تبدیل دانشگاه‌ها به پژوهشگاه‌های آموزشی

مشاور سازمان بهداشت جهانی در حوزه واکسن و دارو، با بیان این‌که سیستم آموزشی کشور مهارت محور نیست بیشتر دانش محور است، گفت: بایستی سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها اصلاح شود.

علی‌اکبر محمدی مشاور سازمان بهداشت جهانی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، در رابطه با نهادینه کردن بحث پژوهش در دانشگاه‌ها و استفاده بهینه از پژوهش‌ها و فناوری‌های جدید گفت: در همین راستا ما جلسات و برنامه‌های مدونی را در دستور کار خود قرار دادیم تا بحث گام دوم انقلاب را در حوزه پزشکی، دارو و درمان اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: به عقیده بنده مسئله مهم در دانشگاه‌های کشور این است که دانشگاه‌های ما بیشتر دانش محور بوده نه مهارت محور؛ تنها راه آن این است که با ارائه مشوق‌های حمایتی بخش خصوصی را وارد این حوزه کنیم و قراردادهایی در جهت همکاری و تعامل صنعت و دانشگاه به ثمر برسانیم.

عضو فرهنگستان علوم، افزود: در همین رابطه بایستی از توانمندی و استعدادهای نخبگان جوان که تحقیقاتی در جهت تولید محصول و یا خدمات محور در جهت رفع نیاز صنایع نیاز دارند،بهره بگیریم.

وی تاکید کرد: لذا باید پایان نامه هایی با حمایت صنعت و بخش خصوصی در راستای رفع نیازهای کشور در حوزه دارو و غذا در دانشگاه‌ها تعریف شود چرا که با این روش می‌توان جنگ اقتصادی یا به نوعی جنگ علمی و تکنولوژی که اروپا و آمریکا علیه کشورمان تحمیل کرده، مبارزه کنیم.

مشاور سازمان بهداشت جهانی در حوزه واکسن و دارو، ادامه داد: جهان در صنعت و به خصوص در بیوتکنولوژی رشد خوبی داشته و کشور ما نیز در این زمینه پیشرفت کرده است. سال قبل در آماری که ارائه شد یکی از شرکت‌های حوزه بیوتکنولوژی با ۶ محصول در رده سوم بالاترین درآمدها قرار داشت و از شرکتی با ۱۵۰ محصول در حوزه دیگر درآمد بیشتری کسب کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که محصولات بیوتکنولوژی که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد به طور یقین علاوه بر نیاز کشور به اشتغالزایی و توسعه کشور کمک قابل توجهی خواهد داشت.

رئیس اسبق بخش تحقیقات واکسن بیولوژیک بهداشت جهانی، تصریح کرد: باید از پتانسیل نیروهای جوان برای تولید داروهای نیاز کشور استفاده کنیم و سرمایه بخش خصوصی را در این مسیر بکار گیریم.

محمدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه عواملی باعث شده که با وجود پیشرفت در علم و تکنولوژی هنوز نتوانستیم همسو با کشورهای پیشرفته خارجی در ارائه خدمات گام برداریم؟ گفت: دلیل اصلی این موضوع این است که بدون تعارف با مافیای وارداتی روبه‌رو هستیم و افرادی زیادی در شرایط سخت با تولید داخلی به دلیل درآمد بالا مبارزه می‌کنند و اینها با عوامل شرکت خارجی فعالیت می‌کنند.

دوم این‌که ضوابط و مقرارت پیچیده‌ای که در حوزه تولید وجود دارد در بخش واردات نیست و دولت و دستگاه‌های مربوطه بایستی بجای ایجاد موانع به حل مشکلات و چالش‌های موجود کمک کنند. زمانی که بخش خصوصی یا دانشجویی وارد عرصه تولید می‌شود از آنها حمایت کنند. مسئله بعدی بدون تعارف علم و تکنولوژی و دانشی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود به راحتی در عرصه تولید دارو نبوده است. اگر این سه عامل برطرف شود به طور یقین نیاز کشور مرتفع خواهد شد.

رئیس گروه مشاوران بین‌المللی و امنیت در ژنو، ادامه داد: موضوع دیگر بحث فرهنگی است که اکثر فارغ‌التحصلان برای کار تمایل بیشتری برای حضور در مراکز اداری دارند تا درگیر کار آزمایشگاهی شوند. به همین دلیل با فارغ‌التحصیل بیشتر در کشور مواجه هستیم. متاسفانه سیستم آموزشی کشور مهارت محور نیست بیشتر دانش محور است که بایستی تحول بزرگی در این عرصه صورت گیرد تا سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید تبدیل به پژوهشگاه‌های آموزشی شوند نه اینکه دانشگاه از پژوهشگاه جدا شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 999646

وب گردی

وب گردی