تصمیم وزارت علوم برای طرح بومی‌گزینی مبهم است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس گفت: اگر در بومی گزینی به دنبال این باشیم که نخبه حق ندارد از دانشگاه های خوب استفاده کند، اشتباه است و قابل دفاع نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، علیرضا سلیمی با اشاره به صحبت‌های معاون وزیر علوم مبنی بر اینکه بومی‌گزینی دانشگاه‌ها سیاست غلطی است و گسست فرهنگی ایجاد می‌کند گفت: نبوغ و نخبگی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد. گاهی می‌بینیم که یک نخبه در یک روستای دورافتاده و محروم زندگی می‌کند و نبوغ دارد. اگر مقصود از بومی گزینی این است که این نخبه حق ندارد از بهترین دانشگاه‌های کشور مثلا شریف استفاده کند، با اینکه نخبه است، این چیز غلطی است چراکه آقایان توضیح نمی‌دهند که منظور از بومی گزینی چیست.

نماینده مردم محلات و دلیجان در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت افزود: اگر مقصود از بومی‌گزینی این باشد که افراد را از حق خود محروم کنیم، ناروا است و قابل دفاع نیست اما اگر مقصود از بومی گزینی این باشد که در شرایط مساوی از نظر رتبه علمی، ضریب هوشی و نخبگی بین دانشگاه‌ها تفاوتی نباشد منطقی است. مثلا یک خانم در سیستان و بلوچستان است و در خوزستان قبول شود. اگر شرایط مساوی بین دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه زاهدان وجود دارد و تفاوتی از نظر رتبه نیست، پس ضرورتی ندارد که این دانشجو دائم در تردد و آواره باشد به همین دلیل بومی گزینی در این شرایط منطقی و عقلانی است.

سلیمی اظهار داشت: متاسفانه برخی مسئولان توضیح درستی از بومی گزینی ندادند و یک امر مبهمی را القا کردند و مقصود خود را از بومی‌گزینی توضیح نمی‌دهند اگر مقصود از بومی‌گزینی مشخص باشد بهتر می‌توان در این مورد نظر داد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در شرایط مساوی به دلیل اینکه هزینه‌های دانشجو از نظر رفت و آمد و نداشتن خوابگاه به ویژه در این گرانی کاهش پیدا کند، سعی کنیم افرادی که اهل هر منطقه هستند در شرایط مساوی از نظر رتبه علمی، ضریب هوشی و نخبگی بین دانشگاه‌ها در همان جا مشغول به تحصیل کنیم.

کد خبر: 999778

وب گردی

وب گردی