فصلی تازه برای قوه قضاییه

آغاز به کار رئیس جدید قوه قضاییه امیدواری هایی را در زمینه اصلاحات در دستگاه قضا به وجود آورده است. برخی هم از ضرورت افزایش همدلی و همراهی قوا در دوره جدید سخن می گویند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مراسم تودیع آیت الله «صادق آملی لاریجانی» و معارفه حجت الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» رؤسای پیشین و جدید قوه قضاییه ایران دوشنبه بیستم اسفندماه برگزار و رئیسی رسما عهده دار قاضی القضاتی کشور شد.
حجت الاسلام رئیسی سابقه ای طولانی در مناصب و رده های مختلف قوه قضاییه دارد. وی علاوه بر مدرک دکتری فقه و حقوق، نزدیک به 40 ساله در این قوه فعالیت داشته است. این انتصاب از همان روزهای نخست که هنوز به صورت رسمی صورت نگرفته بود واکنش های مختلفی را به همراه داشت و موافقان و منتقدان به بیان نظر و عقاید خود در جراید و فضای مجازی و محافل رسمی و غیررسمی پرداختند.
گروهی با اشاره به اعدام های منافقین در دهه 60 به نقش رئیسی در برخوردهای قضایی پرداختند و برخی هم به مواضع و دیدگاه های وی در رقابت های سیاسی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری پارسال.
روی دیگر سکه البته دیدگاه موافقانی بود که با ادله خویش انتصاب رئیسی در عالیترین مقام قضایی کشور را رخدادی مثبت ارزیابی کردند. برخی گفتند رئیسی کسی است که برای اولین بار با یک برنامه مدون به منظور ایجاد تغییرات و اصلاح به این قوه آمده است. علاوه بر اینها رئیسی یکی از جوانترین و تحصیل کرده ترین روسای این قوه از بدو تاسیس محسوب می شود که همین موارد امیدواری هایی را برای بهبود وضعیت این قوه به وجود آورده است.

انتخاب رئیسی انتخاب غلطی نیست
«مجتبی رحماندوست» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره نهم ضمن تاکید بر صلاحیت حجت الاسلام رئیسی گفت: من هرگز به صورت مستقیم در هیچ قسمت از قوه قضاییه نبوده ام که بتوانم درباره شخص آقای رئیسی اظهار نظر کنم اما مساله این است که ما در کشور برای انتصاب یک مسوول به دنبال چه چیزی هستیم؟ یک، اینکه زمان و عمری طولانی در آن سمت و آن رشته کار کرده و مسوولیت داشته باشد و در سطوح ماقبل بالای آن سمت حضور داشته و تا جایی که اطلاع داریم آقای رئیسی تا بالاترین رده قضائی کشور یعنی قائم مقامی یا معاون اولی قوه قضاییه مسوولیت داشته اند؛ بنابراین از نظر کارشناسی و از این منظر که ایشان کسی است که در این حوزه سابقه کاری قابل توجه داشته، انتخابشان انتخاب غلطی نیست.
به گفته رحماندوست، بر اساس قانون اساسی، انتصاب ایشان در چارچوب اختیارات مقام معظم رهبری انجام شده و رعایت هایی که باید انجام می شد، صورت گرفته است. ممکن است کسی در زمانی که ایشان فلان مسوولیت قضائی را داشته اند راضی نباشند اما زمانی که فردی را بخواهند ارزیابی کنند به یک گوشه و یک جنبه از عملکرد وی که از دید یک نفر قابل بیان و انتقاد است، اکتفا نمی شود و کلان و کلیت قضیه مورد توجه است. بنابراین تا آنجایی که می دانم هم به دلیل سوابق قبلی و هم به دلیل این که سن ایشان حداقل به نسبت روسای قوه قضاییه که در سال های قبلتر بوده اند کمتر است، این انتخاب رویدادی مثبت محسوب می شود.


شیاطینی که می خواهند رئیس قوه قضاییه را بدنام کنند
رحماندوست در ادامه ضمن تاکید بر نقش مثبت رئیسی در امور اجرایی آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: نکته دیگر این است که ایشان در این مدتی که تولیت آستان قدس رضوی را به عهده داشتند، ما شاهد حرکات جدیدی از ایشان بودیم که در این 35 و خورده ای سال که از دست دیگر مسوولان می توانست بربیاید و برنیامده است. ایشان باب و بخش های جدیدی در آستان قدس باز کرده اند که این نشان می دهد که ذهن مبتکر و خلاق و نوگرایی دارند که امیدوارم در عرصه قوه قضاییه هم بتوانند این کار را بکنند.
وی افزود: 200 نماینده مجلس هم به دلیل این انتصاب، از رهبری تشکر کرده اند و این نشان دهنده نوعی اتفاق نظر و پشتوانه ای از آرای حدود دوسوم نمایندگان مردم است. اگرچه در انتصاب، آرای نمایندگان نقشی ندارد اما نشان می دهد چنین پشتوانه ای هم وجود دارد.
رحماندوست درباره نقش حجت الاسلام رئیسی در برخوردهای قضایی دهه 60 اظهار داشت: در آن مقطع منافقین حرکاتی را در این کشور انجام دادند و 17 هزار نفر را کشتند. نظام با آنهایی که اظهار توبه کردند کاری نداشت اما کسانی که در زندان هم از این ایده و دیکتاتوری تروریستی که در مملکت راه انداخته بودند دست برنداشتند اوضاعشان فرق داشت. اگر برخورد با آنان تصمیم کلیت نظام و امام بوده باشد به یک آدم ربطی ندارد؛ چه آن زمان و چه امروز مگر فرد است که عمل می کند؟ به خصوص درمورد قتل نفس فرد نیست که عمل می کند. طبیعی است که در این موارد شیاطین عالم بر اساس مدیریت و برنامه ریزی و سازماندهی ای که صهیونیست ها می کنند و به جلو می افتند، یک سری نکات تاریخی را بیرون می کشند و راست و دروغ را هم قاطی می کنند و با این راست و دروغ ها می خواهند کسی را که تازه نفس آمده تا قوه قضاییه را اداره کند را لکه دار کنند و به او آفت بزنند و به حرفشان اعتباری نیست.

