کنکوری‌ها در عید 98 چگونه مطالعه کنند؟/ درس بخوانید، جمع‌بندی کنید، تفریح نکنید!

معمولا کمیت و کیفیت مطالعه برای کنکور در فصل پاییز، شیب مناسبی دارد و در ماه ابتدایی زمستان هم روند صعودی خود را حفظ می کند ولی بهمن ماه، دورانی است که بیشترین آسیب را به داوطلبان وارد کرده و تأثیر محسوسی بر نتیجه عملکرد کنکوری ها می گذارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تیرماهِ هر سال برای بیش از یک میلیون دانش آموز ایرانی به معنای فرا رسیدن زمان رویارویی با غولی است به نام کنکور. بسیاری از داوطلبان برای نخستین بار روی صندلیِ سرنوشت می نشینند و تعداد قابل توجهی نیز به دلایل مختلفی، شانس خود را دوباره امتحان می کنند. عده ای در شانسِ نخست دچار استرس و اضطراب می شوند و فرصت چند ساعته به ظاهر برابر را از دست می دهند و برخی دیگر نیز یک سال دیگر پشت سد کنکور می ایستند تا با آمادگی ذهنی بیشتر امتحان بدهند.

عده اندکی از داوطلبان کنکور، از دو ماه و اندی روز باقی مانده فصل تابستان برای مطالعه بهره می برند و آغاز جدی را به اولین شنبه از مهرماه موکول می کنند! معمولا کمیت و کیفیت مطالعه در فصل پاییز، شیب مناسبی دارد و در ماه ابتدایی زمستان هم روند صعودی خود را حفظ می کند ولی بهمن ماه، دورانی است که بیشترین آسیب را به داوطلبان وارد کرده و تأثیر محسوسی بر نتیجه عملکرد کنکوری ها می گذارد.

از بهمن و اسفند به عنوان «دوران دلسردی» نام می برند، داوطلب دقیقا در نیمه راه قرار گرفته و از طرفی تصور می کند هر چه تاکنون خوانده را فراموش کرده و از سوی دیگر زمان زیادی برای جبران پیش روی خود نمی بیند. تعطیلات نوروز در این میان می تواند سکوی پرتاب یا سراشیبی سقوط باشد. عده ای در حال و هوای عید غرق شده و کاملا از فضای درس فاصله می گیرند اما داوطلبانی در نهایت موفق خواهند شد که از این روزها برای سبقت گرفتن از سایر رقبا استفاده می کنند.

نقش مهم خانواده‌ها

خانواده ها در موفقیت فرزندان خود نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارند. فراهم‌سازی فضای آرام و به دور از تنش و حاشیه برای مطالعه مستمر، یکی از اصلی ترین وظایف خانواده ها برای کمک به داوطلبان است. این وظیفه در ایام نوروز، بیشتر برجسته می شود. پدران و مادران برای قبولی فرزندان خود در دانشگاه های مورد علاقه‌شان باید دید و بازدید در ایام عید را به حداقل برسانند و البته داوطلبان هم تنها یک سال روی تفریحات و استراحت های عید، چشم ببندند تا چند ماه بعد، ثمره زحمات خود را ببینند.

توصیه رتبه‌های برتر

علی سالارحسینی، رتبه هفتم کنکور ریاضی سال 97 از تعطیلات نوروز به عنوان نقطه عطفی در مسیر مطالعه خود یاد کرد و گفت: «در طول سال تحصیلی، روزانه 7 ساعت و بعد از عید نوروز که برای کنکور آماده می‌شدم، روزانه بین 11 تا 12 ساعت مطالعه می‌کردم. در مدتی که خود را برای کنکور آماده می‌کردم فعالیتی در فضای مجازی نداشتم و حضور در فضای مجازی اصلا برایم مهم نبود و کاملا به هدفم فکر می‌کردم.»

فروغ رنجبر، رتبه اول کنکور هنر هم از افزایش ساعات مطالعه روزانه خود بعد از تعطیلات نوروز صحبت کرد و گفت: «از مهر ماه که آغاز کردم، روزی سه الی چهار ساعت درس می‌خواندم اما از عید 97 به بعد، زمان مطالعه را افزایش دادم و حدود 13 تا 14 ساعت درس می‌خواندم. البته استراحت هم می‌کردم اما استراحت من بیشتر محدود به غذاخوردن و استراحت‌های کوتاه مدت می‌شد.»

البته مطالعه مستمر در تعطیلات نوروز به معنای در پیش گرفتن یک روند فرسایشی نیست. اگر از 25 اسفندماه 97 تا 16 فروردین ماه 98 را روزهای عید در نظر بگیریم، داوطلب دقیقا 21 روز معادل 3 هفته زمان در اختیار دارد که می تواند 14 روز را به مطالعه و 7 روز را به استراحت بپردازد. البته تعداد ساعت مطالعه در 14 روز نباید کمتر از مطالعه مفید در روزهای عادی (10 ساعت در روز) باشد. این دوره که 140 ساعت مطالعه را شامل می شود، بهترین فرصت برای داوطلبانی است که روزهای زیادی را از دست داده اند و می خواهند عقب‌ماندگی خود را جبران کنند. همچنین داوطلبانی که وضعیت بهتری دارند، می توانند ایام عید را به جمع‌بندی دروس اختصاص دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 999695

وب گردی

وب گردی