دانشجویان به دنبال تکرار اندیشه‌های دانشمندان خارجی نباشند/ «دانشگاه مقلد» به شکوفایی دانش کمک نمی‌کند

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اساتید و دانشجویان کشور صرفا نباید به دنبال تکرار اندیشه های دانشمندان کشورهای دیگر باشند بلکه بایستی به دنبال خلاقیت و طرح های تفکرها و اندیشه نوین بروند.

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ظرفیت های تولید دانش در حوزه علوم انسانی اظهار کرد: در حوزه علوم انسانی، چندین راه برای تولید دانش وجود دارد؛ ابتدا باید دانش تولید شده به صورت کاربردی باشد، یعنی علوم انسانی و اجتماعی را از حالت نظریه محوری خارج کنیم و به سمت کاربردی سازی ببریم تا در نهایت بتوانیم تاثیر آن ها را در حوزه کاربرد نشان دهیم.

وی افزود: دانشگاه علامه طباطبایی به 2 صورت این اقدامات را انجام می دهد؛ ابتدا تاسیس مرکز رشد علوم انسانی است که پژوهشگران در این مرکز مشغول تولید دانش و اپلیکیشن های کاربردی هستند که بتوان از دانش انسانی و اجتماعی به منظور حل مسائل کشور استفاده کرد.

سلیمی ادامه داد: دومین اقدامی که دانشگاه علامه طباطبایی در این راستا انجام داده، برگزاری نشست هایی تحت عنوان «نشست های حل مشکلات اجرایی کشور» است تا به‌وسیله آن بتوانیم از مبانی دانش موجود در دانشگاه، برای حل و فصل مشکلات جامعه بهره بگیریم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در حوزه نظری نیز لازم است اقدامات زیادی را انجام دهیم؛ دانشگاه مقلد در حوزه علوم انسانی، دانشگاهی است صرفا مقلد نظریه هایی باشد که در دیگر مناطق دنیا تولید می شود و در نتیجه نمی‌تواند به شکوفایی برسد؛ البته شناخت نظریه های تولید شده در خارج مرزها امری ضروری است اما نمی توانیم با اتکا به تقلید محض به شکوفایی دانش برسیم.

وی با بیان این که پایه گذاری جریان نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی امری ضروری است گفت: این جریان در دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شده و دانشگاه های دیگر نیز در حال شکل گیری است؛ ما باید فرهنگ نظریه پردازی و ایجاد طرح های جدید نظری را در حوزه علوم انسانی جاری کنیم.

سلیمی با انتقاد از وضعیت علوم انسانی کشور خاطرنشان کرد: اساتید و دانشجویان کشور صرفا نباید به دنبال تکرار اندیشه های دانشمندان کشورهای دیگر باشند بلکه بایستی به دنبال خلاقیت و طرح های تفکرها و اندیشه نوین بروند.

وی در پایان اذعان داشت: در دانشگاه علامه طباطبایی سالی 50 کرسی ترویجی و نظریه پردازی برگزار می شود، این امر نشان دهنده توجه ما به حوزه علوم انسانی و تولید دانش در این حوزه است؛ بخشی از تولید علم در حوزه علوم انسانی، در ارتباط با تولید داده های جدید است. این که مردم و مسئولان چگونه فکر می کنند و چه خواسته هایی دارند نیازمند داده های جدیدی است که خوشبختانه در مسیر تولید آن ها قرار گرفته ایم؛ حرکت دانشگاه‌های کشور در راستای تولید علم، رو به جلو است اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 999655

وب گردی

وب گردی