رونمایی از چهره جدید موزه آبادان در نوروز 98

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان گفت: با تلاش‌های وسیع و هماهنگ، در نوروز 1398، چهره جدیدی از موزه آبادان را شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز، جمال عامرینسب از آمادهسازی موزه تاریخی آبادان برای ایام نوروز خبر داد و گفت: این موزه دارای630 اثر تاریخی از دوره باستان است که بیشتر اکتشافات باستانی و تاریخی شوش و چغازنبیل را شامل می‎شود.

او ادامه داد: موزه آبادان با تخصیص 140 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی درحال مرمت و آماده‎سازی برای ایام نوروز است و بیش از 90درصد از کار نیز به اتمام رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آیادان افزود: ما در حال ایجاد تغییراتی از قبیل رنگآمیزی دیوار اتاقک‎ها، ترمیم کفپوش حیاط، جدول گذاری اطراف کف‎پوش‎ها، نورپردازی فضای موزه و بهسازی آبدارخانه موزه هستیم؛ ضمن این‎که فضای سبز این موزه هم درحال ساماندهی شدن است.

این موزه دارای630 اثر تاریخی از دوره باستان است که بیشتر اکتشافات باستانی و تاریخی شوش و چغازنبیل را شامل می‎شود

وی با بیان این‎که موزه آبادان با کمک و همکاری سازمان منطقه آزاد اروند تجهیز و درحال راه‎اندازی است افزود: این موزه از 28 اسفندماه 97 پذبرای هموطنان و مهمانان نوروزی خواهد بود.

عامری نسب یادآور شد: موزه آبادان یکی از موزه‌های قدیمی ایران است که در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخی، تاریخی و آثاری ‌از دوره‌های متأخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنرهای سنتی افتتاح شد.

او اضافه کرد: موزه آبادان در محله بوآرده شمالی در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان و با وسعت تقریبی ۱۸۰۰ مترمربع توسط علی هانیبال و با همکاری شرکت نفت آبادان تأسیس شد و در سال ۱۳۴۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی آبادان با اشاره به ساختمان موزه که با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفته افزود: این ساختمان دارای گنبدی به ارتفاع ۲۲/۵ متر است که متأثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش است.

وی گفت: با شروع جنگ ایران و عراق تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار موزه، مجموعه آثار، جمع‌آوری و به جای امن برده شود. بدین ترتیب این آثار از گزند بمباران‌ها در امان ماند. بعد از پایان جنگ موزه مدت‌ها در دست مرمت بود و با پایان کار مرمت، موزه بار دیگر حیات دوباره خود را در سال ۱۳۸۲ آغاز کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 999595

وب گردی

وب گردی