آیین سنتی سمنوپزان در نوروزگاه فلکه دوم نیروی هوایی

همزمان با فرارسیدن بهار و نوروز باستانی و اجرای برنامه های نوروزخوانی درمنطقه 13، آئین سنتی سمنوپزان با حضور مرتضی رحمان زاده شهردار منطقه و جمعی از مدیران شهری در فلکه دوم نیروی هوایی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در آیین پخت سمنو که با هدف آشنایی شهروندان با آداب و رسوم کهن و آشنایی با فرآیند پخت سمنو برگزار شد، 350 کیلوگرم سمنو تهیه و در میان شهروندان توزیع شد.

رحمان زاده با بیان اینکه سمنو پزان باعث ایجاد وفاق و همدلی ، انسجام گروهی خانواده ها، حفظ میراث فرهنگی و از همه مهمتر پاسداشت یک آیین و احیا یک فن آوری در زمینه تغذیه می شود، تصریح کرد: سمنوپزان را به واقع می توان نمادی از وفاق و همدلی خانواده های ایرانی دانست، آنجایی که خانواده ها باید ساعتهای طولانی نذرکننده را یاری دهند تا پخت سمنو به اتمام برسد.

وی ریشه داشتن درمذهب را یکی از دلایل اصلی باقی ماندن مراسم سمنو پزان از گذشته تاکنون دانست و گفت: موضوعی که امروزه باعث زنده نگه داشتن آیین ها می شود به واقع اعتقاد مذهبی مردم به آن مراسم است.

شهردار منطقه گفت: برای باقی ماندن آیین هایی مانند سمنو پزان لازم است تا سازمان هایی مانند میراث فرهنگی با روش های مختلف نظیر تولید مستند و برگزاری جشنواره زمینه لازم برای ترویج بیشتر این آیین ها را در میان مردم فراهم کنند.

گفتنی است ، این مراسم که به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی برگزار شد، با استقبال شهروندان رو به رو شد.

در این برنامه ، شهردار منطقه و شهرداران نواحی چهارگانه، مدیران معاونت اجتماعی ، دبیران شورایاری و مدیران محلات حضور داشتند و در پخت سمنو مشارکت کردند.

با برگزاری این جشنواره، تاریخچه و نحوه پخت سمنو برای شرکت کنندگان تشریح و با ذکر دعا و نیایش به پایان رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 999520

وب گردی

وب گردی