323

وب گردی

وب گردی