افزایش کارایی بذرهای گیاهی با کمک فناوری کوتینگ

یک شرکت دانش بنیان داخلی به همت متخصصان بومی موفق شد کارایی انواع بذور گیاهان دارویی، زینتی، زراعی و سبزیجات را با استفاده از تکنیک های کوتینگ افزایش دهد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، بذر یکی از نهاده های بسیار مهمی است که نقش برجسته و تعیین کننده ای در افزایش محصول در واحد سطح را به عهده دارد و درصورت رعایت اصول ناظر بر تولید بذر می تواند افزایش محصول را تا میزان 100 درصد تضمین کند.

یک شرکت دانش بنیان داخلی به همت توانمندی جوانان ایران زمین موفق شد نام ایران را وارد لیست کشورهای دارای فناوری کوتینگ بذر کند. این تکنیک تنها در اختیار 4 کشور بود که ایران نیز توانست به این فناوری مدرن دست یابد.

حامد زمانی مدیر عامل شرکت شاهدانه بذر شمال، تولیدکنندگان بذر سبزیجات یا گیاهان دارویی بذرشان را به ما می دهند و ما آن را پلت و یا روکش می کنیم و به آنها برمی گردانیم. ریزدانه هایی چون گیاهان زینتی، کدو خیار و غیره را کوتینگ می کنیم. یعنی با استفاده از تکنیک کوتینگ، قطر بذر را که حدود 0/2 میلی متر است به دو میلی متر افزایش می دهیم. این افزایش قطر و وزن کمک می کند بذر به راحتی توسط دستگاه های کارنده در مزرعه یا سینی های نشاء کاشته شود.

وی افزود: کوتینگ، حجم بذر را 50 درصد افزایش می دهد. کاربرد دیگر این روش آن است که می توان عناصر غذایی میکرو و ماکرو، هورمون های رشد و مواد محافظت کننده و تقویت کننده رشد در برابر استرس های محیطی را به بذرها اضافه کرد تا بذرها به هنگام جوانه زنی در خاک در مقابل میکروارگانیسم های مضر و شرایط میکروبی و عوامل خسارت زای خاکزی محافظت شوند.

این فعال دانش بنیانی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از بذرها ریز هستند و یا شکل هندسی نامنظمی دارند. به همین دلیل کاشت آنها توسط دستگاه های کارنده امکان پذیر نیست. در مورد گیاهان دارویی که بعضی از بذرها ریز هستند، کشاورزان با روش های سنتی اقدام به کاشت می کنند که این روش هزینه کاشت، تنک کردن و کارگری بیشتری را می طلبد.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، کوتینگ بذور پیشرفت بزرگی در آماده سازی و مناسب سازی بذر برای موقعیت های مختلف است. کوتینگ بذر در جوانه زنی و رشد نهال های بذری نیز موثر است.

وی همچنین عنوان کرد: مهم ترین نقش کوتینگ در جوانه زنی متورم شدن پوشش بدر در زمان آبگیری و اندوخته بالای آب درون آن است. پوشش اطراف بذر با جذب آب باعث تضمین جوانه زنی بذر می شود.

زمانی درباره تعداد شاغلان در این شرکت دانش بنیان، گفت: در حال حاضر دو نفر در شرکت ما مشغول به فعالیت هستند و از معاونت علمی تقاضا داریم برای توسعه این فناوری به شرکت ما کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: سال آینده بر اساس مذاکراتی که با کشور آذربایجان داریم، محصول تولیدی خود را به این کشور صادر خواهیم کرد. این کار ارزآوری قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 999722

وب گردی

وب گردی