کاهش بروز بیماری‌های مزمن با مرطوب کردن پوست

بر اساس مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا، مرطوب کردن پوست احتمال بروز برخی بیماری‌های مزمن از قبیل بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی آلزایمر را کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، به نقل از پایگاه خبری مدیکال نیوز،‌ پوست بزرگترین اندام بدن است و مهم‌ترین وظیفه آن حفاظت از ارگان‌های داخلی در مقابل عفونت و انواع آسیب‌هاست. احساس گرما و سرما و تنظیم دمای داخلی بدن و احساس لامسه از دیگر وظایف پوست است.
تاکنون حال تحقیقات اندکی درباره نقش پوست در بیماری‌های مزمن انجام شده است. به این منظور پژوهشگران محققان دانشگاه کالیفرنیا تحقیقاتی را در زمینه نقش پوست در بیماری‌های مزمن مرتبط با سن آغاز کرده‌اند.
با افزایش سن، سطوح التهاب در بدن به طور پیوسته افزایش می‌یابد. سیتوکین‌ها (Cytokines) از مهم‌ترین عوامل التهاب محسوب می‌شود. سیتوکین‌ها دسته‌ای از پروتئین‌های محلول در آب، شامل فاکتورهای رشد، اینترفرون و اینترلوکین هستند که توسط سلول‌های خاصی از سیستم ایمنی ترشح می‌شوند و روی سلول‌های دیگر اثر دارند. محققان در تلاشند تا نقش پوست را در این فرآیند دریابند.
تحقیقات قبلی ارتباط بین التهاب و شرایطی از قبلی دیابت نوع 2، بیماری آلزایمر و پوکی استخوان را ثابت کرده است، محققان بر مبنای پژوهش‌های قبلی تصور می‌کردند که فقط سیستم ایمنی و کبد در التهاب نقش دارند ولی نتایج این مطالعه جدید نشان می‌دهد پوست نیز نقش مهمی در بروز التهاب دارد.
در این مطالعه آمده است که هم‌زمان با افزایش سن، علائمی مانند خشکی، خارش و تغییر اسیدیته پوست رخ می‌دهد. گرچه التهاب پوست بسیار جزئی است ولی به دلیل اینکه پوست بزرگترین اندام بدن محسوب می‌شود، میزان سیتوکین‌های در حال گردش، افزایش می‌یابد.
علاوه بر افزایش خشکی پوست با افزایش سن، برخی قابلیت‌های مربوط به نفوذپذیری پوست مانند حفظ آب و دفع پاتوژن‌ها با کیفیت پایین‌تری انجام می‌شود. از طرفی کاهش رطوبت پوست، احتمال بروز خراش‌های کوچک را افزایش داده که باعث آزاد شدن سیتوکین‌ها در جریان خون می‌شود. در پوست جوان، سیتوکین به ترمیم خراش‌های پوستی کمک می‌کند، ولی با افزایش سن این بهبود و ترمیم‌پذیری با سرعت کمتری صورت می‌گیرد و به همین دلیل عوامل التهابی وارد جریان خون شده و از آن طریق در سراسر بدن گردش می‌کنند.
مطالعات قبلی با بررسی بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس نشان داد که التهاب ناشی از این بیماری خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
در این مطالعه جدید محققان 33 داوطلب 58 تا 95 ساله را مورد بررسی قرار دادند. سطح سیتوکین داوطلبان در ابتدای آزمایش اندازه‌گیری شد. سپس از داوطلبان خواسته شد به مدت 30 روز، روزی دو بار از مرطوب‌کننده استفاده کنند، در انتهای مطالعه نیز میزان سیتوکین اندازه‌گیری شد.
نتایج نشان می‌دهد استفاده از مرطوب‌کننده میزان سیتوکین‌ها، به ویژه سیتوکین‌های مرتبط با سن را در خون کاهش می‌دهد و از این طریق با کاهش التهاب، احتمال بروز بیماری‌های مزمن مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد.
نتایج این مطالعه در نشریه European Academy of Dermatology and Venereology منتشر شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 999943

وب گردی

وب گردی