4 استاد دانشگاه بوعلی همدان در فهرست «دانشمندانِ یک درصد ISI»/ ورود به رنکینگ شانگهای در دو گرایش مهندسی

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: می خواهیم فارغ‌التحصیلانی تحویل جامعه دهیم که توانمندی اشتغال‌پذیری داشته باشند. ما بخشی از یک اکوسیستم هستیم و به اعتقاد من اگر دانشگاه، وظیفه خود را به درستی انجام دهد، نتایج اجتماعی و اقتصادی خود را در سطح کلان می گذارد.

یعقوب محمدی‌فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه آزاد ایسکانیوز، در پاسخ به این سؤال که سال 97 برای دانشگاه بوعلی سینای همدان چگونه گذشت، اظهار کرد: با تنگناهای مالی روبرو بودیم؛ ولی سال خوبی را پشت سر گذاشتیم. بر اساس راهبرد 4 ساله، هدف‌گذاری کردیم و پیش رفتیم. تقریبا به اهداف خود رسیده ایم و حتی در برخی بخش ها از اهداف خود جلوتر هستیم.

وی ادامه داد: یکی از هدف‌گذاری‌های ما، قرار گرفتن در جمع 10 دانشگاه برتر کشور بود و خوشبختانه در رتبه بندی ISC به این مهم دست یافتیم. رقابت سنگینی بین دانشگاه ها وجود دارد و حفظ جایگاه بسیار دشوار است. در بُعد بین المللی هم برای نخستین بار توانستیم وارد رنکینگ «لایدن» شویم و رتبه 932 را بین هزار دانشگاه برتر دنیا کسب کنیم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان تصریح کرد: سال گذشته 4 نام جدید به فهرست «دانشمندانِ یک درصد ISI» اضافه کردیم. همچنین جزو «دانشگاه های یک درصد مؤثر جهان» محسوب می شویم. برای نخستین بار در دو گرایش مهندسی هم وارد رنکینگ شانگهای شدیم که موفقیتی برای دانشگاه ما به شمار می رود.

محمدی‌فر خاطرنشان کرد: برای اولین بار وارد «گرین متریک» شدیم، یکی از 18 دانشگاه ایران هستیم که شاخص های «دانشگاه سبز» از جمله زیست محیطی، ساختمانی، مصرف انرژی، استفاده بهینه از آب و ... را رعایت کرده است.

وی افزود: در سال 97، دو مرکز شتاب در دانشکده های مهندسی و دانشکده کشاورزی و بیش از 10 مرکز رشد به دانشگاه بوعلی سینا همدان اضافه کردیم. مرکز رشد را به داخل دانشگاه آوردیم، به این دلیل که حلقه اتصال صنعت و جامعه از بدنه دانشگاه دور نشود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان تأکید کرد: دانشگاه را متعلق به جامعه می دانیم و سیاستِ «درهای باز» را برای دانشگاه بوعلی سینا همدان پیش گرفته ایم. یک پژوهشکده نیز در حوزه برق به تازگی تأسیس کرده ایم. مجوز راه‌اندازی مرکز سیگنال را هم از هیئت امنای دانشگاه دریافت کرده ایم تا فعالیت های بین رشته ای را تقویت کنیم.

محمدی‌فر ادامه داد: یک قطب علمی دیگر به دانشگاه اضافه کرده ایم. می خواهیم دانشگاه را به سمت کیفیت بیشتر پیش ببریم چون در حال حاضر، رشدِ کیفی سرلوحه کارهای ما قرار دارد. فعالیت های دانشجویی ما هم در سال گذشته گسترش پیدا کرد. فکر می کنم هر هفته چند دَه فعالیت توسط انجمن های دانشگاه در بخش های مختلف از جمله کارآفرینی برگزار شد. می خواهیم مسئولیت ها را تا حدودی به دانشجویان واگذار کنیم، ما هم وظیفه نظارتی و حمایتی خود را انجام می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: شاید کارهای ما دیربازده باشد؛ ولی اصل را بر توانمندسازی دانشجویان گذاشته ایم. می خواهیم فارغ‌التحصیلانی تحویل جامعه دهیم که توانمندی اشتغال‌پذیری داشته باشد. ما بخشی از یک اکوسیستم هستیم و به اعتقاد من اگر دانشگاه، وظیفه خود را به درستی انجام دهد، نتایج اجتماعی و اقتصادی خود را در سطح کلان می گذارد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان در ادامه گفت: با شهرداری ها، شرکت ها، کارخانه ها و مراکز مختلف تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده ایم. پژوهش در سطح استان همدان بر عهده کارگروه پژوهش و فناوری است و دانشگاه بوعلی سینا، زمامدار این مسئله است. پژوهش را منظم کرده ایم، پیش از این پژوهش ها پراکنده بودند ولی حالا به صورت موردی روی معضلات استانی کار می کنیم.

محمدی‌فر با اشاره به کاهش تعداد طرح ها برای تمرکز بیشتر بر حل مسئله گفت: ما تعداد طرح ها را از صد به 5 یا 6 طرح در حوزه های اساسی مانند آب و گردشگری تقلیل داده ایم تا بتوانیم مشکلات اساسی را حل کنیم. با حوزه علمیه هم تفاهم‌نامه امضا کردیم تا فعالیت های پژوهشی مشترک در مورد کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی داشته باشیم.

وی در پایان تأکید کرد: تا 5، 6 سال گذشته هیچ دانشجوی خارجی در دانشگاه بوعلی سینا همدان نداشتیم اما حالا تعدادشان منطبق با برنامه است و به هدف دو درصد از جمع کل رسیده ایم. دانشگاه بین المللی «دی 8» متشکل از گروه هشت کشور اسلامی (ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه) هم در دانشگاه بوعلی سینا همدان راه اندازی شد. اساسنامه دانشگاه به تصویب رسید و از بهار 98، دانشجو جذب می کنیم. همکاری های بین المللی زیادی هم با دانشگاه های ترکیه، آلمان، ایتالیا، کانادا، افغانستان، عراق و ... داشتیم. امیدوارم در سال آینده زمینه بین‌المللی شدن دانشگاه بوعلی سینا همدان بیشتر از گذشته فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 999678

وب گردی

وب گردی