دانشجوی دانشگاه صدا‌و‌سیما باید فضای جنگ رسانه‌ای را بشناسد

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه صدا و سیما، گفت: از دانشجویی که هنوز یک بار هم ترجمه قرآن را نخوانده است نمی توان انتظار داشت که در فیلم‌هایش یک سبک زندگی مبتنی بر قرآن و سیره اهل بیت را معرفی کند.

حجت الاسلام علی معتمدی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه صدا و سیما، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: تمامی دانشجویان دانشگاه صدا و سیما، بعد از دوران تحصیل جذب مجموعه صدا و سیما نمی شوند؛ چرا که برخی از آن ها دانشجوی دوره شبانه هستند و نسبت به این دانشجویان تعهد استخدام وجود ندارد؛ دانشجویان دوره روزانه نیز بعد از طی کردن مراحل گزینش و مصاحبه می توانند جذب سازمان صدا و سیما شوند.

وی در خصوص ویژگی های دانشجوی ایده آل دانشگاه صدا و سیما تأکید داشت: دانشجوی ایده آل دانشگاه صدا و سیما، قبل از هر چیز باید شرایط فعلی کشور و انقلاب را در دنیا بشناسد. امروزه در شرایط جنگ رسانه ای قرار داریم و این عرصه، نیازمند افراد متناسب با فضای این جنگ است. فردی که با الزامات این جنگ رسانه ای آشنایی ندارد، نمی تواند نیرو خوبی برای این فضا باشد؛ چراکه در برخی از مواقع خود او هم نیرو دشمن می شود.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: ورود این قبیل افراد به سازمان صدا و سیما مشکلات متعددی را به دنبال دارد؛ از جمله مشکلاتی که در سال 88 به وجود آمد. در سال 88 برخی از فیلم هایی که به صورت طبقه بندی شده و محرمانه در سازمان وجود داشت، از بی بی سی پخش می شد که برخی از مدیران سازمان هم از آن بی اطلاع بودند.

وی تصریح کرد: دانشجو ایده آل دانشگاه صدا و سیما ابتدا باید رسالت خود را به عنوان دانشجوی تراز انقلاب اسلامی بداند. ما بر اساس مبانی دینی خود انقلاب کرده ایم و بنا بوده که این مبانی دینی در سیاست، فرهنگ، اقتصاد، تعاملات فردی و اجتماعی ما حاکم باشد. دانشجوی ما باید در این تراز فهم و شناخت داشته باشد، مطالعات اولیه داشته باشد، تا از هر چیزی سرنخ دستش باشد که در صورت نیاز بتواند با استفاده از هر یک از این سرنخ ها به صورت آتش به اختیار عمل کند.

این استاد دانشگاه گفت: از دانشجویی که هنوز یک بار هم ترجمه قرآن را نخوانده است نمی توان انتظار داشت که در فیلم هایش یک سبک زندگی مبتنی بر قرآن و سیره اهل بیت را معرفی کند. الآن در سریال های ما مشکلات و ایرادات متعددی وجود دارد؛ حتی سریال هایی که در خصوص خانواده شهدا و رزمندگان هم ساخته می شود، دچار ایراد است. چون تهیه کنندگان و کارگردان های ما در این فضا قرار ندارند.

وی تأکید داشت: در مجموع می توان گفت که دانشجوی تراز انقلاب اسلامی باید مؤلفه های انقلاب را بشناسد، وضعیت انقلاب و جامعه ما را در عصر حاضر بداند، دشمن شناسی او باید به بهترین وجه ممکن باشد و سبک زندگی که به مردم ارائه می دهد، سبک زندگی متناسب با دین و آرمان های انقلاب باشد.

حجت الاسلام معتمدی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صدا و سیما در تراز انقلاب اسلامی قرار ندارند، گفت: در برهه های مختلف، در پذیرش دانشجو ضریب خطا بالاتری داشته ایم. گروه هایی نقش مصاحبه و گزینش را به عهده گرفتند که ضریب خطای بالایی داشتند و آنچه که مد نظر بود به دست نیامد.

وی تأکید داشت: قرار بود که در دانشگاه صدا وسیما، نیروهای لازم از ابتدا جذب شوند و متناسب با نیاز ها و الزامات روز جامعه تربیت شوند و ظرفیت های آن ها را در همان دوران دانشجویی شناسایی کنیم؛ اما کماکان دیدیم که در سرفصل های آموزشی دانشگاه، خلأ هایی وجود دارد؛ لذا به فکر تأسیس حوزه علوم اسلامی افتادیم.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بنا بود که بچه ها به صورت جدی با چند چیز درگیر شوند. اولین مورد، متن قرآن بود؛ لذا تلاش ما این بود که هر ترم حداقل 2 واحد تدبر در قرآن داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه بچه های ما می خواهند وارد سازمان صدا و سیما شوند، نکته بعدی این بود که دانشجویان سبک زندگی طراحی کنند و بهترین نقطه برای دریافت الگو سبک زندگی را در سیره اهل بیت دیدیم. لذا ما 16 واحد سیره اهل بیت را در دستور کار قرار دادیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در مجموع اینگونه ارزیابی می شود که اگر حوزه علوم اسلامی ضمیمه دانشگاه شود، می تواند بسیاری از خلأها را پر کند؛ اما مشکلی که وجود دارد این است که وزارت علوم، این مسئله را الزامی نکرد.

وی خاطر نشان کرد: مسئله اختیاری بودن، از یک جهت خوب است؛ چراکه درس های حوزه به قدر کافی سخت هستند و صرفا افرادی که علاقه دارند باید به این عرصه ورود پیدا کنند. اما این سؤال نیز مطرح است که اگر علاقه ندارند، برای چه می خواهند به سازمان صدا و سیما ورود پیدا کنند؟ کسی که می خواهد به سازمان صدا و سیما ورود پیدا کند باید علاقه مند به این قبیل مسائل باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 999465

وب گردی

وب گردی