افزایش 73 درصدی سهم زنان از آموزش های فنی حرفه ای

نگاهی به کارنامه چهل ساله فعالیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نشان از افزایش سهم 73 درصدی زنان در آموزش های غیردولتی و سهم 35 درصدی این قشر مهم در جامعه از آموزش های دولتی در این سازمان دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1359 به دنبال ادغام سه واحد آموزشی اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی، صندوق کارآموزی و کانون کارآموزی تشکیل شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی سهم زنان به عنوان مهم ترین قشر جامعه در صحنه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افزایش یافت و شاهد حضور پررنگ این گروه در فعالیت های گوناگون به ویژه حوزه آموزش و مهارت افزایی بودیم. سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز به عنوان یکی از سازمان های آموزشی کشور با اجرای طرح و برنامه های گوناگون سهم زنان را در آموزش های دولتی خود به 35 درصد و در آموزش های غیردولتی به 73 درصد رساند.
این سازمان زمانی فعالیت خود را آغاز کرد که تعداد مراکز آموزشی دولتی تا سال پیروزی انقلاب اسلامی 31 مرکز بود که این میزان در سال 97 به 552 مرکز رسید و رشد 18 برابری یافت.
همچنین، این سازمان اکنون در قالب بیش از 600 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و بیش از 17 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در سطح کشور به آموزش تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای فعالیت می کند.آموزش، پژوهش، تولید استانداردهای آموزشی و ارزیابی مهارت نیروی کار کشور از اهداف و ماموریت های اصلی سازمان فنی و حرفه ای کشور به شمار می رود.
نگاهی به کارنامه 40 ساله این سازمان نشان از رشد و پیشرفت ظرفیت و استانداردهای آموزشی فنی و حرفه ای در کشور دارد.
بر اساس آمارهای ارائه شده تا پیش از انقلاب اسلامی تنها 21 مرکز آموزش کارگاهی، سه مرکز کارآموزی و هفت مرکز آموزش حرفه ای در کشور فعال بود.
در حال حاضر اما تعداد مراکز سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به 552 مرکز و 85 شعب آموزش ارتقا یافته است. مراکز کارگاهی و بین کارگاهی این سازمان نیز به 336 مرکز ارتقای یافته است.
از آنجا که آموزش و مهارت افزایی از اهداف اصلی سازمان فنی و حرفه ای به شمار می رود، مراکز آموزشی این سازمان در زندان و پادگان ها نیز فعالیت می کنند که تعداد آن ها در چهار دهه گذشته به 558 مرکز ارتقا یافته است.
کارگاه های سیار شهری و روستایی، عشایری، دانشگاه های تحت پوشش، معتادان بهبودیافته، سکونت های غیررسمی و اصناف نیز از جمله بخش هایی است که مراکز فنی و حرفه ای با ایجاد مراکز خود به گسترش ظرفیت مهارت های فنی و حرفه ای کشور پرداخته است. مجموع مراکز فعال در این بخش ها طی چهار دهه گذشته تاکنون به بیش از 8 هزار مرکز می رسد.
مراکز غیردولتی فنی و حرفه ای نیز از دیگر بخش های فعال آموزشی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به شمار می رود. تعداد این مراکز اگرچه در طول سال های گذشته با اندکی اختلاف افزایش و کاهش یافته است اما این تعداد پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون از 70 مرکز در سال 57 به 11 هزار و 13 مرکز و رشد 157 برابری رسیده است.
همچنین، میزان صدور گواهینامه های مهارتی از 15 هزار گواهینامه در سال 57 به بیش از 988 هزار گواهینامه رسیده است و با رشد 64 درصدی روبه رو شده است.
استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفه ای نیز در طول چهار دهه، از کمتر از یکهزار استاندارد به بیش از 5 هزار استاندارد ارتقا یافته و به رشد 6 برابری دست یافته است.

** آموزش های فنی و حرفه ای پیش از انقلاب
پایه های فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای به آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت مصوب 27 دی ماه سال 1339 شورای عالی کار بازمی گردد.
تشکیل مراکز آموزش فنی و حرفه ای با واگذاری مرکز آموزش کرج از سازمان ذوب آهن ایران وابسته به وزارت اقتصاد به وزارت کار و امور اجتماعی آغاز و شهر کرج کانون آموزش های فنی و حرفه ای کشور نامیده شد.گشور آلمان را می توان جزو نخستین مشارکت کنندگان در تشکیل ساختار آموزش های مهارتی به شمار آورد.
مراکز کارآموزی فنی و حرفه ای تا پیش از انقلاب به سه مرکز می رسید و تعداد مراکز آموزش حرفه ای نیز هفت مرکز بود.

** آموزش مهارت به پناهندگان
سازمان فنی و حرفه ای کشور آموزش مهارت به پناهندگان را از سال 2011 میلادی آغاز کرد. فرآیند اجرای این طرح شامل گام هایی چون رایزنی برای انعقاد تفاهم نامه، نیازسنجی از پناهندگان، امضا موافقتنامه سه جانبه، ابلاغ تعهدات به استان ها، اجرای دوره ها، نظارت بر دوره ها و بازدید نمایندگان آژانس های بین المللی است.
بر اساس توافقنامه های سه جانبه صورت گرفته میان سازمان فنی و حرفه ای کشور با سازمان امور پناهندگان نروژی، انجمن پناهندگان دانمارک و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در هشت سال گذشته، در مجموع 21 هزار و 151 پناهنده در کشور تحت آموزش های حرفه ای قرار گرفته اند.
طرح آموزش مهارت به پناهندگان با هدف بهبود وضعیت معیشتی پناهندگان و توانمندسازی مهاجران برای بازگشت داوطلبانه به آموزش 180 حرفه به پناهندگان می پردازد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 999776

وب گردی

وب گردی