فناوری؛ بهانه جدید نزدیکی اعراب به  اسرائیل ( بخش دوم)

در سال های اخیر بسیاری از گزارشات حاکی از آن است که برخی کشورهای عربی در حال استفاده از فناوری اسرائیل بوده و به عادی سازی روابط خود با این رژیم در این عرصه اقدام کرده اند که در این مقاله سه بخشی به زوایایی از آن پرداخته می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در بخش گذشته این مقاله به تغییر موضع کشورهای عربی در قبال اسرائیل و توسعه روابط تکنولوژیک اسرائیل با کشورهای جهان از جمله کشورهای عربی پرداخته شد و در این بخش به تغییر ماهیت عادی سازی روابط با اسرائیل و نفوذ شرکت های اسرائیلی در کشورهای عربی اشاره می شود.

تغییر ماهیت مفهوم عادی سازی روابط از فرهنگی به فناوری

دانش اسرائیل در عرصه فناوری با درخواست جهانی روبرو شده و ظاهراً اطمینان اسرائیل به تغییرات اساسی در مواضع کشورهای عربی در گرو اطمینان آنها نسبت به دریافت فناوری اسرائیل است، اطمینان به تغییر مواضع بر اساس نیازها و گشوده شدن کانال هایی برای عادی سازی روابط و همکاری با کشورهای عربی؛ چرا که آنها نیز مانند دیگران به فناوری های روز جهان که برخی از آنها در اختیار اسرائیل است نیاز دارند. از دیدگاه اسرائیل با وجود اختلافات ریشه ای برخی کشورها با صهیونیسم و یهودیت و همچنین مشکلات موجود میان مسلمانان و صهیونیست ها؛ اما مواضع کشورهای جهان تغییر کرده است و برخی از آنها به دنبال بهره برداری از فناوری اسرائیل هستند.

رئیس شرکت (eBay) بزرگ‌ترین سایت مزایده اینترنتی جهان گفت: شرکت های زیادی در کشورهایی جهان از جمله هند و ایرلند وجود دارند که ماموریت های حساس خود را به کارشناسان آن کشورها واگذار نمی کنند، شرکت هایی مانند (Google, Cisco, Microsoft, Intel, eBay) حفظ اسرار خود را به عنوان عاملی برای ادامه حیات خود به گروه های اسرائیلی واگذار می کنند.

در نتیجه شکی نیست که عادی سازی روابطی که روی آن حساب می شود از بٌعد فرهنگی که در اصطلاح از آن به عنوان عادی سازی روابط تعبیر می شود نیست بلکه به معنای عادی سازی روابط ناشی از اجبار برخی کشورهای برای استفاده از فناوری غیر نظامی و امنیتی اسرائیل است. هنگامی که از نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس دیپلماتیک روزنامه جروزالم پست در فوریه 2016 در خصوص آنچه کشورهای عربی از اسرائیل می خواهند سوال شد وی پاسخ داد: آنها سه چیز می خواهند فناوری، فناوری و فناوری، تحول سریع اقتصاد جهانی به سوی اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات به نفع اسرائیل است که از موقعیتی بسیار خوب در زمینه کلان داده (Big Data)، ارتباطات و هوش مصنوعی برخوردار است و اینها به تنهایی می تواند همه چیز را تغییر دهد.

استراتژی حاکم کنونی بر اسرائیل نسبت به انتشار نوعی ذهنیت در میان کشورهای عربی و جهان سرمایه گذاری کرده است. این ذهنیت که عاری از مضمون های تاریخی و قومی و فرهنگی است بر اساس تحولات بین المللی و مفاهیم علمی جدید و فراتر از مفاهیم قدیمی چون سرزمین موعود، شهرک سازی و توسعه جغرافیایی بدون محدودیت است، همان عادی سازی روابط تکنولوژیک بوده که به دنبال انتقال مفهوم جدیدی از صهیونیسم است. این دیدگاه جدید که اسرائیلی ها به شدت پیگیر آن هستند با اصول تسلط فناوری اسرائیل در عرصه ارتباطات و اطلاعات هماهنگی دارد. این سیاست ها توان تاثیر گذاری، نفوذ و قدرت شرکت ها و دستگاه های امنیتی برای انجام اقدامات لازم، کسب مهارت در تحلیل کلان داده و ارائه اطلاعات دقیق برای تصمیم گیری بر اساس آن و مبارزه با تروریسم در سطح جهان با استفاده از فناوری را افزایش می دهد. این همان چیزی است که نتانیاهو در جریان سخنان خود در 21/2/2018 به آن افتخار کرده و گفت: دستگاه های امنیتی ما (یگان 8200 ارتش) از سقوط هواپیمایی که مسافران استرالیایی داشت جلوگیری کردند و این تنها یکی از تحرکات بسیاری است که ما انجام می دهیم؛ زیرا داعش تلاش کرد این هواپیما را منفجر کند، آنها می خواستند پرواز شرکت هوایی الاماراتیه را که قرار بود سیدنی را به مقصد ابوظبی ترک کند منفجر نمایند.

