قیمت سنبل ۳ برابر شد/ نصف پیاز وارداتی سنبل گل نداد

رئیس اتحادیه گل و گیاه تهران گفت: سنبل تا سال گذشته ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان به فروش می رسید ولی امسال این قیمت به ۳۰ هزار تومان رسیده؛ چراکه پیاز وارداتی سنبل تا ۵۰ درصد گل نداده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، اکبر شاهرخی در رابطه با مشکلات گرانی و نایاب شدن برخی گونه های گل و گیاه اظهار کرد: «هر سال به دلیل روز مادر تقاضا بسیار زیاد است [و شاید با کمبود] و مشکلات این چنینی رو به رو شویم.»

وی تصریح کرد: «در طول سال و حتی در شب عید هیچ مشکلی از لحاظ بازار گل و یا کمبود گونه ای خاص از گل و گیاه نداریم.»

شاهرخی گغت: «بدلیل افزایش قیمت دلار، صادرات گل و گیاه با مشکل رو به رو شده و تولید را نیز دچار مشکل کرده است؛ وگرنه سال های گذشته با چنین مشکلی رو به رو نبودیم.»

وی ادامه داد: «امسال به دلیل قیمت گذاری ها، دچار مشکل شده ایم. چراکه بیشترین بوته های رز و پیاز گل لیلیوم و گلایول و نیز رز هلندی از خارج وارد می شود.»

شاهرخی افزود: «امسال قیمت سنبل نسبت به سال گذشته سه برابر شده و حتی اقلام مورد نیاز گیاهان گلدانی از خاک گرفته تا پلاستیک و کود و سم از خارج وارد می شود.»

رئیس اتحادیه گل و گیاه تهران یادآور شد: «سنبل تا سال گذشته 10 الی 15 هزار تومان به فروش می رسید ولی امسال این قیمت به 30 هزار تومان رسیده است؛ چراکه پیاز وارداتی سنبل تا 50 درصد گل نداده است. البته بنده تقصیر را بر گردن وارد کننده نمی دانم.»

شاهرخی با بیان این مطلب افزود: «در این میان باغدار ضرر می کند. از طرفی قیمت گل را باغدار و حتی رئیس اتحادیه کشوری تولید کنندگان گل و گیاه هم تعیین نمی کند؛ بلکه بر اساس عرضه و تقاضاست.»

وی گفت: «هیچ گلی نیست که پیاز آن داخلی باشد. امسال تولید کننده ها به قلمه زدن روی آورده اند ولی [رشد و نمو و باردهی این گیاهان] یکی دو سال طول می کشد.»

شاهرخی ادامه داد: «با افزایش قیمت دلار، این روند به نفع تولید کننده هاست چرا که زحمت خود را روی تولید متمرکز کرده اند و به تولید قلمه شمعدانی، میخک و... روی آورده اند.»

وی گفت: «ما پیاز را وارد می کنیم ولی در خارج [دستکاری هایی صورت می گیرد] که این گونه ها [ضمن کاشت در داخل] ازدیاد نداشته باشد.»

شاهرخی افزود: «امسال قیمت گل [به غیر از سنبل] نسبت به سال گذشته افزایش قیمت نداشته و حتی لیلیوم نیز با کاهش قیمت رو به رو بوده است»

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 999849

وب گردی

وب گردی