تولید دانش بومی در حوزه خشکی/ پژوهش در ایران، کالای لوکسی است

رئیس پژوهشکده محیط‌های خشک دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: خشکی و خشکسالی، پدیده غالب در کشور ماست و لازم است در این خصوص، محتوا و دانش بومی تولید کنیم چون ما متعلق به یک تمدن بزرگ به نام تمدن کاریزی هستیم. 

عباسلعی قزل‌سوفلو در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره پژوهش ها و تحقیقات صورت گرفته در پژوهشکده محیط‌های خشک دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد اظهار کرد: ما در خصوص تولید دانش و فناوری در حوزه خشکی و خشکسالی فعالیت می کنیم که به شدت مبتلا به آن هستیم. مسائل آب، کشاورزی، محیط زیست و ... از جمله زمینه های تحقیقاتی ماست.

وی ادامه داد: میزان برخورداری ایران از منابع آب های تجدیدپذیر و دریافت بارندگی، یک چهارم متوسط دنیاست، بنابراین خشکی و خشکسالی، پدیده غالب در کشور ماست. لازم است در این خصوص، محتوا و دانش بومی تولید کنیم چون ما متعلق به یک تمدن بزرگ به نام تمدن کاریزی هستیم.

رئیس پژوهشکده محیط‌های خشک دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با اشاره به تفاوت مباحث «خشکی» و «خشکسالی» تصریح کرد: ما باید دو مقوله خشکی و خشکسالی را از یکدیگر جدا کنیم. خشکی، واقعیت اقلیمی ماست و ما نمی توانیم کشوری را عوض کنیم که بیش از 70 درصدش را مناطق خشک و نیمه‌خشک تشکیل می دهند.

قزل‌سوفلو خاطرنشان کرد: خشکسالی هم پدیده ای اقلیمی است؛ ما سال ها و دوره هایی به نام «خشک» و «تر» داریم. می توانیم در مقابل خشکسالی، سازگار شویم. این اتفاق در گذشته رخ داده است و حتی می توان با خشکی هم سازگار شد.

وی افزود: در خصوص استانداردهای مصرف آب یا ترویج گونه های سازگار با خشکی و خشکسالی، کارهای کمی انجام شده و پژوهشکده ما تلاش دارد در این حوزه، دانش بومی تولید کند.

رئیس پژوهشکده محیط‌های خشک دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد درباره موانع و مشکلات موجود بر سر راه فعالیت های پژوهشی گفت: ما باید فراتر از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی نگاه کنیم. پژوهش در کشور ما، کالای لوکسی است و خیلی خریدار ندارد. بسیاری از جهت‌گیری‌ها و صحبت‌ها، شعاری است و صرفا می گویند تا گفته باشند.

قزل‌سوفلو تأکید کرد: هیچ کسی نمی تواند پژوهش، چیز بدی است. مشکل دیگر این است که ما درگیر مسائل متعدد سازمانی هستیم. به صورت کلی، ما خیلی آماده کارها و حرکت های بزرگ نیستیم و مجموعه دانشگاهی ایران در معنای گسترده، آمادگی چنین حرکتی را ندارد.

وی ادامه داد: از نظر علمی و سطح برخورداری از دانشمندان، پژوهشگران و دانشجویان نخبه هیچ کمبودی نداریم ولی چارچوبی نیست که در کنار هم بتوانیم محصول‌محور پیش برویم. البته برگزاری نشست هایی مانند گردهمایی سراسری رؤسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی امیدوارکننده است. ما باید بتوانیم گفت‌وگو کنیم و حرف بزنیم.

رئیس پژوهشکده محیط‌های خشک دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در خصوص حمایت های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از مقوله پژوهش گفت: دکتر طهرانچی، انسانی بزرگ و دانشمند است که ارزش پژوهش و البته انسان در فرایند توسعه را می شناسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 999653

وب گردی

وب گردی