تخیل در ربات‌های ایرانی رنگ واقعیت می‌گیرد

به زودی ربات‌های ایرانی فعالیت خود را در بیمارستان‌ها آغاز می‌کنند. پس با این اقدام گامی دیگر برای سربلندی ایران در حوزه رباتیک اجتماعی برداشته شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، غافلگیر کردن مخاطب کار نویسندگان داستان های تخیلی است. گاهی این اتفاق با جان بخشیدن به اشیاء عادی اطراف ما رخ می دهد. گاهی اسباب بازی ها از خیال به دنیای واقعیت می آیند و داستان اسباب بازی ها خلق می‌شود و گاهی ماشین های مسابقه برای هم کری می خوانند.

اما نویسندگان داستان های علمی- تخیلی سعی می‌کنند تا دلیل قانع کننده تری برای خیال پردازی های خود پیدا کنند. به همین دلیل ربات ها یکی از اصلی ترین المان هایی است که جان بخشیدن به آن خیلی هم دور از ذهن نیست. ربات های داستان های علمی-تخیلی گاهی خیلی ترسناک می‌شوند و آمده اند تا انسان ها را نابود کنند. گاهی هم صرفا یک خدمتکار ساده اند که مانند یک برده فقط از دستورات ارباب خود پیروی می‌کنند.

اما افرادی که به ربات ها عمیق تر نگاه می‌کنند، آنها را ابزارهای جان‌داری می بینند که می‌تواند دوست و همدم انسان ها شوند و برای زندگی بهتر به آنها کمک کنند. ربات ها می‌توانند اجتماعی باشند و در بین انسان ها و برای انسان ها زندگی کنند.

حال متخصصان و محققان فعال در این حوزه تلاش می‌کنند تا این تفکر عمیق داستان نویسان علمی-تخیلی به حقیقت بپیوندد. از این رو در سال های اخیر، فناوری هایی همچون فناوری های پیشرفته ساخت مکانیکی، پردازنده های الکتریکی، سنسورها و از همه مهم‌تر هوش مصنوعی، دست یابی به این هدف را هموارتر کرده است.

گروهی از محققان برجسته کشور در حوزه رباتیک اجتماعی و جوانان خلاق در دفتر خدمات فناوری رباتیک اجتماعی دانشگاه شریف گرد هم آمده اند تا ایران از حرکت علمی در این حوزه عقب نماند. این فعالیت ها ایران را در سکوی ششم حوزه رباتیک اجتماعی در دنیا قرار داده است. پس چشم انداز روشنی پیش روی کشور قرار دارد. به گونه ای که به زودی شاهد طراحی و ساخت این ربات ها و توسعه این فناوری در کشور بیش از گذشته باشیم.

علی مقداری مسئول این دفتر خدمات فناوری درباره فعالیت های این دفتر بیان کرد: در حال حاضر چندین پروژه در این دفتر در حال اجرا است. پروژه نخست مرتبط با طراحی و ساخت ربات «آرش» است. البته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مدل اولیه این ربات ساخته شد. اما اکنون پروژه در مدل نیمه صنعتی در حال انجام است. «آرش» ربات همراه در محیط بیمارستان است. کاهش استرس و انجام فعالیت های آموزشی یکی از کارهایی است که این ربات در محیط بیمارستان برای کودکان انجام می دهد. وجود این ربات کمک می کند فضایی شاد برای کودکان مبتلا به بیماری های خاص که مدت زمان طولانی در بیمارستان هستند ایجاد شود.

مقداری ادامه داد: «رسا» ربات دیگری است که مراحل پایانی ساخت خود را می گذراند. این ربات نیز دستیار آموزش زبان اشاره به کودکان ناشنوا است. البته علاوه بر این دو پروژه این دفتر خدماتی در ارتباط با ربات های اجتماعی به جامعه ارائه می دهد. همچنین تربیت نیروی انسانی این حوزه از خدمات دیگر دفتر است.

مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف با هدف حمایت، گردهم آوری و هم افزایی میان واحدهای خدمات فناوری دی ماه سال 92 با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد. البته با توجه به تاثیر آن در ترویج فرهنگ کسب و کار‌های دانش بنیان با حمایتی که از سوی معاونت علمی انجام شد فاز دوم آن نیز در دی ماه سال 1394 به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 999684

وب گردی

وب گردی