تجربه‌های ایران در نوآوری و کارآفرینی محور همکاری با آفریقایی‌ها قرار گرفت

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، میزبان سارا آنیانگ آگبور، کمیسیونر منابع انسانی، علم و فناوری اتحادیه آفریقا و همراهانش بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، میزبان سارا آنیانگ آگبور، کمیسیونر منابع انسانی، علم و فناوری اتحادیه آفریقا و همراهانش بود. ستاری و آگبور با محور توسعه تعامل‌های علمی و فناورانه میان ایران و کشورهای آفریقای جنوبی با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

ستاری در این نشست به ایجاد کمیته همکاری مشترک دوجانبه برای گسترش همکاری‌های علمی، فناوری و دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: آماده هستیم تا همکاری مشترک در حوزه‌هایی چون پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه یابد؛ دولت‌ها می‌توانند یک زیرساخت فراهم کنند تا بر اساس آن، بخش‌های متناظر علم و فناوری ایران و کشورهای آفریقایی با یکدیگر تعامل و همکاری کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: بر اساس یک مشارکت دوجانبه که هر یک از طرفین به اندازه یکسان در پیشبرد کار نقش ایفا کنند، می‌توانیم برای توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی، نوآوری گام برداریم. هدف اصلی ما ارتقای توانمندی‌های فناورانه بر اساس یک تعامل دوسویه است و مراکز تحقیقاتی، پارک‌های علم وفناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران سرآغاز خوبی برای این همکاری‌ها خواهد بود.

ستاری، در خصوص نقش بانوان در رونق زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کشور اظهار کرد: چرخ ۲۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران با حضور زنان می‌چرخد. این شرکت‌ها از نیروی انسانی جوان و خلاق زن نیرو می‌گیرد چرا که 60 درصد از دانش‌آموختگان مدارج عالی دانشگاهی ایران را بانوان تشکیل می‌دهند که این ظرفیت با ایجاد زمینه برای افزایش مشارکت زنان در حوزه دانش‌بنیان شکوفا می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: ما در ایران یک سرمایه ارزشمند داریم. این ثروت عظیم و ارزنده، دیگر در چاه‌های نفت و معادن ما نهفته نیست بلکه از مغز جوانان خلاق و کارآفرین حاصل می‌شود؛ نوآوری نیروی انسانی از دارایی‌هایی است که در 5 سال اخیر سعی کردیم با فراهم کردن یک زیست‌بوم مناسب، به محصول و خدمت نوآورانه برسد و توصیه ما برای دستیابی جامعه آفریقا به جامعه‌ای پویا و خلاق، تلاش جهت تغییر نگرش‌ها و زیست بوم حوزه علم و فناوری است.

ستاری با بیان این‌که دانشگاه غیر بومی با سرفصل‌های درسی وارداتی دردی از مشکلات صنعت یا جامعه دوا نمی‌کند و باید به نیازهای بومی نگاه داشته باشد، تأکید کرد: این فرآیند، به یک زیست‌بوم نیاز دارد. در این زیست‌بوم از سرمایه‌گذاران خطرپذیر تا پارک‌های علم و فناوری تغییر عمده در اقتصادی را رقم می‌زند که بر پایه منابع زیرزمینی بوده است.

به گفته ستاری، شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌فناور ایرانی، محصولات دانش‌بنیان خود را با ارزش افزوده بالا به منطقه صادر می‌کنند.

آفریقا در پی همکاری های علمی و فناورانه با ایران است

کمیسیونر منابع انسانی، علم و فناوری اتحادیه آفریقا، از شگفت‌آور بودن جایگاه ایران در علم و فناوری با وجود محدودیت و تحریم‌ها گفت و ادامه داد: این عالی است که ایران چالش تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و در تامین بسیاری از نیازهای مرتبط با فناوری کشور به خودکفایی رسیده، به طوری که اکنون در نانوفناوری بین 5 کشور برتر جهان قرار دارد.

آگبور توسعه علم و فناوری را یکی از اولویت های مهم اتحادیه آفریقا دانست و با اشاره به برنامه توسعه استراتژیک 2063 آفریقا ابراز امیدواری کرد که همکاری فعالی در این زمینه با دانشگاه‌های ایران شکل بگیرد. وی نیاز آفریقا به نیروی متخصص، ایجاد سیستم‌های آموزش مجازی، مشارکت با شرکتهای فناور ایرانی برای توسعه تولید و اشتغالزایی در آفریقا، توسعه فرهنگ کارآفرینی برای فارغ التحصلان دانشگاهی را از مهمترین نیازهای جامعه جوان آفریقای امروز برشمرد.


او همچنین با اشاره به بازدید از مراکز دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و پارک فناوری پردیس و ابراز شگفتی از پیشرفتهای ایران در خصوص سیاست گذاری و ایجاد اکوسیستم نوآوری، به ظرفیت همکاری با ایران در سطح سیاستگذاری‌های کلان و همکاری‌های علمی اشاره کرد و گفت: همکاری‌های ایران و کشورهای آفریقایی محدود به حوزه تولید علم نباید باشد و انتقال دانش می‌تواند به هر دو طرف برای توسعه بازار کمک کند، صنعت را ارتقا دهد و صنعت نیز با تجربیات خود، دانش را به دانشگاه‌ها و مراکز علمی منتقل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 999442

وب گردی

وب گردی