واکنش رهبران جهان به حادثه تروریستی نیوزیلند

رهبران کشورهای مختلف جهان حمله تروریستی جمعه به نمازگزاران در دو مسجد «کریس‌چرچ» نیوزیلند را محکوم کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،«امانوئل ماکرون»،‌ رئیس جمهوری فرانسه بدون اشاره به گرایش سیاسی مهاجمان در یک پیام توییتری نوشت فرانسه با تمام اشکال افراط‌گرایی مبارزه می‌کند و همراه با شرکایش علیه تروریسم در جهان می‌جنگد.

«آنگلا مرکلم، صدر اعظم آلمان نیز در جریان یک کنفرانس خبری، حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند را حمله به دموکراسی و جامعه سرشار از مدارای و تسامح این کشور توصیف کرد.

«دونالد توسک»، رئیس شورای اروپا هم ابراز انزجار از این حادثه، اعلام کرد حملات تروریستی جمعه در نیوزیلند، چیزی از مدارا و انسانیت حاکم بر این کشور را کم نمی‌کند.

«اسکات موریسون»، نخست وزیر استرالیا این تراژدی را حمله تروریسم راست افراطی به شهروندان بی‌‌‌گناه نیوزیلند توصیف کرد. وی در چند پیام توییتری، ضمن محکوم کردن این تیراندازی نوشت که نیوزیلند هم مانند استرالیا سرزمین مردمانی با عقاید و باورهای مذهبی کاملا متفاوت است و خشونت و نفرت در این کشور جایی ندارد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک پیام توییتری «گرم‌ترین همدردی خود را با مردم نیوزیلند» پس از کشتار ۴۹ نمازگزار ابراز کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «اشرف غنی»، رئیس جمهوری این کشور «ضمن محکوم نمودن شدید این عمل وحشیانه، گفت: حملات تروریستی بالای این مساجد یکبار دیگر نشان داد که تروریستان به هیچ دین و آئینی پابند نیستند و دشمن تمام بشریت می‌باشند».

«عمران خان»، نخست وزیر پاکستان هم در پیامی توییتری نوشت: حمله تروریستی به مساجد در نیوزیلند، مؤید حرف همیشگی ما است: تروریسم مذهب ندارد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه این حمله را «قتل عام» توصیف کرد و از «کشورهای غربی» خواست تا «فورا تمهیداتی را برای مقابله با این تهدید علیه تمام بشریت» در نظر گیرند.

لازم به ذکر است در حمله مسلحانه تروریستی روز جمعه به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند ۴۹ نماز گزار مسلمان کشته و ۴۸ تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام /

کد خبر: 999615

وب گردی

وب گردی