آینده ای که می تواند گذشته را تحت الشعاع قرار دهد
«عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح طلب در باب این انتصاب گفت: این انتصاب برایم کمی تعجب برانگیز بود. به رغم این که آقای رئیسی از بین کسانی که در این 30 سال گذشته ریاست این قوه را برعهده داشتند، به یک معنا کارشناس تر و آشناتر با تمام پیچ و خم های قوه قضاییه است اما واقعیت این است که مسائلی حول محور آقای رئیسی در دهه ی 60 مطرح است و مجددا هم در دوره انتنخابات ریاست جمهوری سال 96 در فضای داخلی و بین المللی مطرح شد.
وی افزود: به نظرم با توجه به حساسیت هایی که امروز روی پرونده حقوق بشر ایران وجود دارد که البته بخشی از آن را من قبول ندارم، غیر از آقای رئیسی کسانی دیگر هم حتما بوده اند که قوه قضاییه را بدون حاشیه یا با حاشیه ای کمتر بتوانند مدیریت کنند. ضمن این که آستان قدس رضوی جای بسیار مهمی در حوزه اقتصادی کشور و در حوزه پوشش مشکلات معیشتی مردم است که می توانست به مثابه دولت دومی در کنار دولت رسمی باشد و آقای رئیسی که توانست با خوشنامی و موفقیت در آن مسیر قدم بردارد، اگر همان راه را ادامه می داد بهتر بود.
ناصری افزود: اگر رخدادهای دهه شصت و به ویژه سال 1367 منتقداتی در داخل کشور و در حتی در حاکمیت نمی داشت شاید راحت می شد از آن گذر کرد ولی وقتی کسانی از قائم مقام وقت رهبری تا برخی مسوولان و نخبگان و کنشگران به آن واکنش نشان داده اند، این شرایط کار را برای ایشان در آینده قوه قضاییه ممکن است سخت کند.
به گفته این فعال سیاسی، من فقط از این جهت امیدوارم که ایشان واقعا به یک سری اصلاحات اساسی هم از جهت ساختار و هم از جهت نیروی انسانی و هم از جهت اصلاح قوانین دست بزنند که به نظرم لازم هم هستند و در واقع یک قوه قضاییه دیگری را به جامعه داخلی و بین الملل معرفی کند. با این کار آقای رئیسی حتما می تواند با خوشنامی پرونده ریاست قوه قضاییه را بعد از ده سال ببندد و حتما اگر در راستای فصل سوم قانون اساسی در امور طبیعی مردم و جامعه مدنی تحولات جدی ای را شکل بدهد، به نظرم مسائل دهه شصت را هم می تواند تحت الشعاع قرار بدهد.

نیاز به وحدت قوا داریم
آیت الله «محسن غرویان» از مدرسان فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: من راجع به اصل انتصاب نظری ندارم و امیدوارم که قوه قضاییه در کنار دولت قرار بگیرد و آقای رئیسی و آقای دکتر روحانی بتوانند به عنوان دو رکن و دو قوه اساسی با همدیگر همکاری داشته باشند.
وی ادامه داد: امروز جامعه ما به شدت نیازمند وحدت و اتحاد است و تفرقه و این منازعات خیلی روح و جسم مردم را آزرده کرده است؛ بنابراین امیدواریم که آقای رئیسی و آقای روحانی و همچنین رئیس مجلس، بتوانند وحدت را در جامعه نشان دهند، اختلافات را کم کنند و همه دست به دست هم بدهند تا مشکلات را حل کنند. این بحث های جناحی و گروهی را روسای سه قوه باید کنار بگذراند و تحت تاثیر این شعارها و تحریکات طرفداران قرار نگیرند و مصالح کشور را در نظر گرفته و یک فضای مهربانی و همدلی را در کشور حاکم کنند.
به گفته غرویان، در اصل انتصاب نمی توانیم نظری بدهیم اما من امیدوارم رئیس جدید دستگاه قضا در ایجاد وحدت و همدلی موفق باشند. دعا می کنیم برای آقای رئیسی که خداوند ایشان را کمک کنند که بتوانند این همکاری و همدلی را با دولت داشته باشند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 999938

وب گردی

وب گردی