فناوری؛ بهانه جدید نزدیکی اعراب به  اسرائیل (بخش اول)

در این مقاله سه بخشی، به زوایایی ازاستفاده فناوری رژیم صهیونیستی توسط برخی از کشورهای عربی مرتجع که زمانی با تمام قوا در برابر اسرائیل مقابله می کردند، پرداخته شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پس از اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی کشورهای عربی منطقه به اسرائیل به عنوان عنصری مزاحم در منطقه غرب آسیا نگاه کرده و از تمام توان خود برای فشار به آن استفاده کردند اما در سال های اخیر بسیاری از گزارشات حاکی از آن است که برخی کشورهای عربی در حال استفاده از فناوری اسرائیل بوده و به عادی سازی روابط خود با این رژیم در این عرصه اقدام کرده اند که در این مقاله سه بخشی، به زوایایی از آن پرداخته می شود.

تغییر مسیر کشورهای عربی در تعامل با اسرائیل

مسیر نزاع عربی – اسرائیلی پس از سقوط شوروی سابق و تک قطبی شدن جهان و تسلط آمریکا بر منطقه و همچنین پس از جنگ اول خلیج فارس دچار تغییراتی شد. البته حوادث 11 سپتامبر سال 2001 آمریکا و اعلام جنگ علیه تروریسم توسط جرج بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز در این تغییرات سهم قابل توجهی داشت. دعوت آمریکا به ایجاد نظم نوین جهانی به ویژه در کنفرانس مادرید در سال 1991 و آغاز مذاکرات عربی – اسرائیلی برای دستیابی به صلح سر آغازی بر این دگرگونی ها بود.

تلاش برای تحقق چارچوبی جهت استقرار اسرائیل در منطقه عربی متخاصم تنها بر اساس ویژگی های تاریخ تمدنی، فرهنگی و دینی نبوده است، بلکه بر اساس خصوصیات جغرافیای اقتصادی و بازارهای جهانی نیز بوده است. در چارچوب همین بازار جهانی هسته های اولیه بازار غرب آسیا تشکیل شد و به تدریج توسعه آن از اسرائیل آغاز شد تا از آن برای تسلط اقتصادی، فناوری، امنیتی و غیر نظامی استفاده شود. همین سیاست به اسرائیل اجازه داد بر اساس استراتژی خود به دنبال صلح مشروط پیشروی نماید چرا که از دو نوع برتری در برابر کشورهای عربی برخوردار بود، اول برتری امنیتی بازدارنده در میان کشورهای عربی متخاصم و معرفی خود به عنوان نظامی دموکراتیک در میان کشورهای غیر دموکراتیک و دیگری برتری اقتصادی و تکنولوژیک در میان کشورهای عربی غیر پیشرفته.

ویژگی دوم اسرائیل ایجاد و تقویت روابط دو جانبه این رژیم با کشورهای جهان را از طریق شرکت های فناورانه، توافقات انجام شده در چارچوب این شرکت ها و ادغام شرکت های اسرائیلی در شرکت های بزرگ جهانی سهولت بخشید.

توسعه روابط تکنولوژیک اسرائیل با کشورهای مختلف جهان

ارتباطات مبتنی بر فناوری اسرائیل با کشورهای جهان تنها محدود به کشورهای اروپای غربی نبوده و در کشورهای اروپای شرقی، چین و هند نیز افزایش یافته است، چنانچه در 6/7/2017 اسرائیل و هند قراردادهایی به ارزش حدود 20 میلیارد دلار امضا کردند.

بازارهای اروپای شرقی برای اسرائیل دروازه های جدیدی را برای صادرات تولیدات فناورانه گشوده است، چنانچه به طور متقابل فرصت های مناسبی را برای اسرائیل جهت واردات نیازهای خود که محصور در بازارهای این کشورها و کشورهای اروپای غربی است فراهم کرده است. به عنوان مثال صادرات اسرائیل به لهستان از 1.3 میلیون دلار در سال 1990 به رقمی حدود 219.4 میلیون دلار در سال 2010 افزایش یافته و حجم سرمایه گذاری های اسرائیل نیز در این کشور از 4 میلیارد دلار فراتر رفته است. اما صادرات اسرائیل به مجارستان از 21 میلیون دلار در سال 1990 به 152.8 میلیون دلار در سال 2010 افزایش داشته و تبادلات تجاری آن با رومانی به بیش از 3 میلیارد یورو رسیده است.

اسرائیل توانسته توافقات اقتصادی زیادی با کشورهای اروپای شرقی با هدف توسعه همکاری های تجاری خود منعقد نماید که می توان به عنوان نمونه به 9 قرارداد اقتصادی با کشور آلبانی اشاره کرد. توسعه اقتصادی اسرائیل افزایش فرصت های شغلی را برای آن به ارمغان آورده است، به عنوان مثال شرکت (Netafim) اسرائیل که به یکی از بزرگترین شرکت های سامانه های آبیاری قطره ای جهان تبدیل شده در بیش از 110 کشور جهان فعالیت می کند. این شرکت دفاتری در کشورهای تایوان، نیوزلند، چین، هند، تایلند، ژاپن، فیلیپین، کره، اندونزی، آمریکا، پرو، مکزیک، شیلی، کلمبیا، اکوادور و ده ها کشور اروپایی دارد. (Netafim) همچنین پس از سال 2009 فعالیت خود را در کشورهای اسلامی مانند آذربایجان، قراقستان و ازبکستان که روزگاری بخشی از شوروی سابق محسوب می شدند آغاز کرده و هم اکنون اسرائیل روابطی دوستانه با دولت های این کشورها دارد.

ادامه دارد...

کد خبر: 999753

وب گردی

وب گردی