توجه جهان به تکنولوژی و داده ها و خطرات و مزایای آن و همچنین وجود حملات تروریستی در سراسر جهان و تلفات آن امری غیر قابل انکار است، اما اسرائیل مشغول به امور دیگری است، به راستی اسرائیلی ها چگونه به این حجم از فناوری دست یافته و از این ویژگی و همچنین حملات تروریستی در نقاط مختلف جهان بهره مند می شوند و از آن برای منافع بین المللی، منطقه ای و داخلی خود استفاده می کنند؟ اسرائیل دائماً از وحشت دیگران استفاده می کند و برای خود فرصت های اقتصادی و سیاسی فراهم می نماید.

نفوذ شرکت های اسرائیلی در کشورهای عربی

شرکت های اسرائیلی به طور قابل توجه در عرصه کشورهای عربی نیز نفوذ کرده اند، بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ آمریکا که متخصص در تهیه گزارشات و اخبار مالی است شرکت های اسرائیلی متعددی در کشورهای عربی خلیج فارس به ارائه خدمات در زمینه های مختلف به ویژه در بخش حفاظت امنیتی اشتغال دارند و به طور محرمانه با وجود اطلاع کشور مقابل از هویت مالکان آن در این کشورها فعالیت دارند.

از جمله این شرکت ها (IntuView) در عربستان است که در زمینه کاوش مخفیانه در اینترنت فعالیت دارد. این شرکت توسط سموئیل بار تاسیس و اداره می شود که تجربه 30 سال کار اطلاعاتی در دستگاه های امنیتی اسرائیل را دارد. (IntuView) یک نسخه اسرائیلی از فناوری آمریکایی (Palantir) است که در جمع آوری و تحلیل داده ها تخصص دارد. این فناوری آمریکایی دو نرم افزار تحلیل داده تولید کرده است که یکی از آنها (Palantir Gotham) بوده و وزارت دفاع آمریکا برای تحلیل داده های مربوط به تروریسم از آن استفاده می کند و دیگری (Palantir Metropoli) است و شرکت بار خدمات ارائه شده از آن به آژانس های اطلاعاتی در مناطق اروپایی و آمریکا را خریداری کرده است.

این شرکت اسرائیلی همچنین خدمات رصد ترویست های احتمالی در شبکه های اجتماعی را نیز به عربستان ارائه می کند. شرکت بار با استفاده از یکی از نرم افزارهای خود که ادعا می شود (IntuScan) نام دارد تحقیقات فراوانی از نیروهای جهادی عربستانی انجام می دهد به طوری که قادر است 4 میلیون داده ورودی از شبکه های اجتماعی فیس بوک و توییتر را تنها در یک روز تجزیه و تحلیل نماید.

سموئیل بار مدیر این شرکت می گوید: آغاز همکاری ما از دو سال گذشته از طریق یکی از افراد با نفوذ در حکومت عربستان در این کشور آغاز شد، زمانی که سعودی ها به کمک برای تعیین هویت تروریست های احتمالی نیاز داشتند. تنها مشکل در مورد آنها کشف فعالیت مخفیانه شرکت و اعلام نکردن هویت آن بود تا موجب قطع همکاری نگردد.

این شرکت در جریان تحلیل داده ها تنها به ردیابی تروریسم اکتفا نمی کند بلکه فعالیت های آن به فناوری حسگرهای نانو علیه افراد انتحاری توسعه یافته است. این حسگرهای بسیار کوچک که قابلیت نصب در اماکن عمومی را دارد می توانند فرد انتحاری را از دور با استفاده از بوی مواد منفجره، حرارت و وزن تشخیص دهد. این فناوری اسرائیل را در مرکز پیشرفت تکنولوژی مبارزه با تروریسم قرار خواهد داد که بسیاری از کشورها با توجه به بی ثباتی های منطقه به آن نیاز دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 999754

وب گردی

وب گردی