غول‌های انرژی زا

تپه های سبز، توربین های بادی ، پره های چرخان و بادی که گویی تصمیم دارد کوه ها را تکان دهد . اینجا منجیل است شهر انرژی گیلان.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، وارد شهر انرژی در خطه گیلان که می شوید نخستین تصویری که پس از ورود به شهر نظرتان را جلب می کند توربین های بادی در حال چرخش است که به سرعت جریان وزش باد در حال تولید انرژی هستند.

باد منبع انرژیی مهارشدنی که سال هاست با روش های مختلف کنترل شده و درخدمت صنعت انرژی درآمده است تا توان جنبشی خود را برای تبدیل به انرژی در نیروگاه ها تبدیل کند .

سال ها پیش تنها کاربرد باد برای تولید انرژی در آسیاب های بادی بود که با استفاده از این انرژی برق تولید می شد اما با توجه به پیشرفت علم وشکل گیری فناوری های جدید درحال حاضر باد به عنوان یک نیروی کاربردی در نیروگاه ها برای تولید انرژی استفاده می شود .

طراحی موتورهای چرخان به مرور شکل گرفته تا تبدیل به توربین های بادی فعلی شده اند که در ابعاد و با کاربردهای مختلف به تولید انرژی مشغول هستند .

نیاز به تولید انرژی های تجدید پذیر پایان ندارد و این انرژی ها باید دائما تولید شوند تا زندگی و امور روزمره مردم دچار مشکل نشود ، منابع انرژی های تجدید پذیر ضامن ادامه حیات زمینیان است .

حال باید توجه داشت که توربین های بادی علاوه بر تولید انرژی مزایای دیگری را دنبال می کنند که مهم‌ترین مزیت، آنها کاهش تاثیرات مخرب زیست‌محیطی است. توربین‌های بادی مستقیما، هیچ‌گونه آلودگی آب‌وهوایی یا زیست‌محیطی ندارند. به همین ترتیب، تجهیزات و ماشین‌آلات توربین‌های بادی هیچ یک از گازهای گلخانه‌ای مضر را که به تغییرات اقلیمی کمک می‌کند، منتشر نمی‌کنند. این عدم آلودگی باعث می‌شود که جمعیت‌هایی که در اطراف مزارع بادی ساکن هستند، از مشکلات جدی پزشکی مانند سرطان ریه یا آسم مصون باشند. علاوه‌ بر این، حیوانات نیز در محیطی سالم‌تر رشد می‌کنند.

باد یک منبع انرژی تجدید پذیر است که مهار شده و به وسیله توربین های بادی تبدیل به انرژی برق می شود .توربین‌های بادی به‌ویژه در مناطق بادخیز، می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز برق تولید کنند. این امر به‌خصوص برای مناطق ساحلی و کوهستانی مطلوب است. همچنین می‌توان توربین‌های بادی و پانل‌های خورشیدی متوسط را برای به حداکثر رساندن تولید انرژی تجدید پذیر در مکان‌هایی با آفتاب و باد متناوب ترکیب کرد.

توربین‌های بادی می‌توانند در مکان‌های مختلفی با کاربردهای تجاری یا خانگی نصب شوند. تجهیزات بادی را می‌توان در منازل، مزارع، سکوهای دریایی و در بالای تپه‌های بلند نصب کرد. توربین‌های دریایی می‌توانند پایه‌های ثابت یا شناور داشته باشند و از جریان‌های مداوم بادهای اقیانوسی بهره‌مند شوند. در واقع، این شکل از انرژی تجدیدپذیر بسیار مقیاس‌پذیر است. در حالی که نیروگاه‌های سنتی برای تامین برق جمعیت‌های بزرگ طراحی شده‌اند، توربین‌ها در ابعاد مختلفی توسعه یافته‌اند. مدل‌های مختلف توربین‌های بادی می‌توانند برق یک مزرعه کوچک، یک خانه یا صدها خانه را تامین کنند.

درکشور ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه انرژی بادی وجود دارد و یکی ازاین ظرفیت ها در نیروگاه بادی منجیل در استان گیلان مستقر است که به دلیل وزش بادهای شدید امکان تولید انرژی از باد بسیار گسترده وجود دارد و بخش قابل توجهی از نیروی برق در این نیروگاه تامین می شود .

با توجه به کابردهای فراوان انرژی باد و توربین های بادی این منبع تجدید پذیر بسیار حائز اهمیت است به همین منظور ستادتوسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد تا با حمایت از توسعه فناوری های به روز در حوزه انرژی باد در جهت رشد و پیشرفت انرژی های تجدید پذیر گام بردارد.

