علم‌الهدی: تحقیقات دانشگاهی در لایه های فرهنگی و زیست بوم کشور رسوخ کرده است

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، گفت: باید تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی به گونه ای باشد که لایه های فرهنگی و زیست بوم کشور خودمان را در موضوع اقتصاد یا هر موضوع دیگری که به توسعه علم وفناوری کمک می کند؛ دخالت دهیم.

جمیله علم‌الهدی رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با اشاره به این‌که پژوهشکده مطالعات علم وفناوری مطالعاتی را در راستای توسعه فناوری و گسترش تحقیقات در اولویت کاری خود قرار داده است، اظهار کرد: ما در این پژوهشکده رویکرد فناوری را در جهت توسعه کسب و کار فرهنگی دنبال می‌کنیم. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اگر کسب وکاری با رویکرد سودجویانه در اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفته باشد این موضوع به طور یقین آثار منفی بر جامعه خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یا اقتصادی که مبتنی بر خام فروشی نبوده بلکه مبتنی بردانش باشد به نظر می رسد ایده آل است، ولی باز هم ما در این راستا کار تحقیقاتی انجام را می‌دهیم چرا که مدلی ایده آل است که سبب کاهش نابرابری و افزایش صلح و نو دوستی در جامعه شود.

علم‌الهدی تاکید کرد: ما دنبال این هستیم که کسب و کارهای دانش بنیان را برای ایجاد رقابت در بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی توسعه دهیم.

هیات علمی دانشکده علوم تربیتی، افزود: بایستی تحقیقات ما به گونه ای باشد که لایه های فرهنگی و زیست بوم کشور خودمان را در موضوع اقتصاد یا هر موضوع دیگری که به توسعه علم وفناوری کمک می کند؛ دخالت دهیم.

وی با تاکید براین‌که حمایت از ایده‌ها و کارهای تحقیقاتی را در سال آینده بطور جدی در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: بایستی رویکرد همه جانبه برای گسترش تحقیقات و دانش در دانشگاه‌ها شکل بگیرد تا بتوانیم از طرح‌ها و ایده‌های فناورانه حمایت کنیم.

علم الهدی افزود: ما در معرض یک تمدن و صنعت پیشرفته‌ای هستیم و تکنولوژی که دارای فرهنگ و تمدن وارد کشور شده است،‌ ما علم را از معنویت جدا کرده‌ایم و علم را به دانشگاه و معنویت را به اماکن مذهبی سپرده‌ایم. در حالی که این تفکیک ریشه بسیاری از مسائل ماست.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری ادامه داد: تقریبا فرهنگ تجاری بازار در دانشگاه نفوذ کرده و افرادی که امروز از دانشگاه‌های ما فارغ‌التحصیل می‌شوند یا در صنایع هستند دست‌های قوی، چشم‌های تیز و گوش‌های تیزی دارند و دارای مغزهای بزرگی هستند اما عواطف در آنها کمتر دیده می‌شود. ما بین عقلانیت و معنویت تفکیک کردیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 999862

وب گردی

وب گردی