فریدون رضایی معاون انرژی های تجدید پذیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی درباره طراحی توربین های بادی در کشور گفت : با توجه به وجود مناطق بادخیزدر ایران، طراحی و ساخت آسیاب های بادی از ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح رایج بوده و هم‌اکنون نیز بستر مناسبی جهت گسترش بهره‌برداری از توربینهای بادی فراهم شده است .

وی درادامه گفت: مطالعات و محاسبات انجام شده در زمینه تخمین پتانسیل انرژی باد در ایران نشان داده‌ که تنها در ۲۶ منطقه از کشور (شامل بیش از ۴۵ سایت مناسب) میزان ظرفیت اسمی سایت ها، با در نظر گرفتن یک راندمان کلی 33 درصد، در حدود 500/6 مگاوات است. و این در شرایطی است که ظرفیت اسمی کل نیروگاه‌های برق کشور از حدود ۷۰۰۰ مگاوات به بیش از ۸۰ هزار مگاوات یعنی بیش از ۱۱ برابر رسیده است. ضمن اینکه می‌توانیم تا ۵۰ درصد اوج بار فعلی را فقط از انرژی باد تامین کنیم.

رضایی با اشاره به این موضوع که در سال ۲۰۰۴ تنها ۲۵ مگاوات از 33 هزار مگاوات برق تولید شده در ایران با استفاده از انرژی بادی تولید شده بودگفت : در سال ۲۰۰۶ میلادی سهم برق تولید شده در ایران با استفاده از انرژی بادی ۴۵ مگاوات بود (رتبه سی ام در دنیا) که به نسبت سال ۲۰۰۵ رشد چهل درصدی را نشان می‌داد. در سال ۲۰۰۸ میلادی نیروگاه بادی منجیل (در استان گیلان) و بینالود (در استان خراسان رضوی)، ظرفیت ۸۲ مگاوات برق را داشته‌اند. ظرفیت برق بادی در ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۳۰ مگاوات ساعت بوده‌است.

وی با اشاره به این موضوع که ایران عضو مجمع جهانی انرژی بادی است گفت: ایران مبالغ زیادی را در زمینه انرژی تجدیدپذیر برق بادی، سرمایه‌گذاری کرده‌است. میزان یارانه‌های تخصیصی در بخش برق فسیلی حدود ۷٫۳ میلیارد یورو است که مانعی جدی بر سر راه توسعه انرژی‌های تجدید پذیر به‌شمار می‌رود. علی‌رغم وجود یارانه‌ها، میزان ظرفیت نصب شده برق بادی تا اوایل سال ۱۳۸۷ بالغ بر ۱۲۸ مگاوات بوده‌است، که تولید ۳۰۷ گیگاوات ساعت برق را طی سال های 73 الی 84 را به همراه داشته‌است.

معاون انرژی های تجدید پذیر ستاد توسعه فناوری های حوزه انرژی معاونت علمی گفت : این میزان برق تولیدی سبب صرفه جویی ۴۲۵ هزار بشکه معادل نفت در بخش نیروگاهی ایران شده و در جای خود موجب کاهش یک میلیون تن انواع آلاینده‌های زیست محیطی در فاصله سال های 73 تا 84 شده‌است. با استفاده از اطلاعات واقعی ماهیانه بادر در استان‌های کشور و با بهره‌گیری ازمعادله چگالی وایبول، پتانسیل قابل استفاده باد در استان‌ها محاسبه شده و در نهایت کل پتانسیل برق بادی به میزان 6/3 گیگاوات تخمین زده شده‌است. البته محاسبات دیگر تا حد ۶ گیگاوات ظرفیت را برآورد کرده‌اند.

رضایی همچنین بیان کرد : بر اساس سیاست‌های فعلی انرژی کشور، ارزش خالص و نرخ بازده داخلی پروژه‌های باد در سه استان گیلان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی محاسبه شده‌است، که تأییدکننده این واقعیت است که پروژه‌های برق بادی در این سه استان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

وی خاطر نشان کرد: نتایج نشان می‌دهد که با حذف یارانه‌های انرژی فسیلی به همراه یک روش بازار محور، می‌توان ظرفیت انرژی بادی را به 6/3 تا ۶ گیگاوات افزایش داد. این ظرفیت نصب شده می‌تواند سبب صرفه‌جویی حدود ۴۷ تا ۸۴ میلیون بشکه معادل نفت ۱۲۷۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰۰ بشکه در روز در بخش نیروگاهی ایران شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 999796

وب گردی

وب گردی